Persbericht, 28 november 2008
Doetinchem komt in top 75
De website van de gemeente Doetinchem heeft dit jaar een megasprong
gemaakt in de jaarlijkse ranking van de overheidsmonitor: van de 145e
plek is de site in 2008 opgeklommen naar plaats 72. Daarmee staat
Doetinchem nu bovenaan in de regio Achterhoek. Ook de Benchemark
Publiekszaken heeft uitgewezen dat de inwoners de dienstverlening van
de gemeente steeds beter waarderen.
Ieder jaar in november beoordeelt de landelijke overheid de websites
van alle 443 gemeenten in Nederland. Vorig jaar eindigde Doetinchem
nog op de 118e plek in deze overheidsmonitor, waarna de gemeentesite
naar beneden duikelde: in de tussenstand van afgelopen juli bleek de
website gezakt naar de 145e plek. De afgelopen maanden is hard gewerkt
aan vernieuwing. Dat heeft nu zijn vruchten afgeworpen. Wethouder Loes
van der Meijs: Twee jaar geleden hebben wij de dienstverlening aan
onze inwoners hoog op de agenda gezet. Nu zien we dat als je samen
heel hard aan de dienstverlening werkt, het ook heel wat oplevert.
Deze ranking zien wij als een enorme opsteker.
Oordeel over zes elementen
De website is beoordeeld op de elementen Standaarden, Transparantie:
Openbaarheid van Overheidsinformatie, Dienstverlening,
Gepersonaliseerde dienstverlening, Burgerbetrokkenheid en Participatie
en Toegankelijkheid. Met het gebruik van de landelijke standaarden
voor Bekendmakingen en het online vermelden van bijvoorbeeld
parkeervoorzieningen voldoet de website aan de norm voor standaarden.
Ook de wijze waarop wegwerkzaamheden sinds kort op een digitale kaart
worden afgebeeld, hebben bijgedragen aan de waardering. Transparantie
bereikt Doetinchem door onder andere de veelgestelde vragen op de site
te publiceren. Het nieuwe weblog van de burgemeester en de
mogelijkheid om op het weblog te reageren, dragen bij aan
burgerbetrokkenheid. Gepersonaliseerde dienstverlening bestaat in
Doetinchem uit nieuwsbrieven, waarbij mensen zelf kunnen aangeven
welke informatie zij wensen te ontvangen.
Dienstverlening aan balie scoort 7,8
Maar ook op andere fronten scoort de gemeente Doetinchem goed. Zo
blijkt uit de onlangs gepubliceerde Benchmarking Publiekszaken dat de
dienstverlening aan de balie in Doetinchem met een 7,8 hoger scoort
dan het landelijke gemiddelde van 7,6. Vooral de beoordeling van de
wachttijd is ten opzichte van 2007 fors gestegen: van 6,9 in 2007 naar
7,8 dit jaar. Dit wordt mede veroorzaakt door de introductie van de
mogelijkheid om bij de gemeentewinkel op afspraak te komen. Ook
scoorde Doetinchem goed op de algemene prestaties en betrouwbaarheid:
de tarieven, levertijden en het aantal gegrond verklaarde klachten en
bezwaarschriften liggen onder het landelijk gemiddelde.
In de Benchmarking Publiekszaken worden de prestaties van 92
deelnemende gemeenten vergeleken aan de hand van meer dan 100
prestatie-indicatoren. Doetinchem nam dit jaar voor de tweede keer
deel aan het onderzoek.
Meer verbeteringen in 2009
In 2009 wil de gemeente meer producten via de digitale weg gaan
aanbieden aan de burger. Ook staat een betere toegankelijkheid van de
website op de planning en wil Doetinchem in 2009 de telefonische
dienstverlening verbeteren. Het werken op afspraak in de
gemeentewinkel wordt eveneens doorontwikkeld.
Een goede ranking betekent niet dat wij nu achterover kunnen leunen.
Onze dienstverlening wordt steeds beter, maar we zijn er nog niet,
aldus Wethouder Loes van der Meijs.
Tips
De gemeente ontvangt graag tips voor verbeterpunten op de website
www.doetinchem.nl. Deze kunnen worden gemaild naar
gemeente@doetinchem.nl.
Gemeente Doetinchem