ProRail

Persbericht

28-11-2008

Nieuw perron en spoor station Baarn

In het weekend van 29 en 30 november wordt op verschillende plekken tussen Soestdijk en Baarn langs het spoor gewerkt om de laatste hand te leggen aan een nieuwe treinverbinding tussen Baarn en Utrecht. Tot eind november kruist de Soesterlijn de spoorlijn Amersfoort â Amsterdam, wat op beide verbindingen tot vertragingen kon leiden. Met het nieuwe spoor komt aan dit knelpunt een einde. Vanwege de werkzaamheden rijden er in dit weekend geen treinen van en naar Baarn.

Sinds najaar 2005 werkt ProRail aan de aanleg van het nieuwe spoor en het aangrenzende perron. Nadat in de afgelopen maanden alle noodzakelijke voorbereidingen zijn getroffen, wordt in het laatste weekend van november het spoor zelf aangebracht. Met dit spoor komt ook het nieuwe perron 4 per 1 december in gebruik. Onderdeel van de huidige werkzaamheden is de aanbreng van liften ter verbetering van de toegankelijkheid van de perrons. De lift naar perron 4 komt begin december in gebruik.

Geschiedenis

Met de vrijlegging van de Soesterlijn en de ingebruikname van perron 4 maakt Baarn een stapje terug in de tijd. Voor 1948 bevond de halte van de Soesterlijn zich namelijk ook aan de zuidkant van het spoor. Reizigers die overstapten op de trein richting Amersfoort of Amsterdam moesten een paar honderd meter lopen en onderweg het spoor oversteken.

Vanaf 1948 stopte de trein vanuit en naar Utrecht langs het huidige perron 1. Alhoewel dit spoor en perron nu deze functie verliezen, zijn ProRail en NS voorjaar 2008 ingegaan op het verzoek om dit spoor en perron te laten liggen. Zo blijft voor het Koninklijk Huis ook in de toekomst de mogelijkheid bestaan om via deze weg een bezoek te brengen aan de Koninklijke Wachtkamer.Â

Verbetering station en stationsomgeving

Als gevolg van het vrijleggen van de Soesterlijn van het hoofdspoor, wordt ook de overgang Torenlaan aangepast, evenals het station en de stationsomgeving. Er komen liften naar de perrons, zodat deze voor iedereen goed toegankelijk worden. Er komen meer fietsklemmen en de bewaakte fietsenstalling wordt gemoderniseerd. Daarnaast wordt ook het voorplein heringericht. Het hele project is een samenwerking tussen de gemeente Baarn, ProRail en NS.