ProRail
Persbericht
28-11-2008
ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud
Spoorbeheerder ProRail start met een nieuwe methode om
onderhoudswerkzaamheden aan het spoor sneller en efficiënter uit te
voeren zonder dat dit hinder oplevert voor treinverkeer. Dankzij een
nieuw beveiligingssysteem kunnen baanwerkers overdag aan het spoor
werken terwijl de treinen blijven rijden. In opdracht van ProRail
werkt aannemer Strukton als eerste met het systeem op het baanvak
Meppel-Groningen. Op zoân 40 procent van het Nederlandse spoor kan het
systeem worden toegepast.
Spoorwerkers veilig overdag aan het werk terwijl de treinen blijven
rijden
Het door ProRail ontwikkelde systeem heet âBeheerste Toelating met
blokschakelaarâ. Spoorwerkers kunnen op een veilige manier tussen twee
treinen door werkzaamheden verrichten zonder dat de reizigers er last
van hebben. Speciale schakelaars die op de seinen langs het spoor zijn
gemonteerd, bedienen de seinen en zorgen ervoor dat er niet tegelijk
gewerkt en gereden kan worden.
Voordelen
Werken met deze nieuwe methode heeft een aantal voordelen. Voor de
spoorwerkers is het prettig dat er ook overdag kan worden gewerkt in
plaats van âs nachts. Verder is er minder overlast voor treinreizigers
omdat het spoor minder vaak âbuiten dienstâ hoeft te worden gesteld.
Daarnaast kan het werk aan het spoor goedkoper worden uitgevoerd:
nachtwerk is namelijk duur. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de
Arbeidsinspectie hebben ingestemd met deze werkmethode omdat het aan
alle veiligheidseisen voldoet.
Eerste toepassing
Inmiddels is een proef uitgevoerd op het baanvak Amersfoort-Zwolle bij
Ermelo en wordt op vrijdag 28 november daadwerkelijk gestart met de
nieuwe werkwijze. Werken volgens deze innovatieve methode is technisch
mogelijk op ongeveer 40 procent van het Nederlandse spoor. Het betreft
met name het spoor buiten de Randstad, op de baanvakken waar de
frequentie van het treinverkeer niet al te groot is. Zes andere
spoorbaanvakken komen op termijn hiervoor in aanmerking, namelijk:
Heerlen-Maastricht (22 km), Den Bosch-Nijmegen (33 km),
Eindhoven-Venlo (29 km), Zwolle-Amersfoort (18 km), Breda-Roosendaal
(21 km) en Roosendaal-Vlissingen (48 km).