Brussel, 28 november 2008
Waarom consumenten zich gedragen zoals ze zich gedragen: commissaris Kuneva
gastvrouw van conferentie op hoog niveau over gedragseconomie
Meglena Kuneva, EU-commissaris voor consumentenbescherming, verwelkomt
vandaag een keur aan internationale wetenschappers, deskundige zakenlieden
en politici op een conferentie in Brussel om te debatteren over de rol die
gedragseconomie kan spelen in het ontwikkelen van beleid dat de consument
beter van dienst kan zijn. Gedragseconomie is een vrij nieuwe, maar snel
groeiende discipline. Gedragseconomie combineert economie met experimenteel
onderzoek naar gedrag teneinde te bestuderen en te verklaren waarom
consumenten ervoor kiezen om te winkelen en te kopen zoals zij doen, hoe hun
aankoopbeslissingen worden beïnvloed en welke invloed dat op de markt heeft.
De Europese economie heeft mondige consumenten nodig om beter te kunnen
presteren en het concurrentievermogen te verhogen. Hoe dan ook, de markten
zitten vandaag de dag zo ingewikkeld in elkaar dat het vermogen van
consumenten om de beste keuze te maken beperkt is. Op de conferentie van
vandaag komen vooral voorbeelden aan bod van situaties waarin
gedragseconomie al heeft geleid tot beleidsverbetering. De deelnemers zullen
worden uitgenodigd om te debatteren over de wijze waarop gedragseconomie in
de toekomst van dienst kan zijn bij de ontwikkeling van EU-wetgeving. Dit
evenement zou het begin kunnen zijn van een toenemend gebruik van
gedragsinstrumenten om de beleidsvorming in Europa te verbeteren.
Commissaris Kuneva stelde het als volgt: "Wij zijn voortdurend bezig
om de Europese consumentenmarkt te verbeteren en om ervoor te zorgen
dat consumenten toegang hebben tot het beste dat er te krijgen is. Als
we willen zorgen dat we aan de behoeften van de consumenten voor wie
we werken voldoen, moeten we hen begrijpen. Gedragseconomie biedt
interessante gezichtspunten waardoor wij dit doel kunnen bereiken. De
conferentie van vandaag is tevens een gelegenheid om de muren tussen
onderzoekers en beleidsmakers te slechten, zodat zij iets van elkaar
kunnen opsteken, met elkaar van gedachten kunnen wisselen en elkaars
werkterrein kunnen aanvullen, ten voordele van de consument."
Gedragseconomie bestudeert de wijze waarop consumenten nu eigenlijk
elke dag keuzes maken, waarbij traditionele economische
vooronderstellingen op de proef worden gesteld en zowel veldonderzoek
als theoretische modellen worden gebruikt om de werkelijke
beweegredenen van de keuzes die mensen maken te onderzoeken.
Gedragseconomie kan ons duidelijk maken waarom mensen niet altijd uit
eigenbelang handelen (bijvoorbeeld geld aan goede doelen geven),
waarom ze zich niet altijd op een economisch gezien logische manier
gedragen (bijvoorbeeld bij een energieleverancier blijven die duurder
is in plaats van over te stappen naar een goedkopere concurrent) of
waarom ze aan sommige artikelen meer waarde hechten dan aan andere
artikelen met dezelfde prijs.
Gedragseconomie zou in de toekomst van even groot belang kunnen worden
als de "windtunnel" dat nu voor auto's is: een instrument om het
EU-beleid te testen, te verbeteren en te stroomlijnen, zodat de
consumenten op vele terreinen bereikt kunnen worden, van
consumentenbelangen en energie tot gezondheid en milieuzaken.
Gedragseconomie biedt de mogelijkheid om de tegenstrijdigheden in
menselijke gedragingen en reacties beter te begrijpen, zodat het
beleid zo goed mogelijk kan worden afgestemd op de behoeften van de
consument.
Op de conferentie van vandaag komen vooral voorbeelden aan bod van
situaties waarin gedragseconomie al heeft geleid tot
beleidsverbetering - zowel in de EU als daarbuiten - en worden de
deelnemers uitgenodigd te debatteren over de mogelijkheden en gevolgen
van gedragseconomie. De deelnemers zullen ook debatteren over
belangrijke vragen zoals of beleidsmakers daadwerkelijk het recht of
de verantwoordelijkheid hebben om zich te bemoeien met beslissingen
die consumenten nemen.
De conferentie kan via webstream worden gevolgd op:
http://scic.ec.europa.eu/streaming/ccab.
European Union