Federale regering Belgie
Internationaal verdrag- maritieme vordering
Verdrag van 1976 over de beperking van aansprakelijkheid voor
maritieme vorderingen - protocol van 1996
De ministerraad heeft op voorstel van eerste minister Yves
Leterme, minister van Buitenlandse Zaken Karel de Gucht en
staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een voorontwerp van
wet goedgekeurd tot instemming met het protocol van 1996 tot wijziging
van het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor
maritieme vorderingen (Londen, 2 mei 1996).
Het protocol van 1996 is in werking getreden op 13 mei 2004. Het past
de aansprakelijkheid van scheepseigenaars, hulpverleners, hun
aangestelden en hun verzekeraars, voor bepaalde maritieme vorderingen
aan in functie van de voorbije en toekomstige evolutie van de
kostprijzen.
Het protocol brengt een doeltreffend evenwicht tot stand tussen de
belangen van diegenen die schade lijden, en de scheepseigenaars en
redders. Het draagt bij tot de vrijwaring van de goede werking van het
Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme
vorderingen, tot de goede reputatie van de Belgische vlag en tot het
vrijwaren van de concurrentiepositie van de Belgische schepen.
De instemming met het protocol van 1996 en de toetreding tot het
protocol maken deel uit van een omvattende aanpak. Die bestaat uit
een volledige en evenwichtige wettelijke regeling van de burgerlijke
aansprakelijkheid bij incidenten met schepen die in overeenstemming is
met alle toepasselijke internationale verdragen van de Internationale
Maritieme Organisatie.