Gemeente Den Haag

Hagenaars zijn trots op de stad (28 november)

Uitkomsten Stadsenquête 2008

Ruim driekwart van de Hagenaars is trots op de stad. Van de Hagenaars vindt 98 procent het openbaar groen erg belangrijk. Eén op de zes Hagenaars heeft daadwerkelijk in het afgelopen jaar iets gedaan om de buurt te verbeteren. De zorg voor elkaar, de mantelzorg, wordt door één op de vijf de Hagenaars verleend. Dit staat te lezen in de stadsenquête 2008, die dit jaar voor de negende keer is gehouden. De interviews zijn via internet in combinatie met een telefonische benadering uitgevoerd.

Over de stadsenquête
Sinds eind jaren negentig kent de gemeente Den Haag de stadsenquête. De stadsenquête is een representatief onderzoek onder de Haagse bevolking. In de Stadsenquête geven de inwoners van Den Haag hun mening over de gemeentelijke dienstverlening en een aantal belangrijke openbare voorzieningen. Daarnaast geven ze hun mening over zaken zoals schoon en veilig, de binnenstad en energiebesparing. In de Stadsenquête wordt ook aandacht besteed aan de sociale staat van Den Haag; de inwoners geven hun mening over normen en waarden, hun financiële positie, de zorg voor elkaar, sociale contacten en hun gezondheid. Aan het onderzoek is meegedaan door ruim 6.141 Hagenaars. Zij hebben allemaal een deel van de vragen beantwoord. In het algemeen zijn er geen grote verschuivingen ten opzichte van 2007. De gemeente Den Haag vindt het belangrijk om de metingen via de Stadsenquête voort te zetten om de vinger aan de pols te kunnen houden.

Gemeentelijke dienstverlening en openbare voorzieningen De beoordeling van de gemeentelijke dienstverlening waarbij van persoonlijk contact sprake is, is licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. De uitslagen liggen zo dicht bij elkaar dat niet van significante verschillen gesproken kan worden. Wel neemt het college dit signaal serieus.
Bij de stadsdeelkantoren komt de drukte aan de balie als belangrijkste verbeterpunt naar voren.
Algemene voorzieningen zoals zwembaden, sporthallen, het schoonhouden van de straat en het onderhoud van straten en groen worden even positief beoordeeld als vorig jaar. De stadsboerderijen worden door 93 procent van de bezoekers, en dat is een kwart van de Hagenaars, met een 7 of hoger gewaardeerd.
Specifieke voorzieningen zoals de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en de financiële dienstverlening hebben natuurlijk een kleinere klantenkring. Binnen deze kring wordt de dienstverlening beoordeeld met een 7 of hoger door 77 tot 87 % van de klanten. Ongeveer 80% van de doelgroep is bekend met de specifieke dienstverlening.

Communicatie met de inwoners van Den Haag
TV-west, gevolgd door de Posthoorn zijn voor Hagenaars de favoriete communicatiekanalen om iets te weten te komen over de gemeente. Ook Internet kan verder ontwikkeld worden als communicatiemiddel want 82 procent van de Hagenaars gebruikt internet en bijna de helft bezocht www.denhaag.nl één of meerdere keren in het afgelopen jaar. Dat de gemeente de onelinedienstverlening uitbreidt vindt men positief. De gemeentelijke site www.welzogezond.nl wordt in 2008 iets meer bezocht dan het jaar daarvoor en positief beoordeeld.

De stad
De beoordeling van de voorzieningen en activiteiten in de binnenstad is gelijk aan vorig jaar en krijgt een ruime 7,5. Alleen de sfeer tijdens de koopavonden wordt minder positief beoordeeld (een 6,4). De aantrekkelijkheid van de evenementen in de binnenstad krijgt een 7.

Het openbaar groen in de stad is heel belangrijk vindt 98 procent van de Hagenaars. De kwaliteit van het groen is het belangrijkst vindt tweederde van de mensen en ruim een kwart gaat voor meer groen. Naast de inwoners van Centrum en Laak hebben ook de bewoners van Leidschenveen/Ypenburg behoefte hebben aan meer groen. Het wijk- en buurtgroen wordt door 6 op de 10 Hagenaars gebruikt en de grote groengebieden wordt meer dan zes keer per jaar bezocht door tweederde van de Hagenaars.
De culturele voorzieningen in de stad en de markten worden eveneens door 60 procent van de Hagenaars bezocht.

De Hagenaars
Ruim driekwart van de Hagenaars is trots op hun stad en dat is iets meer dan vorig jaar en tweederde vindt dat Hagenaars van verschillende afkomst goed met elkaar omgaan. Het normen- en waardenpatroon van de verschillende bevolkingsgroepen is verschillend, maar staat zeker niet tegen over elkaar. De medeverantwoordelijkheid voor de straat is gelijk: negen van de tien burgers vinden dat ze medeverantwoordelijk zijn voor de netheid op straat. Eén op de zes Hagenaars heeft daadwerkelijk in het afgelopen jaar iets gedaan om de buurt te verbeteren.
Tweederde van de Hagenaars maakt overschrijdingen van de norm mee: in het verkeer, het openbaar vervoer, in de omgang met anderen en door weggooien van rommel. Men spreekt elkaar hierop aan in één op de drie gevallen.
De zorg voor elkaar, de mantelzorg, wordt door één op de vijf de Hagenaars verleend en 6 procent van de Hagenaars ontvangt die zorg. Eén op de tien Hagenaars ervaart beperkingen bij het zelfstandig voeren van de huishouding en ondervindt beperkingen bij het verplaatsen in en om de woning.