Ministerraad
Wet op de kilometerprijs naar Raad van State
Persbericht | 28-11-2008
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat ingestemd met het wetsvoorstel dat de invoering van Anders
Betalen voor Mobiliteit regelt. Het ontwerp van de Wet kilometerprijs
heeft als doel om de automobilisten te laten betalen naar gebruik, de
bereikbaarheid te vergroten en de kwaliteit van de leefomgeving te
verbeteren.
Om de bereikbaarheid over de weg te verbeteren heeft het kabinet in
het Coalitieakkoord afgesproken het systeem van kilometerbeprijzing -
betalen per gereden kilometer gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken - in te voeren. Het kilometertarief vervangt
uiteindelijk de motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting (BPM).
Het kabinet heeft voor deze aanpak gekozen omdat het uitgaat van het
eerlijkheidsprincipe. Hierin gaan automobilisten niet méér betalen,
maar anders betalen voor het gebruik van de auto. Doel van het kabinet
is daarom in 2011 een kilometerprijs in te voeren voor het
vrachtvervoer en vanaf 2012 geleidelijk voor de andere automobilisten.
In het wetsvoorstel is vastgelegd wie waarvoor betalingsplichtig
wordt, wat de uitzonderingen zijn, welke tarieven er gelden, hoe
verschuldigde bedragen worden geïnd, welke instrumenten van
dwangvordering kunnen worden ingezet en hoe het toezicht en handhaving
is geregeld. Over de rol van private partijen bij de inning en
dwangvordering vindt nog nadere besluitvorming plaats.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies
aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het
wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden naar
verwachting in het voorjaar van 2009 openbaar bij indiening bij de
Tweede Kamer.