ProRail
Persbericht
28-11-2008
Nieuw perron en spoor station Baarn
In het weekend van 29 en 30 november wordt op verschillende plekken
tussen Soestdijk en Baarn langs het spoor gewerkt om de laatste hand
te leggen aan een nieuwe treinverbinding tussen Baarn en Utrecht. Tot
eind november kruist de Soesterlijn de spoorlijn Amersfoort â
Amsterdam, wat op beide verbindingen tot vertragingen kon leiden.
Met het nieuwe spoor komt aan dit knelpunt een einde. Vanwege de
werkzaamheden rijden er in dit weekend geen treinen van en naar Baarn.
Sinds najaar 2005 werkt ProRail aan de aanleg van het nieuwe spoor en
het aangrenzende perron. Nadat in de afgelopen maanden alle
noodzakelijke voorbereidingen zijn getroffen, wordt in het laatste
weekend van november het spoor zelf aangebracht. Met dit spoor komt
ook het nieuwe perron 4 per 1 december in gebruik. Onderdeel van de
huidige werkzaamheden is de aanbreng van liften ter verbetering van de
toegankelijkheid van de perrons. De lift naar perron 4 komt begin
december in gebruik.
Geschiedenis
Met de vrijlegging van de Soesterlijn en de ingebruikname van perron 4
maakt Baarn een stapje terug in de tijd. Voor 1948 bevond de halte van
de Soesterlijn zich namelijk ook aan de zuidkant van het spoor.
Reizigers die overstapten op de trein richting Amersfoort of Amsterdam
moesten een paar honderd meter lopen en onderweg het spoor oversteken.
Vanaf 1948 stopte de trein vanuit en naar Utrecht langs het huidige
perron 1. Alhoewel dit spoor en perron nu deze functie verliezen, zijn
ProRail en NS voorjaar 2008 ingegaan op het verzoek om dit spoor en
perron te laten liggen. Zo blijft voor het Koninklijk Huis ook in de
toekomst de mogelijkheid bestaan om via deze weg een bezoek te brengen
aan de Koninklijke Wachtkamer.Â
Verbetering station en stationsomgeving
Als gevolg van het vrijleggen van de Soesterlijn van het hoofdspoor,
wordt ook de overgang Torenlaan aangepast, evenals het station en
de stationsomgeving. Er komen liften naar de perrons, zodat deze voor
iedereen goed toegankelijk worden. Er komen meer fietsklemmen en de
bewaakte fietsenstalling wordt gemoderniseerd. Daarnaast wordt ook het
voorplein heringericht. Het hele project is een samenwerking tussen de
gemeente Baarn, ProRail en NS.