Ingezonden persbericht



Persbericht

Rotterdam, 1 december 2008

Fiscale maatregelen kosten slechts ¤ 4,5 miljoen

Netelenbos: 'Kabinet frustreert maritiem beleid'

Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders noemt het begrotingsbeleid van het kabinet op het gebied van scheepvaart 'idioot'. 'We zijn van plaats 1 in de jaren '90 gekelderd naar nummer 7. Er is slechts ¤ 4,5 miljoen nodig om fiscale maatregelen tte nemen, die het voor rederijen aantrekkelijker maken onder Nederlandse vlag te varen. Er wordt onnodig lang gediscussieerd over de dekking van dit bedrag. Het gaat om peanuts.'

Belastingvoordeel voor zeevarenden

Ze werd gesteund door CvB-voorzitter Erik Hietbrink, in wiens Scheepvaart- en Transportcollege de bijeenkomst 'Nederland als exporteur van nautische kennis?'plaatsvond. Hij gaf verder aan dat het nu toch echt tijd wordt voor een hogere aftrek van de inkomstenbelasting voor zeevarenden. 'Die mensen zijn maanden van huis en maken geen gebruik van voorzieningen waarvoor ze wel moeten betalen.'

Menselijke factor in scheepvaart van groot belang

Dat de menselijke factor van groot belang is in de maritieme wereld, werd door alle panelleden onderschreven. Blijven investeren in opleiding, kennis en ervaring was de mantra. Het applaus, dat Havenbedrijf en havenwerkgeversorganisatie Deltalinqs lieten horen voor de aanwezige studenten, die bijna allemaal aangaven hun toekomst in de wereld van water en transport te zien werd wel van een kanttekening voorzien. Een reder in de zaal merkte op, dat de 'walbedrijven' de maritieme officieren wel een paar jaar de kans moeten geven om te varen. 'Dus niet gelijk bij de poort van deze school gaan staan om ze aan te monsteren.' Dat Hietbrink aantekende, dat de salarissen in de scheepvaart dan ook wel eens omhoog mogen, was voor moderator Victor Deconinck voorzet voor een open doekje richting aanwezige studenten. 'Daar zal wel niemand hier het mee oneens zijn.'

Overname Smit door Boskalis 'doodzonde'

Uiteraard was ook de beoogde vijandige overname van maritiem dienstverlener Smit door baggerbedrijf Boskalis onderwerp van gesprek. Smit-CEO Ben Vree stelde zich op het standpunt, dat deze overname geen enkele synergie biedt. Hij werd hierin gesteund door Hans Smits, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam N.V., die aangaf de overname-in-spe doodzonde te vinden. Deltalinqs-voorzitter Wim van Sluis maakte zich vooral zorgen over de continuïteit en de veiligheid van de maritieme dienstverlening in de Rotterdamse haven, een fijnmazig samenspel tussen Havenbedrijf, roeiers, loodsen en slepers, waar op Rotterdamse wijze ook door concurrenten wordt samengewerkt. Jan Dirk Smit was als lid van de familie niet te beroerd om een duit in het zakje te doen: 'Het geeft geen pas om een renpaard te kopen om er gehaktballen van te maken.'