Ingezonden persbericht
Zoetermeer, 29 november 2008
TLN: Steeds vaker excessen in beboeting rij en rusttijden
Uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland komt naar voren dat met name in het buitenland steeds meer transportondernemers worden geconfronteerd met buitenproportioneel hoge boetes voor kleine overtredingen. Zware boetes, met uitschieters tot duizenden euro's, die worden opgelegd voor een korte noodgedwongen onderbreking van de dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur bijvoorbeeld zijn auto moest verzetten of een paar minuten langer moest doorrijden om een veilige parkeerplaats te bereiken zijn geen uitzondering, zo blijkt uit het onderzoek. TLN is van mening dat de controlepraktijk binnen de Europese Unie steeds meer leidt tot 'geld uit de zak kloppen' van ondernemers in plaats van het bevorderen van de verkeersveiligheid waarvoor het eigenlijk bedoeld is. TLN dringt dan ook aan op een meer werkbare toepassing van de regels, zodat het vervoerende bedrijfsleven niet wordt geconfronteerd met onredelijk hoge kostenposten.
De doelstellingen van de Europese wet- en regelgeving met betrekking tot rij- en rusttijden zijn de harmonisatie van de concurrentievoorwaarden, verbetering van de arbeidsvoorwaarden en verhogen van de verkeersveiligheid. TLN staat vierkant achter deze doelstellingen. Uit het praktijkonderzoek van TLN blijkt echter dat deze doelstellingen in de controlepraktijk steeds minder een rol spelen. Overtredingen als 5 minuten te lang rijden, 10 minuten te kort rusten hebben niets met de beoogde doelstellingen te maken, maar worden toch verhoudingsgewijs zwaar bestraft. In bepaalde gevallen tot aan 3000 euro. En dat ook nog eens tot 28 dagen terug, want de wetgeving biedt sinds 1 januari 2008 de mogelijkheid om alle overtredingen over een periode van 28 dagen te controleren. Zo komt het voor dat een chauffeur in bijvoorbeeld België zwaar wordt bestraft voor een geringe rijtijdoverschrijding die 20 dagen geleden in Frankrijk of zelfs in Nederland is begaan. Er lijkt daardoor in toenemende mate sprake te zijn van geld uit de zak kloppen van ondernemingen doordat controlerende instanties binnen de Europese Unie slechts naar de letter van de wet en niet naar de geest van de wet handhaven. Kleine overtredingen worden aangegrepen om hoge boetes uit te delen.
Aanleiding voor het onderzoek was dat TLN al langere tijd signalen uit haar achterban ontvangt dat de controles op en beboeting van de rij en rusttijdenwetgeving in toenemende mate als onredelijk ervaren worden. Om een indruk te krijgen van hoe de huidige controlepraktijk zich verhoudt tot het doel van de regelgeving heeft TLN dan ook haar leden gevraagd naar voorbeelden van onredelijke en/of disproportionele boetes die zij in de periode van 1 januari t/m september 2008 hebben gekregen. De conclusie is duidelijk: er zijn zo veel excessen in de beboeting, dat er voor ondernemers zo langzamerhand een onwerkbare situatie is ontstaan. De problemen worden overigens met name in het buitenland geconstateerd.
TLN wil de Europese wet- en regelgeving als zodanig niet ter discussie stellen. Doel van het onderzoek is wel om de excessen in kaart te brengen en om richting de Europese en nationale politiek alsmede de controlerende instanties in de diverse lidstaten aanbevelingen te doen om de situatie voor zowel de sector als de handhaving te verbeteren. TLN zal op korte termijn verdere actie ondernemen, opdat het vervoerend bedrijfsleven haar rol nog enigszins kan blijven spelen binnen de (toenemende) beperkingen van files, venstertijden, rijverboden en onvoldoende parkeerplaatsen.
Bijlage: TLN-onderzoek 'Onredelijke boetes rij- en rusttijden: ervaringen en aanbevelingen'
---
Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Wijnand van Zanten, 079-3636214 of 06-51807122
Onredelijke boetes
rij- en rusttijden
· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Dossier
Onredelijke boetes rij- en rusttijden
Ervaringen en aanbevelingen van Transport en Logistiek Nederland en haar leden voor een rechtvaar-
diger en realistischer toepassing van de regelgeving op het gebied van rij- en rusttijden en daaraan
gerelateerde onderwerpen
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·
Transport en Logistiek Nederland
Boris Pasternaklaan , 719 DA Zoetermeer
Postbus 008, 700 KS Zoetermeer
T + 1 79 66111, F + 1 79 6600
E info@tln.nl, I www.tln.nl
© 008 Transport en Logistiek Nederland
Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt d.m.v. druk, fotokopie,
microfilm of op welke wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Transport en Lo-
gistiek Nederland.
De gegevens berusten op de situatie per november 008. Hoewel de uitgave met de meeste zorg door
Transport en Logistiek Nederland is samengesteld, kan door Transport en Logistiek Nederland geen en-
kele aansprakelijkheid worden aanvaard voor de gevolgen van eventueel in deze uitgave voorkomende
onjuistheden of onvolkomenheden.
· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Inhoudsopgave
Aanbevelingen
1. Inleiding
. Totaalbeeld
. Rij- en rusttijden
.1 Dagelijkse rij- en rusttijden
. Pauzeregeling
. Wekelijkse rij- en rusttijden
. Patronaal attest/verlofbriefje 8
. Controleperiode 9
6. Oponthoud 10
7. Tachograaf 11
Bijlagen 1
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·
Aanbevelingen van Transport en Logistiek Nederland
1. Handhaaf op drie basisbeginselen
TLN pleit ervoor om de handhaving uit te voeren met het oog op de drie basisbeginselen uit de ver-
ordening: tegengaan van oneerlijke concurrentie, verbeteren verkeersveiligheid en beschermen van
chauffeur. Met andere woorden, dat er wordt gehandeld naar de geest van de wet in plaats van naar de
letter van de wet.
2. Voer een tolerantieregeling in voor rij- en rusttijden en pauzes
TLN pleit ervoor om een tolerantieregeling in te voeren bij controle op de dagelijkse en wekelijkse
rij- en rusttijden en de pauzeregeling. Beperkte overtredingen zouden beboet moeten worden met een
waarschuwing. Daarnaast zouden de omstandigheden zoals files, verplaatsingen van het voertuig
bij de totstandkoming van de overtreding dienen te worden meegewogen.
3. Schaf patronaal attest af en spreek in EU uniforme toepassing af
Het patronaal attest/verlofbriefje is een eigen verklaring en heeft geen toegevoegde waarde. TLN pleit
uiteindelijk voor afschaffing. Voor de korte termijn pleit TLN voor een uniforme toepassing in de gehele
EU. Dat wil zeggen toepassing van het Europees vastgestelde verlofbriefje en geen aanvullende natio-
nale eisen.
4. Maximeer controleperiode tot 7 dagen
TLN pleit voor een controleperiode van maximaal 7 dagen voor de controle op de dagelijkse rij- en
rusttijden en pauzeregeling. De controleperiode van 8 dagen dient uitsluitend gebruikt te worden voor
controle van de verkorte weekendrust.
5. Verander betalingsregeling borgsom en boetes
TLN pleit ervoor om de borgsom te gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: een aanbetaling
op de te verwachten boete op een realistisch niveau. TLN pleit voor de mogelijkheid om met creditcard
of pin te betalen. TLN pleit voor een gelijke behandeling tussen ingezetenen en niet-ingezetenen. Uit-
eindelijk pleit TLN ervoor dat boetes in het eigen land voldaan mogen worden.
6. Geef alleen waarschuwing bij administratieve overtredingen
TLN pleit ervoor om `administratieve' overtredingen zoals het verkeerd spellen van een naam of het
ontbreken van een printrol te beboeten met een waarschuwing. TLN pleit voor een tolerantie van
1 minuten op , uur rijtijd bij de digitale tachograaf in verband met de afronding van de rijtijd op 1
minuut.
6 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
1. Inleiding
De sector wegvervoer kent al sinds 198 Europese voorschriften op het gebied van rij- en rusttijden.
Deze voorschriften zijn voor de laatste keer gewijzigd door Verordening 561/ 2006/EU. De doelstel-
lingen van de regeling zijn de harmonisatie van de concurrentievoorwaarden en de verbetering van de
arbeidsomstandigheden en de verkeersveiligheid. Deze doelstellingen worden door Transport en Logis-
tiek Nederland (TLN) ten volle onderschreven.
TLN ontvangt echter al langere tijd signalen van haar leden dat de controles en beboeting van de rij-
en rusttijden in aantallen toenemen sinds de introductie van de digitale tachograaf en de verlenging
van de controleperiode onderweg naar 8 dagen. Bovendien worden deze boetes vaak als onredelijk
ervaren, zeker indien dit geringe overtredingen en/of specifieke omstandigheden betreffen zoals een
fout met een patronaal attest of een korte verplaatsing van het voertuig op een parkeerplaats. Er lijkt
eerder naar de letter van de wet dan naar de geest van de wet te worden gehandeld.
Dat is niet het doel waarvoor deze regelgeving is ontworpen. De rij- en rusttijdenregeling is er om er-
voor te zorgen dat de concurrentievoorwaarden geharmoniseerd zijn en om de arbeidsomstandigheden
van de chauffeur en de verkeersveiligheid te verbeteren. Door de wijze waarop nu op de regelgeving
wordt gehandhaafd, lijkt dit doel ver voorbij geschoten. Een boete opleggen voor onderbreking van de
dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur zijn auto moest verzetten of 10 minuten langer moest door-
rijden om een veilige parkeerplaats te bereiken, is geen enkel gevaar voor de verkeersveiligheid, gaat
ook niet ten koste van een normale rusttijd voor de chauffeur en is ook geen gevaar voor de concur-
rentieverhoudingen.
TLN dringt aan op een werkbare en flexibele toepassing van de regeling, zodat het vervoerend bedrijfs-
leven haar rol nog enigszins kan blijven spelen binnen de (toenemende) beperkingen van congestie,
venstertijden, rijverboden, onvoldoende (veilige) parkeerplaatsen, etc.
Een eerste voorstel voor een uniforme interpretatie en handhaving van de regelgeving wordt momen-
teel geformuleerd door CORTE. TLN dringt er op aan om hier voortvarend mee aan de slag te gaan,
met inbegrip van de aanbevelingen uit dit rapport.
Aanbeveling 1:
Handhaaf op drie basisbeginselen
TLN pleit ervoor om de handhaving uit te voeren met het oog op de drie basisbeginselen uit de ver-
ordening: tegengaan van oneerlijke concurrentie, verbeteren verkeersveiligheid en beschermen van
chauffeur. Met andere woorden, dat er wordt gehandeld naar de geest van de wet in plaats van naar
de letter van de wet.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 7
2. Totaalbeeld
Om een indruk te krijgen hoe de huidige controlepraktijk zich verhoudt tot het doel van de regelgeving,
heeft TLN haar leden gevraagd naar voorbeelden van onredelijke en/of disproportionele boetes die zij
in de periode van 1 januari t/m september 008 hebben gekregen. Benadrukt wordt dat er uitsluitend
is gevraagd naar als `onredelijk' ervaren boetes en niet naar alle boetes. Deze rapportage is hier het
resultaat van. Als bijlage bij dit dossier zijn de originele formulieren zoals ze door de ondernemers zijn
ingevuld, bijgevoegd. Deze geven als beste weer hoe de huidige handhaving wordt ervaren.
In totaal zijn voorbeelden aangeleverd van boetes die als onredelijk zijn ervaren.
Hiervan hadden 178 gevallen betrekking op een overtreding van de rij- en rusttijden (dagelijks, weke-
lijks, tweewekelijks). Er zijn boetes opgegeven die te maken hadden met andere aan rij- en rust-
tijden gerelateerde zaken, zoals het patronaal attest en de tachograaf. Van de als onredelijk ervaren
boetes zijn er 18 in Nederland opgelegd. De overige 1 boetes ofwel 9 procent van het totaal wer-
den in het buitenland opgelegd.
De verdeling hiervan is als volgt:
Duitsland : 91 boetes
Frankrijk : 61 boetes
België : 8 boetes
Overige landen : boetes
8 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
3. Dagelijkse rij- en rusttijden
Er zijn 106 meldingen ontvangen van als onterecht/disproportioneel ervaren boetes in verband met
een overtreding van de dagelijkse rij- en/of rusttijd.
3.1 Dagelijkse rijtijd
De dagelijkse maximale rijtijd bedraagt 9 uur; keer in de week mag deze rijtijd verlengd worden tot
10 uur.
In totaal hadden 66 meldingen betrekking op een overtreding van de dagelijkse rijtijd. Gemiddeld
werd de rijtijd met 1 minuten overschreden. In meer dan 0 procent van de gevallen betrof echter
de overtreding minder dan een kwartier. Ook overtredingen van slechts enkele minuten kwamen voor.
Vrijwel altijd was sprake van een bijzondere omstandigheid, zoals het niet tijdig kunnen vinden van een
(veilige) parkeerplaats, in de file staan, vlak bij de thuisbasis, etc. De gemiddelde boete die voor alle
gemelde overtredingen op dit terrein werd opgelegd in binnen- en buitenland bedroeg 7 euro. Ter
vergelijking: in Nederland bedraagt de boete voor een overtreding van de dagelijkse rijtijd met maxi-
maal 1 uur 110 euro.
Gemiddeld 7 euro betekent dus ook dat er fors hogere boetes bij zaten. Het gemiddeld aantal dagen
tussen de overtreding en het moment van beboeting bedroeg 1 dagen. Er heerst vaak groot onbegrip
bij de vervoerders over in het bijzonder deze boetes. Gevallen waarin men zich keurig aan de regels
houdt, maar een overtreding `gevonden' wordt van slechts enkele minuten die weken tevoren is be-
gaan. Dit wordt niet ervaren als een controle op een set regels die beoogt de verkeersveiligheid te
bevorderen of de chauffeur te beschermen. Dit wordt ervaren als vervoerder pesten en het vullen van
de staatskas.
Overtreding dagelijkse rijtijd
Aantal overtredingen 66
Gemiddelde dat rijtijd werd overtreden 1 minuten
Gemiddeld aantal dagen tussen controle en overtreding 1 dagen
Gemiddeld aantal uur oponthoud , uur
Gemiddelde hoogte boete 7 euro
Case 1
Op augustus 008 rijdt een vrachtautochauf-
feur van bedrijf 8718 door België. Door files is
de rit iets vertraagd, dus de chauffeur gaat op
zoek naar een stopplaats. Omdat hij paarden
vervoert, is het niet mogelijk om zomaar ergens
te stoppen. Daarom wordt doorgereden naar de
eerste geschikte stopplaats. Als de chauffeur
1 dagen later wordt aangehouden, blijkt op
augustus de dagelijkse rijtijd met 0 minuten
te zijn overschreden. Het bedrijf ontvangt een
boete van 960 euro, die direct moet worden
voldaan. Als het bedrijf meldt dat ze wellicht in
beroep willen gaan, wordt door de handhaver
aangegeven dat in dit geval 100 euro extra moet
worden betaald. Het bedrijf besluit hierdoor om
maar van een beroep af te zien en betaalt de
boete. Na 0 minuten kan de chauffeur zijn weg
weer vervolgen.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 9
Case 2
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 610 is op 18 april 008 onderweg in Frankrijk als hij wordt
aangehouden voor een controle. Door files heeft hij de dagelijkse rijtijd 9 dagen daarvoor in Duits-
land met 0 minuten overtreden. De boete bedraagt 1 euro. Omdat hij het idee heeft dat bezwaar
maken zinloos is betaalt hij de bekeuring.
Case 3
Omdat hij geen geschikte parkeerplaats
kan vinden, rijdt de chauffeur van be-
drijf 869 minuten langer door dan ei-
genlijk is toegestaan. Dit wordt in Duitsland
opgemerkt door een handhaver, die hem hier-
voor een boete geeft van 1 euro. Het bedrijf
vraagt zich af of dit bij het gebruik van een ana-
loge tachograaf überhaupt zou zijn opgemerkt.
3.2 Rusttijd
De verplichte dagelijkse rust bedraagt 11 uur; keer per week mag deze worden bekort tot 9 uur.
Er zijn 0 meldingen van een als onterecht ervaren boete rond de dagelijkse rusttijd ontvangen. Ge-
middeld werd er minuten te korte dagelijkse rust genoten. In 60 procent van de gevallen echter
bedroeg de te korte rust minder dan 0 minuten. In veel gevallen werd deze veroorzaakt omdat tijdens
de dagelijkse rust de auto verplaatst moest worden. De gemiddelde boete voor alle overtredingen op
dit terrein in binnen- en buitenland bedroeg 666 euro. Ter vergelijking: in Nederland is de boete voor
meer dan 8 maar minder dan 11 uur dagelijkse rust 110 euro. De boetes lopen echter regelmatig op
tot in de duizenden euro's. Er heerst in het bijzonder veel onbegrip over de hoogte van de boetes in
verhouding tot het `vergrijp'.
Overtreding dagelijkse rusttijd
Aantal overtredingen 0
Gemiddeld aantal min. te kort gerust minuten
Gemiddeld aantal dagen tussen controle en overtreding 1 dagen
Gemiddeld aantal uur oponthoud , uur
Gemiddelde hoogte boete 666 euro
Case 4
Het is augustus 008 als een chauffeur van bedrijf 1 ligt te slapen bij zijn loslocatie. Tijdens zijn
rust wordt hij gewekt met het verzoek zijn auto te verplaatsen, omdat deze in de weg staat. Omdat
alleen op het terrein plaats is, verplaatst de chauffeur zijn vrachtauto 100 meter verderop voor het
dok. Na deze verplaatsing wordt de rust hervat, zodat in totaal 9 uur rust wordt genoten. Op au-
gustus wordt de chauffeur in Nederland gecontroleerd waarbij de afgelopen 8 dagen worden mee-
genomen. Hier wordt de verplaatsing geconstateerd. Niet alleen krijgt hij een boete van 0 euro, de
chauffeur krijgt ook een rijverbod opgelegd van 9 uur.
10 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Case 5
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 618
wordt in Spanje aangehouden, waarbij wordt
geconstateerd dat hij 10 minuten te kort heeft
gerust. De Spaanse handhaver legt het bedrijf
tijdens een oponthoud van uur een boete op
van 1.00 euro. De chauffeur wil graag aan-
geven dat hij in de file heeft gestaan, maar er
blijkt geen enkele discussie mogelijk met de
handhaver.
Case 6
Op augustus 008 wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 989 in Duitsland gecontroleerd
waarbij geconstateerd wordt dat hij, mede door files, 5 minuten te kort heeft gerust. Dit levert een
boete op van 10 euro.
3.3 Pauzeregeling
Na , uur rijden dient minuten pauze genomen te worden. Deze pauze mag ook worden gesplitst
in 1 en 0 minuten, maar alleen in die volgorde.
In totaal zijn 6 meldingen binnengekomen van als onterecht/disproportioneel ervaren boetes in ver-
band met een overtreding van de pauzeregeling. In vrijwel alle gevallen betrof het een marginale over-
treding van slechts enkele minuten, of een overtreding veroorzaakt door het moeten verplaatsen van
de auto, waardoor de pauze werd onderbroken. Regelmatig zijn ook boetes uitgedeeld, omdat chauf-
feurs de verplichte volgorde van 1 minuten en 0 minuten pauze hadden omgedraaid. Er heerst in die
gevallen totaal onbegrip waarom men is beboet. De boetebedragen liepen in de honderden euro's.
Case 7
In België wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 01 staande gehouden voor een controle.
Hierbij blijkt dat de pauzetijd minuten te kort is geweest. Hij krijgt hiervoor een boete van 0
euro. Omdat de chauffeur en het bedrijf de indruk hebben dat het geen zin heeft om bezwaar aan te
tekenen, wordt de boete betaald.
Case 8
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 101 wordt op 10 januari 008 gecontroleerd in Frankrijk.
Hierbij blijkt dat hij de pauze, die normaal mag worden opgesplitst in 1x1 minuten en 1x0 minu-
ten, niet correct is opgesplitst. In plaats daarvan is x een pauze van 1 minuten gehouden. De
handhaver concludeert dat de rijtijd hierdoor moet worden opgeteld en met meer dan 0% is over-
schreden. Het bedrijf ontvangt daarom een boete van 70 euro. Omdat de chauffeur een oponthoud
heeft van 6 uur kan hij die dag niet meer lossen en terug laden en mist zijn dagomzet. De totale
schade bedraagt hierdoor 1.70 euro.
Case 9
In september 008 rust een vrachtautochauffeur van bedrijf eerst 0 minuten en daarna
minuten. Helaas blijkt tijdens een controle dat hij eerst minimaal 1 minuten en daarna 0 minuten
had moeten rusten. De rustperiodes zijn dus omgedraaid, maar in totaal is er meer gerust als nood-
zakelijk. Toch wordt het niet door de Franse handhaver geaccepteerd en het bedrijf ontvangt een
boete van 70 euro. Daarnaast moet het bedrijf euro betalen om het geld direct beschikbaar te
hebben.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 11
3.4 Wekelijkse en tweewekelijkse rijtijd
De maximale wekelijkse rijtijd bedraagt 6 uur; per weken mag er maximaal 90 uur worden gere-
den.
Er is een beperkt aantal meldingen (1) binnengekomen van overtredingen rond de wekelijkse of
tweewekelijkse rijtijd. De boetes die hier zijn gegeven, zijn echter fors. Vooral omdat er hier sprake is
van relatief geringe overtredingen. Een gemiddelde overschrijding met minuten van de wekelijkse
rijtijd van 6 uur, betekent een overschrijding met 1,6 procent. Een gemiddelde overschrijding met 80
minuten van de tweewekelijkse rijtijd van 90 uur, betekent een overschrijding met 7 procent.
Rijtijd Wekelijks Tweewekelijks
Aantal overtredingen 10
Gemiddeld aantal min. te kort gerust minuten 80 minuten
Gemiddeld aantal dagen tussen controle en overtreding 17 dagen 11 dagen
Gemiddeld aantal uur oponthoud ,6 uur ,1 uur
Gemiddelde hoogte boete 1.908 euro 1.80 euro
Case 10
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 7661 wordt
in Spanje uitgebreid gecontroleerd tijdens een
controle van , uur. Na een intensieve controle
waarbij de afgelopen 8 dagen worden beke-
ken, geeft de handhaver aan dat twee weken
daarvoor de wekelijkse rijtijd met minuten
is overtreden. De boete hiervoor bedraagt 01
euro. Zijn collega, die aan eenzelfde controle
wordt onderworpen, ontvangt een boete, om-
dat hij niet het juiste format van het patronaal
attest bij zich heeft. Deze boete bedraagt .001
euro. De schijven van de eerste chauffeur wor-
den in beslag genomen waardoor het onmoge-
lijk is bezwaar aan te tekenen.
Case 11
Op 9 september 008 wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 708 in Frankrijk gecontroleerd.
Hierbij blijkt dat de tweewekelijkse rijtijd met 180 minuten is overschreden. Hij krijgt hiervoor een
boete van 70 euro. Hij mag niet vertrekken voor deze boete is voldaan, waardoor de wachttijd op-
loopt tot uur.
Aanbeveling 2:
Voer een tolerantieregeling in voor rij- en rusttijden en pauzes
TLN pleit ervoor om een tolerantieregeling in te voeren bij controle op de dagelijkse en wekelijkse
rij- en rusttijden en de pauzeregeling. Beperkte overtredingen zouden beboet moeten worden met
een waarschuwing. Daarnaast zouden de omstandigheden zoals files, verplaatsingen van het voer-
tuig bij de totstandkoming van de overtreding dienen te worden meegewogen.
1 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
4. Patronaal attest/ verlofbriefje
Behoudens het kunnen verantwoorden van de rij- en rusttijden, dienen chauffeurs ook hun overige tijd
(vakantie, ziekte, weekend, parttime e.d.) te kunnen verantwoorden. Dit gebeurt door een zogenaamd
patronaal attest of verlofbriefje. Dit betreft eigenlijk niet meer dan een eigen verklaring van werkge-
ver/werknemer dat er niet is gewerkt of ander werk is verricht. In 007 is het zogenaamde Europese
verlofbriefje geïntroduceerd. Een door de EU vastgesteld format, dat alleen in geval van vakantie,
ziekte en wanneer er gereden is met een voertuig dat niet onder de verordening valt, dient te worden
gebruikt.
Helaas bleek al snel dat sommige EU-lidstaten toch ook een dergelijk verlofbriefje vragen om bijvoor-
beeld weekendrust, een vrije dag of parttime werken te verantwoorden. Daarbij heerst er grote ver-
warring wat in welk land en in welke vorm vereist is. TLN heeft meldingen van beboeting in verband
met het ontbreken van of een verkeerd ingevuld patronaal attest ontvangen. De boetes die voor het
ontbreken van deze eigen verklaring werden uitgedeeld, bedroegen vaak duizenden euro's, oplopend
tot .800 euro. Zelfs in gevallen waarin anderszins kon worden aangetoond dat er niet gereden was,
werden boetes uitgedeeld.
Case 12
Op augustus wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 7600 aangehouden, waarbij onder andere
het patronaal attest wordt gecontroleerd. Hierbij blijkt dat een verkeerde datum op het patronaal
attest is vermeld. Hoewel het bedrijf kan aantonen dat het gaat om een fout, heeft de Franse poli-
tie hier geen begrip voor. Er wordt een boete opgelegd van 1.090 euro. Omdat het bedrijf geen idee
heeft waar ze dit moeten aanvechten, wordt geen bezwaar aangetekend.
Case 13
Op 1 januari 008 is een chauffeur van bedrijf 889 onderweg in Spanje als hij wordt aangehou-
den. Een andere chauffeur heeft twee dagen op zijn auto heeft gereden, omdat hij vrij was. Helaas
heeft hij geen patronaal attest bij zich. Het bedrijf biedt nog aan om het ontbrekende partonaal at-
test te faxen, mar dit wordt niet toegestaan. Het bedrijf krijgt een boete van .000 euro. Bovendien
voelt de chauffeur zich niet netjes behandeld door de Spaanse handhaver die hem met een pistool
op zijn heup toeschreeuwt.
Case 14
Gewapend met arbeidscontract, urenverant-
woordingstaten en tachograafschijven gaat een
chauffeur van bedrijf 8689 op weg. In Duits-
land wordt hij aangehouden waarbij blijkt dat
hij geen patronaal attest bij zich heeft. Hoe-
wel hij aan kan tonen wanneer en hoeveel uur
hij gewerkt heeft, ontvangt hij een boete van
1.78,0 euro.
Aanbeveling 3:
Schaf patronaal attest af en spreek in EU uniforme toepassing af
Het patronaal attest/verlofbriefje is een eigen verklaring en heeft geen toegevoegde waarde. TLN
pleit uiteindelijk voor afschaffing. Voor de korte termijn pleit TLN voor een uniforme toepassing in de
gehele EU. Dat wil zeggen toepassing van het Europees vastgestelde verlofbriefje en geen aanvul-
lende nationale eisen.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1
5. Controleperiode
Sinds 1 januari 008 is de periode waarover mag worden gecontroleerd, uitgebreid tot de dag zelf en
de voorafgaande 8 dagen. Deze verlengde periode was bedoeld om te kunnen controleren of ook de
voorschriften rond de compensatie van de verkorte weekendrust in acht worden genomen.
De praktijk leert zoals ook uit dit onderzoek blijkt dat deze periode vooral wordt benut om over-
tredingen van de dagelijkse rij- en rusttijden te controleren en te beboeten; overtredingen die vaak
van geringe aard zijn en weken van tevoren soms in een ander land zijn gemaakt. Deze boetes staan
in geen enkele verhouding tot de geest van deze verordening en meer in het bijzonder tot het doel van
deze verlengde controleperiode. Dit is niet relevant voor de toestand van de chauffeur op het moment
van aanhouding in relatie tot de verkeersveiligheid.
In een aantal gevallen is zelfs sprake van een langere controleperiode dan 8 dagen.
Een begane overtreding, hoe klein ook en door welke bijzondere omstandigheden dan ook veroorzaakt,
blijft 8 dagen lang als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de betrokkene hangen.
Controles op rij- en rusttijden Gem. aantal Gem. aantal Gem.
controle- dagen tussen boetebedrag
dagen controle en
overtreding
Overtredingen totaal ,6 1, 86 euro
Overtredingen in Duitsland 7,6 1,7 711 euro
Overtredingen in Frankrijk , 16, 6 euro
Overtredingen in België 17, 10,1 1.9 euro
Overtredingen in Nederland 1,0 , 8 euro
Overtredingen in overige landen 1,8 1,6 1.9 euro
Case 15
Op zaterdag 0 juni 008 staat een chauffeur
van bedrijf 117 op de parkeerplaats van zijn
losadres in Frankrijk. Daar wordt hij gecon-
troleerd. De handhaver constateert een over-
treding die 1 dagen daarvoor in Nederland is
begaan. Hij heeft toen namelijk de dagelijkse
rijtijd met 1 minuten overschreden, omdat hij
graag naar huis wilde. De chauffeur moet 1
dagen na dato een boete betalen van 1 euro.
Case 16
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 18910 is onderweg in Frankrijk als hij wordt aangehouden en
gecontroleerd. De handhaver ontdekt een overtreding van 8 dagen daarvoor. De dagelijkse rijtijd is
toen namelijk met 1 minuten overschreden. Hoewel het bedrijf zich afvraagt of de chauffeur nu nog
een risico zou kunnen vormen is de handhaver onverbiddelijk. Er wordt een boete opgelegd van 1
euro.
Aanbeveling 4:
Maximeer controleperiode tot 7 dagen
TLN pleit voor een controleperiode van maximaal 7 dagen voor de controle op de dagelijkse rij- en
rusttijden en pauzeregeling. De controleperiode van 8 dagen dient uitsluitend gebruikt te worden
voor controle van de verkorte weekendrust.
1 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
6. Oponthoud
Naast het opleggen van boetes, veroorzaakt de wijze van handhaving en beboeting ook veel opont-
houd. In procent van de gevallen bedroeg het oponthoud uur of langer. Dit wordt vooral veroor-
zaakt doordat de vaak hoge boetebedragen door niet-ingezetenen contant moeten worden voldaan. De
chauffeur beschikt uit veiligheidsoverwegingen niet over zoveel contant geld. Het geld zal dus moeten
worden `ingevlogen' door het bedrijf of er dient een beroep gedaan te worden op bedrijven die er hun
business van maken deze boetes voor te financieren, met alle extra kosten van dien. Als er niet con-
tant wordt betaald, wordt de auto aan de ketting gelegd. Beroep aantekenen tegen boetes die als onte-
recht dan wel disproportioneel worden beschouwd, wordt vaak als zinloos ervaren. Naast dat men vaak
de taal niet machtig is of de wegen niet kent, moet er in geval dat er beroep wordt aangetekend een
zelfs nog hogere boete worden betaald. Tot slot wordt in bijna 0 procent van de gevallen aangegeven
dat de chauffeur zich niet correct behandeld voelde door de controlerend ambtenaar.
Duur oponthoud
1 tot uur procent
tot uur procent
tot uur 1 procent
uur en langer 19 procent
Case 17
Een planner van bedrijf 606 werkt op donderdag op de planning en rijdt enkele dagen later een rit
in Frankrijk. Hier wordt hij aangehouden. Omdat hij op die donderdag daarvoor andere werkzaam-
heden heeft uitgevoerd, kan hij geen tachograafschijf of patronaal attest laten zien. Het bedrijf is in
de veronderstelling dat het patronaal attest alleen maar getoond moet worden als een chauffeur vrij
of ziek is geweest of als in een niet tachograafplichtig voertuig is gereden. Dit blijkt niet uit te leggen
aan de Franse handhaver, die hem een boete oplegt van .000 euro. De wachttijd bedraagt boven-
dien uur. Het bedrijf vraagt zich af of ze, om deze boete te voorkomen, in het vervolg onterecht
moeten werken met een onjuist patronaal attest.
Case 18
Na zijn vakantie gaat een chauffeur van bedrijf
19 op weg naar zijn eerste klus na de vakan-
tie. Bij aanvang van de werkzaamheden vergeet
hij het patronaal attest. Net tijdens zijn eer-
ste rit wordt hij in Duitsland aangehouden. De
boete bedraagt .000 euro en het oponthoud
bedraagt 1 uur.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1
Case 19
De chauffeur van bedrijf 60 wordt in Frank-
rijk aangehouden, waarbij een overtreding van
de wekelijkse rijtijd wordt geconstateerd van
10 minuten. Er blijkt in die week 60 minuten
te kort te zijn gerust, omdat hij geen parkeer-
plaats kon vinden en hij door files was ver-
traagt. Naast een oponthoud van 6 uur krijgt
hij een boete van 1.990 euro.
Aanbeveling 5:
Verander betalingsregeling borgsom en boetes
TLN pleit ervoor om de borgsom te gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: een aanbeta-
ling op de te verwachten boete op een realistisch niveau. TLN pleit voor de mogelijkheid om met
creditcard of pin te betalen. TLN pleit voor een gelijke behandeling tussen ingezetenen en niet-inge-
zetenen. Uiteindelijk pleit TLN ervoor dat boetes in het eigen land voldaan mogen worden.
16 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
7. Tachograaf
De overtredingen rond de (digitale) tachograaf zijn van verschillende aard. Opvallend bij deze overtre-
dingen is de hoogte van de boetes voor soms kleine overtredingen, zoals het verkeerd spellen van een
naam of het niet bij je hebben van een printrol. In een aantal gevallen betrof het overtredingen veroor-
zaakt door een menselijke fout of vergissing, zoals het door omstandigheden vergeten van registratie-
bladen. Als dan per omgaande de registratiebladen alsnog kunnen worden getoond en er geen sprake
is van overtredingen van de rij-/rusttijden, kun je je afvragen wat het doel van de beboeting is.
Bij de digitale tachograaf spelen ook andere zaken een rol. Het afronden van iedere seconde rijtijd tot
1 minuut, het feit dat 1 minuten pauze niet als pauze wordt geregistreerd en voor een deel nog de
fouten die begaan worden als gevolg van de complexe en onduidelijke regelgeving.
Case 20
Op juli 008 worden twee vrachtautochauffeurs van bedrijf 681, die samen uit Polen komen en
achter elkaar aan rijden, beiden in België aangehouden en gecontroleerd. Bij één auto, die uitgerust
is met een digitale tachograaf, blijkt de rijtijd met minuten te zijn overschreden. De andere vracht-
auto, die er direct achteraan reed maar voorzien is van een oude analoge tachograaf, krijgt een
compliment van de handhaver omdat hij zo keurig aan de rijtijd voldoet. Het bedrijf krijgt voor de
overtreding van minuten, een boete van 0 euro. De wachttijd bedraagt , uur.
Case 21
Een chauffeur van bedrijf 6161 moet snel even
de vrachtauto van een collega die ziek is, gaan
lossen. Zijn eigen auto staat die dag klaar om
ingewisseld te worden voor een nieuwe auto.
Door deze bijzondere omstandigheden vergeet
de chauffeur de tachokaart in de digitale ta-
chograaf te stoppen en vergeet hij bovendien
de tachograafschijven van de afgelopen 8
dagen mee te nemen. Onderweg in Nederland
wordt hij aangehouden. Het ontbreken van de
kaart en de schijven levert hem een boete op
van 1.60 euro. De auto was 1 kilometer van
het bedrijf maar de chauffeur krijgt niet de
gelegenheid om zijn kaart en de schijven op te
halen om daarmee alsnog aan te tonen dat er
geen sprake was van een overtreding.
Case 22
Op april 008 rijdt bedrijf 616 in een leenauto door België. Omdat hij in een leenauto rijdt is
hij vergeten te controleren of er een printerrolletje in de digitale tachograaf zit. Dit blijkt pas als hij
wordt aangehouden door de Belgische handhaver, die hem een boete geeft van 1.600 euro. Omdat
hij niet verwacht dat bezwaar maken nut heeft betaalt hij de boete.
Aanbeveling 6:
Geef alleen waarschuwing bij administratieve overtredingen
TLN pleit ervoor om `administratieve' overtredingen zoals het verkeerd spellen van een naam of
het ontbreken van een printrol te beboeten met een waarschuwing. TLN pleit voor een tolerantie
van 1 minuten op , uur rijtijd bij de digitale tachograaf in verband met de afronding van de rijtijd
op 1 minuut.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 17
Bijlagen
De bijlagen zijn de originele formulieren zoals ze door de ondernemers zijn ingevuld. Deze geven het
beste weer hoe de huidige handhaving wordt ervaren. TLN heeft deze formulieren niet geredigeerd,
maar uitsluitend geanonimiseerd.
· Voorbeeld 1 - Dagelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 2 - Dagelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 3 - Dagelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 4 - Dagelijkse Rusttijd
· Voorbeeld 5 - Dagelijkse Rusttijd
· Voorbeeld 6 - Dagelijkse Rusttijd
· Voorbeeld 7 - Pauzeregeling
· Voorbeeld 8 - Pauzeregeling
· Voorbeeld 9 - Pauzeregeling
· Voorbeeld 10 - Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 11 - Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 12 - Patronaal Attest
· Voorbeeld 13 - Patronaal Attest
· Voorbeeld 14 - Patronaal Attest
· Voorbeeld 15 - Controleperiode
· Voorbeeld 16 - Controleperiode
· Voorbeeld 17 - Oponthoud
· Voorbeeld 18 - Oponthoud
· Voorbeeld 19 - Oponthoud
· Voorbeeld 20 - Digitale tachograaf
· Voorbeeld 21 - Digitale tachograaf
· Voorbeeld 22 - Digitale tachograaf
18 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 1 Dagelijkse Rijtijd
8718
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 14 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? België
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 4-8-2008
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 30 minuten
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Dagelijkse rijtijd
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: file
rijtijd overschreden werd? 960 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Nee, omdat de agent ons dat gevraagd heeft en als
we in beroep zouden willen moesten we 100 euro
extra betalen... Wij vonden dit bedrag al belachelijk
hoog dus zijn we akkoort gegaan met dit bedrag.
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? transport van paarden.....niet zo maar willekeurige
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete stops kunnen maken i.v.m. eventuele calamiteiten
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding laden/lossen......overtredingen zijn niet opzettelijk
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 1 uur en 50 minuten
rusttijden? (plusminus voldoet) Bedrag boete staat absoluut niet in verhouding met
de overtreding...en dat het in de meeste gevallen
Hebt u verder nog opmerkingen over deze komt door files
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen:
Heel graag wil mijn vader dit toelichten aan de telefoon of in een gesprek....daarvoor kan u altijd contact met
hem opnemen..
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 19
Voorbeeld 2 Dagelijkse Rijtijd
RELATIENUMMER 62310
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 9 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Frankrijk
Datum: 18 4 - 2008
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden?
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 20 minuten
Dagelijkse rijtijd
Ja, vanwege 20 minuten
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de file had chauffeur geen
rijtijd overschreden werd? mogelijkheid om eerder te
Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: stoppen
Moest de boete direct contant worden voldaan? 135 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee
Nee, omdat zinloos
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding
stond tot de overtreding. Chauffeur had geen andere keus. `overtreding' vond
plaats in Duitsland, bekeuring na 9 dagen in Frankrijk
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze weet niet (meer) ? uur en ? minuten
overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
0 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 3 Dagelijkse Rijtijd
8569
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 14 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? duitsland
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet, x-x-2008
Overtreding van de rijtijd
(dagelijkse, wekelijkse of
2-weken
Waar bestond de overtreding uit?
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 3 minuten
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Dagelijkse rijtijd
parkeerplaatsen waren
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: vol
rijtijd overschreden werd? 125 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
het geen zin heeft
Heeft u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat
Als een chauffeur 3 minuten te lang gereden heeft
omdat die digitale tacho dat aangeeft en er niet naar
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete de omstandigheden wordt gekeken vind ik het legaal
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding stelen
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar? 0 uur en
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat 30
verband hield met de overtreding van rij- en minuten
rusttijden? (plusminus voldoet) je bent als chauffeur in europa toch vogelvrij kijk
eens wat er in frankrijk of italie gebeurd met de
digitale tachgraaf , het is gewoon belachelijk , dieven
en oplichters zijn het meer niet, en jullie als vak
organisatie moet er hoog nodig eens mee beginnen
om aan deze ( criminele ) toestanden wat te doen
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1
Voorbeeld 4 Dagelijkse Rusttijd
RELATIENUMMER 5351
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Nederland
Datum: 5-8-2008
Auto verzet
Waar bestond deze andere overtreding uit? (nog geen 100 meter)
tijdens de 9 uur rust.
Ja, te weten:
chauffeur stond buiten het terrein waar hij moest
lossen, en stond daar in de weg, omdat er alleen op
het terrein plaats was, werd er aan de chauffeur
gevraagd de auto gelijk voor het dok te zetten. Dit
was een zeecontainer dus de chauffeur hoefde zelf
niet te lossen. De auto is in deze periode nog geen
100 meter verreden. Alles van de vorige dagen was in
Waren er bijzondere omstandigheden? orde.
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? 440 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja, te weten: een rijverbod van 9 uur.
Ja
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding De auto moest verzet worden omdat deze in de weg
stond tot de overtreding. stond, en is nog geen 100 meter verreden. Voor de
rest zijn de 9 uur rust volgemaakt.
omdat het absurd is dat
de chauffeur een
Bent u correct behandeld door de controlerend rijverbod krijgt van 9 uur,
ambtenaar? Nee, niet correct, te terwijl deze net 9 uur
weten: heeft gemaakt.
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 9 uur
overtreding? Nee
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 5 Dagelijkse rust
61844
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 5 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Spanje
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet x-x-2008
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 10 minuten
voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Dagelijkse rust
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee
rusttijd onderbroken moest worden? 1.500 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Heeft geen zin
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding Belachelijk hoge boete
door staan in file
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Nee, niet correct, te
weten: Geen discussie mogelijk
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 24 uur
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·
Voorbeeld 6 Dagelijkse rust
RELATIENUMMER 59895
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? duitsland
Datum: 4-8-2008
Overtreding van de
Waar bestond de overtreding uit? rusttijd (dagelijkse,
wekelijkse of pauze
voldoet)
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? 5 minuten
Dagelijkse rust
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de file, waardoor niet tidjig
rusttijd onderbroken moest worden? de parkeerplaats kon
Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: worden bereikt
Moest de boete direct contant worden voldaan? 150 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja
Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? formeel juist,
Nee, omdat materieel onjuist
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding
stond tot de overtreding. zie bovenstaand
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar? Nee, niet correct, te
weten: was een muggezifter
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 1 uur en 0 minuten
overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Goed initiatief. Over Frankrijk horen we ook soortgelijke verhalen Nee
· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 7 Pauzeregeling
3051
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of Weet niet (meer) dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? België
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet xx-2008
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 2 minuten
voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Pauzetijd
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee
rusttijd onderbroken moest worden? 450 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee In België heeft dat geen
zin.
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete 2 minuten tekort
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding gepauzeerd en dan 450
boete is een lachertje
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 1 uur en 20 minuten
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen? De boete staat niet in
verhouding tot 2 minuten
te weinig gepauzeerd. Een
boete van 50 zou terecht
zijn.
Ruimte voor verdere opmerkingen:
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·
Voorbeeld 8 Pauzeregeling
RELATIENUMMER 10312
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen
Frankrijk
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats?
Datum: 10-1-2008
voldoet)
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus
15 minuten
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het?
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Pauzetijd
rusttijd onderbroken moest worden? Nee
Hoe hoog was de boete?
750
Moest de boete direct contant worden voldaan? euro
Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd?
Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete?
Nee, omdat Veel te veel moeite
De boete werd niet gegeven voor te kort pauze, maar
omdat er 3 maal 15 minuten was gepauzeerd i.p.v.
1x15 en 1x30 min. werd de aaneengesloten rijtijd
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete doorgeteld en kwam daardoor op 7,5 of 8 uur direct
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding een boete in de categorie overschrijding met meer
stond tot de overtreding. dan 20%.
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar? Ja
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet) 6 uur
De gevolgschade vaan zo'n boete is nog vele malen
hoger. Hoge kosten om het contante geld daar te
krijgen. Een chauffeur die 6 uur staat te wachten. Kon
die dag niet meer lossen en terug laden, scheelt dus
Hebt u verder nog opmerkingen over deze gewoon een dagomzet. Totale kosten zo'n 1.750 EUR
overtreding? voor een kwartiertje te weinig pauze.
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Nee
anders dan geld brengen naar gestrande chauffeurs inzake boetes en het aanvechten van boetes.
Als je voorbeelden wil van absurde boetes kun je wellicht contact opnemen met Intergesaco, deze doen niet
6 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 9 Pauzeregeling
3455
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 7 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 19-9-2008
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 5 minuten
voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Pauzetijd
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: Verzetten van auto
rusttijd onderbroken moest worden? 750 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja
Eerst 30 minuten en toen
25 minuten gepauzeerd,
dus onterecht want wat
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete maak het nu uit eerst 15
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding min en dan 30 of andersom
en dan de hoogte!!!!!!!!!!!!!
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 2 uur en 15 minuten
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze Nee
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen:
Het word tijd dat deze gang van zaken eens een keer aan de kaak gesteld word, want buiten de boete kosten
het ons ook nog eens 225 euro om het geld direct over te maken, kan TLN niet b.v. voor een collectieve
credit card zorgen?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 7
Voorbeeld 10 Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd
RELATIENUMMER 7661
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Spanje
Weet niet, x-x-2008
Overtreding van de rijtijd
Waar bestond de overtreding uit? (dagelijkse, wekelijkse of 2-
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? weken
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 5 minuten
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Wekelijkse rijtijd
rijtijd overschreden werd? naar plaats voor
Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: nachtrust zoeken
Moest de boete direct contant worden voldaan? 301 euro
Ja
inhouden van de
schijven, tot nu toe niet
terug ontvangen
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? aanhouding ergens in
Ja, te weten: maart 2008
niet Spaans sprekend,
achteraf niet mogelijk
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? daar er geen schijven
Nee, omdat zijn
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete In de betreffende week: 1 schijf 8 uur 20 min, 1 schijf
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding 7 uur 15 min, 1 schijf 9 uur 40 min, 1 schijf 9 uur 50
stond tot de overtreding. min en de laatste schijf 9 uur 5 min. Dus zeker niet
de wekelijkse rijtijd overschreden.
in de hoek neer gezet, net
zolang gezocht tot hij wat
Bent u correct behandeld door de controlerend had gevonden.En toen
ambtenaar? Nee, niet correct, te met een vingertje zo van
weten: kom hier jij, ik heb je.
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 2 uur en 30 minuten
overtreding? huis
De overtreding was van 2 weken ervoor op weg naar
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
verband met het hebben van het 'oude' patronaal attest. Waar zijn wij/zij mee bezig??
Collegachauffeur, die op hetzelfde moment staande werd gehouden, kreeg een boete van 2.001 euro in
8 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 11 Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd
7083
RELATIENR. X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 2
Boete 2
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 28 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 29-9-2008
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 180 minuten
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 2-wekelijkse rijtijd
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de
Nee
rijtijd overschreden werd? 750 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja Rijverbod tot betaling was
voldaan.
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja, te weten:
Nee, omdat
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Onbekendheid in Frankrijk.
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete Boete stond ook hier niet in verhouding met de
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding minimale overtreding
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 2 uur
rusttijden?
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 9
Voorbeeld 12 Patronaal Attest
RELATIENUMMER 7600
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? Weet niet (meer) dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Frankrijk
Datum: 4-8-2008
Waar bestond de overtreding uit? Andere rij-of rusttijd
gerelateerde overtreding
Waar bestond deze andere overtreding uit? verkeerde datum op
Waren er bijzondere omstandigheden? patronaal attest
Hoe hoog was de boete? Nee
Moest de boete direct contant worden voldaan? 1.090 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja
Nee
we niet weten waar we dit
kunnen aanvechten, we
hebben contact
opgenomen met jullie
maar daar kregen we te
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? horen dat dit erg moeilijk
Nee, omdat is
De overtreding was een verkeerde datum op het
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete patronaal attest maar de politie had hier geen begrip
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding voor, de schijven kwamen niet overeen met de vrije
stond tot de overtreding. dag van de chauffeur en dit konden we wel aantonen
dat dit een menselijke fout was en geen fraude.
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar? Nee, niet correct, te
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat weten: geen begrip
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet) weet niet (meer) ? uur en ? minuten
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
0 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 13 Patronaal Attest
8892
RELATIENR. X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 2
Boete 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 14 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? spanje
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 14-1-2008
Andere rij-of rusttijd
gerelateerde overtreding
Waar bestond de overtreding uit? andere chauffeur had 2 dagen op deze auto gereden
en hij was vergeten zijn patronaal attest mee te
nemen, hij was 2 dagen vrij geweest maar wij
mochten niks faxen alleen `mochten' 2.000 euro
direct betalen, papieren in beslag en chauffeur zeer
asociaal behandeld alsof hij crimineel was en fraude
Waar bestond deze andere overtreding uit? aan het plegen was!!
Nee
Waren er bijzondere omstandigheden ? 2.000 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja
Als wij de schijven van de chauffeur die die 2 dagen
op die auto had gereden hadden mogen faxen,
hadden ze kunnen zien dat de chauffeur die
aangehouden was daadwerkelijk vrij geweest was die
2 ontbrekende dagen. Dat ie zijn patronaal attest was
vergeten, had ie dan een boete voor kunnen krijgen,
maar dan vind ik 2000 euro belachelijk hoog. En wat
ik het ergste vind, is dat de chauffeur aangehouden
wordt en meteen wordt behandeld als een crimineel,
terwijl die man gewoon bezig is een paar centen te
verdienen om z'n gezin te onderhouden. Wij hebben
ons buik vol van het buitenland rijden en zijn het aan
het afbouwen, want met de komst van de digitale
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete tacho is elke chauffeur vogelvrij om een boete te
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding krijgen in elk dorp waar je binnen rijdt!!!!
stond tot de overtreding. Nee, niet correct, te weten: asociaal , dikke revolver
Bent u correct behandeld door de controlerend op z'n riem en schreeuwen tegen chauffeur
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 6 uur en 0 minuten
rusttijden? Wij zijn in beroep gegaan tegen deze boete via
Intergesaco maar is de eerste keer afgewezen , ze
kunnen het nu nog 2 maal proberen dus afwachten
Hebt u verder nog opmerkingen over deze geblazen.
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1
Voorbeeld 14 Patronaal Attest
RELATIENUMMER 8689
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 29 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Duitsland
Datum: 285-2008
Waar bestond de overtreding uit? Andere rij- of rusttijd
gerelateerde overtreding
Oproep chauffeur had het
arbeidscontract, de
urenverandwoordingsstaa
ten en de tachoschijven
van de gewerkte dagen
bij zich van de afgelopen
periodes. Niet het
Waar bestond deze andere overtreding uit? patronaal attest.
Boete 1.578,50
Waren er bijzondere omstandigheden?
Hoe hoog was de boete? Nee
Moest de boete direct contant worden voldaan? 1.578,50 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Nee
eerst met regio kanoor
contact opgenomen of dit
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? wel normaal is?? blijkbaar
Nee, omdat dus wel
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete Chauffeur heeft alles aangetoont (contract + aantal
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding dagen, uren dat ie gewerkt heeft) alleen een nieuw
stond tot de overtreding. type attest niet. En dan zo'n hoge boete. Het staat in
geen verhouding tot de overtreding
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 1 uur en 6 minuten
overtreding? 25 of 50 zou redelijk zijn voor een niets zeggend
papiertje. Dit is burocratie en hoofdzakelijk broodroof
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
Graag een terugkoppeling of het nog wat opleverd (de moeite waard is) al deze extra inspanningen
· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 15 Controleperiode
1127
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 21 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 20-6-2008
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 15 minuten
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Dagelijkse rijtijd Het was zaterdag.
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: chauffeur wou naar huis
rijtijd overschreden werd? 135 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee overtreding wel begaan
was dus wettelijk geen
speld tussen te krijgen
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete 135 euro betalen in Frankrijk voor een overtreding 2
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding weken ervoor in Nederland vind ik ongehoord
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 15 minuten
rusttijden? (plusminus voldoet) Overtreding werd geconstateerd op parkeerplaats van
het losadres. Ik vraag mij af of dit wel kan. Tevens is
het handschrift van de agent dusdanig onduidelijk dat
ik er niet duidelijk uit kan halen of dit verhaal wel
Hebt u verder nog opmerkingen over deze klopt.
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen:
Probeer voor elkaar te krijgen dat overtredingen in het land van afkost afgehandeld worden. Dan is er direct
het einde van het spekken van de diverse staatskassen.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·
Voorbeeld 16 Controleperiode
RELATIENUMMER 18910
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Frankrijk
Weet niet xx-2008
Overtreding van de rijtijd
Waar bestond de overtreding uit? (dagelijkse, wekelijkse of
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 2-weke
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 15 minuten
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Dagelijkse rijtijd
rijtijd overschreden werd? een chauffeur rekent wel
Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: eens iets verkeerd!
Moest de boete direct contant worden voldaan? 135 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja
Nee
boete in Frankrijk
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? opgelegd, dus dat is niet
Nee, omdat zo gemakkelijk.
Deze bekeuring werd gegeven 28 dagen, nadat de
overtreding was begaan. Zou de chauffeur dan nog
een gevaar op de weg zijn, omdat hij 28 dagen
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete geleden een kwartier te lang gereden heeft? Dit is
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding gewoon een voorbeeld van de kassa laten rinkelen
stond tot de overtreding. voor de Franse staat.
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze weet niet (meer) ? uur en ? minuten
overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 17 Oponthoud
2606
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 5 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 182-2008
Andere rij-of rusttijd
gerelateerde overtreding
Waar bestond de overtreding uit? Het niet kunnen tonen
van een tachograafschijf
of een zgn. `verlofbrief'
van de donderdag
daarvoor.
Waar bestond deze andere overtreding uit? Ja, te weten, de (tweede)
chauffeur is planner en De (tweede) chauffeur is
had die donderdag planner en had die
gewoon op de planning donderdag gewoon op de
gewerkt. planning gewerkt.
Waren er bijzondere omstandigheden? 3.000 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja Pas nadat het geld op het
politiebureau was, werden
de documenten
teruggegeven en mochten
wij, na 5 uur wachten,
weer rijden.
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja, te weten:
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja
Een zgn. `verlofbrief' heb je alleen nodig als je 1) ziek
bent geweest, 2) verlof/vakantie hebt genoten, of 3)
in een niet tachograafplichtig voertuig hebt gereden.
Maar een brief is niet verplicht als je, net als in dit
geval, (aantoonbaar)planner bent en een keer 1 rit
meegaat. Maak je die brief wel, om dit soort
problemen in de toekomst te vermijden, dan is dat
niet de waarheid! (maar je voorkomt er waarschijnlijk
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding wel zo'n absurde boete mee."
stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 5 uur
rusttijden? (plusminus voldoet) Door deze affaire in contact gekomen met
Intergesaco, die deze zaak afhandelen. Deze service
van Intergesaco is volgens mij uniek, bij een
samenwerking tussen TLN en Intergesaco zouden
meer vervoerders/chauffeurs kunnen profiteren en
zich minder `rechteloos' voelen in dit soort situaties.
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja
verbaal?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·
Voorbeeld 18 Oponthoud
RELATIENUMMER 1942
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 15 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Duitsland
Datum: 173-2008
Waar bestond de overtreding uit? Andere rij-of rusttijd
gerelateerde overtreding
Chauffeur was op
vakantie geweest en bij
aanvang van de
werkzaamheden het
patronaal attest vergeten
mee te nemen en wordt
prompt die rit bij
Waar bestond deze andere overtreding uit? Wildeshausen
Waren er bijzondere omstandigheden? aangehouden.
Hoe hoog was de boete? Nee
Moest de boete direct contant worden voldaan? 2.000 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Nee
In overleg met een jurist
van TLN bleek dat dit
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? geen kans van slagen
Nee, omdat had.
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding
stond tot de overtreding. De boete op zich is niet onterecht, maar het bedrag
wordt wel als buitenproportioneel ervaren.
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 15 uur
overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
6 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 19 Oponthoud
60455
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 30 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet xx-2008
Beide (overtreding van
rijtijd en rusttijd)
Waar bestond de overtreding uit?
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 120 minuten
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Wekelijkse rijtijd
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee
rijtijd overschreden werd?
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 60 minuten
voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Dagelijkse rust
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee
rusttijd onderbroken moest worden? 1990 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja
Een boete voor een kleine overschrijding van de rij en
rusttijd door omstandigheden, zoals een te kort aan
parkeerplaatsen en een behoorlijke file, vind ik zeer
onterecht. En als het dan beboet moet worden, dan
vind ik wel dat er passende bedragen voor
geschreven moeten worden in plaats van uit de losse
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete pols maar wat opschrijven wat hier het geval was.
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding
stond tot de overtreding. De ambtenaar in functie
deed geen enkele moeite
om in het Engels of Duits
Bent u correct behandeld door de controlerend Nee, niet correct, te
weten: te communiceren.
ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 6 uur
rusttijden? (plusminus voldoet)
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Nee
verbaal?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 7
Voorbeeld 20 Digitale Tachograaf
RELATIENUMMER 6581
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? België
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? Datum: 4-7-2008
(plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 2 minuten
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Dagelijkse rijtijd
rijtijd overschreden werd?
Hoe hoog was de boete? Nee
Moest de boete direct contant worden voldaan? 50 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja
Nee
2 minuten teveel is nu
eenmaal wettelijk gezien
teveel, dus juridisch
gezien lijkt ons het
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? moeilijk om daartegen in
Nee, omdat beroep te gaan
2 minuten overtreding vinden wij erg triest als
daarvoor meteen een boete wordt uitgeschreven.
Zeker als je ook nog de twijfelachtige afronding van
de rijtijdminuten op je tacho meerekent, waardoor er
die dag (qua ECHTE rijtijd) waarschijnlijk niet eens 10
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete rijuren behaald zijn en waardoor we dus eigenlijk
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding alleen beboet zijn omdat de digitale tacho alle
stond tot de overtreding. rijminuten naar boven heeft afgerond.
Ze waren wel correct,
maar ik vond het
Bent u correct behandeld door de controlerend abnormaal dat de controle
ambtenaar? Nee, niet correct, te 2,5 uur in beslag heeft
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat weten: genomen
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet) 2 uur en 30 minuten
Het ging slechts om 50 euro dus dat overleven we
wel, maar het feit dat je de dupe wordt van een
afrondende tachograaf en daardoor voor 10 uur en 2
minuten beboet wordt is erg triest. Zeker als je
meetelt dat een collega die tegelijkertijd
gecontroleerd werd op dezelfde locatie (alleen heeft
hij een oude tacho), er met complimenten vanaf
kwam vanwege dat zijn schijven zo keurig waren. Dat
is erg frustrerend omdat zij op de bewuste dag samen
vanuit Polen gekomen waren en vanaf s' ochtends tot
Hebt u verder nog opmerkingen over deze s' avonds achter elkaar gereden hadden en dus exact
overtreding? even veel rijtijd hadden. Hoe kan het dan dat de ene
wel een boete krijgt en de andere niet?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Nee
8 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Voorbeeld 21 Digitale Tachograaf
61615
RELATIENUMMER X
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 0 dagen
de digitale tachograaf gecontroleerd? Nederland
In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 18-3-2008
Betrokken chauffeur Niels had in de periode 28
januari tot en met 5 maart gereden op onze
bakwagen met kenteken BH-DR-14 (LV 22).Op 6
maart is er een spoedtransport. Er stond een andere
bakwagen geladen op ons terrein, kenteken BL-BR-02
(LV 23), waarvan de chauffeur ziek was. De planner
verzocht de betrokken chauffeur Niël deze
wagen even vlakbij te gaan lossen. Zijn vaste wagen
BH-DR-14 (LV 22), waarop hij sinds in dienst treding
gereden had, stond op het terrein klaar om diezelfde
dag ingeleverd te worden bij de dealer in verband
met inruil voor een nieuw te leveren wagen. Allemaal
ongebruikelijke omstandigheden. Abusievelijk heeft
de heer Niël daardoor verzuimd in de andere
wagen meteen op ons terrein een tachokaart te doen
en ook verzuimd de kaarten van de vorige 28
kalenderdagen, welke wel in zijn bezit waren over te
leggen in deze andere wagen. Op enige honderden
meters van ons terrein werd hij aangehouden, met als
gevolg een bekeuring van 1.260. Omdat het slechts
enkele honderden meters van ons terrein was is de
chauffeur teruggekomen, om zijn vorige schijven op
te halen en heeft de agent verzocht deze alsnog te
mogen tonen. Helaas werd dit niet gehonoreerd.
Waar bestond deze andere overtreding uit? Ja, te weten:zie
bovenstaande verhaal zie bovenstaande verhaal
Waren er bijzondere omstandigheden? 1.260 euro
Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Nee
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja
Zie voorgaande verhaal. De wagen was 1 km van het
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete terrein en de chauffeur kon zijn verzuim onmiddellijk
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding herstellen en heeft dat ook aangeboden aan de agent.
stond tot de overtreding.
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en weet niet (meer) ? uur en ? minuten
rusttijden? (plusminus voldoet) Een belachelijk hoog bedrag in relatie tot een kleine
Hebt u verder nog opmerkingen over deze fout!
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Nee
verbaal?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 9
Voorbeeld 22 Digitale Tachograaf
RELATIENUMMER 61336
BEDRIJF X
CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X
van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet
in verhouding stond tot de ernst van de overtreding?
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1
de controle/staandehouding uw tachograafschijven of
de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 3 dagen
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? België
Datum: 4-4-2008
Geen rolletje in de
Waar bestond deze andere overtreding uit? digitale tacho van een
Waren er bijzondere omstandigheden? leenauto
Hoe hoog was de boete? Nee
Moest de boete direct contant worden voldaan? 1.600 euro
Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja
Nee
dat in België
Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? waarschijnlijk toch geen
Nee, omdat zin/nut zou hebben
Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete Volgens ons heeft de politie evenwel de mogelijkheid
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding om de tacho uit te lezen. En 1.600 voor het niet bij
stond tot de overtreding. je hebben van een rolletje papier is beetje veel aan
de hoge kant dachten wij zo.
Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 6 uur en 1 minuten
overtreding? nee
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja
0 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland
Colofon
Uitgave
Transport en Logistiek Nederland
Boris Pasternaklaan , 719 DA Zoetermeer
Postbus 008, 700 KS Zoetermeer
T + 1 79 66111, F + 1 79 6600
E info@tln.nl, I www.tln.nl
Samenstelling
Elmer de Bruin en Ingrid Stomp
Eindredactie
Rick Ohm en Debby van Son
Grafische verzorging
Twan van der Heijden
November 008
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1
Transport en Logistiek Nederland
Boris Pasternaklaan 22
Postbus 3008
2700 KS Zoetermeer
T 079 3636 111
F 079 3636 200
E info@tln.nl
I www.tln.nl
---- --