Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 28 november 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMo-2008/4931 - Onderwerp
Rol van Nederlandse Spoorwegen bij de OV-chipkaart

Geachte voorzitter,

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft verzocht om per brief geïnformeerd te worden over de visie van de minister van Verkeer en Waterstaat op de rol van de NS in het OV-chipkaart project. Aangezien de minister concessieverlener is van NS en de OV- chipkaart in mijn portefeuille valt, hebben wij met regelmaat overleg over dit onderwerp. De eindverantwoordelijkheid voor OV-chipzaken is daarbij belegd in mijn portefeuille. De betrokkenheid van NS bij de OV-chipkaart heeft vanzelfsprekend mijn volle aandacht. Ik heb geregeld contact met de NS-directie over de invoering van de OV-chipkaart en NS is lid van het regieteam dat het Aanvalsplan OV-chipkaart heeft gemaakt.

Mede namens de minister zal ik in deze brief uiteenzetten welke rol de NS heeft in het OV-chipkaartproject. Vervolgens zal ik kort ingaan op het onderzoek van de Commissie Kist in relatie tot de NS.

Rol van NS in het OV-chipkaart project
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is concessieverlener van de NS. Voor de OV- chipkaart is de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet van belang. Deze is in 2005 afgesloten en loopt tot 2015. Hierin hebben met name artikel 15 (Jaarlijkse tariefwijziging), artikel 18 (Kaartintegratie en verkrijgbaarheid van vervoerbewijzen) en artikel 19 (Elektronisch vervoerbewijs) betrekking op de invoering van de OV-chipkaart bij Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

VENW/DGMo-2008/4931

NS. De ruimte die NS heeft bij het invoeren van de OV-chipkaart is met deze artikelen bepaald.

De vervoerders hebben destijds het initiatief genomen om tot een landelijk dekkende OV- chipkaart te komen. De NS is vanaf het begin van het OV-chipkaart project betrokken geweest en speelt als grootaandeelhouder van TLS een actieve rol. Vanzelfsprekend is de participatie van de NS als vervoerder met een landelijk netwerk cruciaal. Ik acht de rol van de NS in het OV-chipkaartproject zeker op dit moment van de landelijke uitrol om twee redenen van groot belang. Immers:
de doelstelling `met één kaart door het hele OV' ofwel van `maximale kaartintegratie', verlangt de deelname van NS als grote nationale vervoerder; het distributienetwerk van NS vormt een belangrijke schakel in het totale distributienetwerk van de OV-chipkaart.
Vanwege de kaartintegratie dient NS bij de uitrol van de OV-chipkaart in de pas te blijven lopen met de uitrol van de stad- en streekvervoerders. De planning van NS is dat per 1 oktober 2009 reizen op saldo met de OV-chipkaart landelijk mogelijk wordt. Gelijktijdig en daarop volgend zullen andere reisproducten van NS "verchipped" worden. Daarnaast zal het distributienetwerk van NS in verchipte gebieden ondersteuning bieden aan dat van de stad-streekvervoerders en het aanvullende netwerk. De afspraak is dat de distributie- apparatuur van NS per 1 januari 2009 operationeel is. Deze planning is met NS afgesproken en daarover blijf ik structureel overleg met NS houden.

Commissie Kist en financiën
In februari 2008 heb ik namens het regieteam het aanvalsplan OV-chipkaart aan uw Kamer aangeboden. Streekvervoerders gaven aan dit aanvalsplan niet te onderschrijven in verband met de onduidelijkheid over eventuele allocatie van meer/minderkosten bij de invoering van de OV-chipkaart. De concessies die de streekvervoerders én stadsvervoerders met decentrale overheden hebben afgesloten, geven hierover geen duidelijkheid. Om aan die zorgen tegemoet te komen heeft het regieteam aan de commissie Kist opdracht gegeven om de eventuele meerkosten in kaart te brengen. Het onderzoek heeft daarom alleen betrekking op concessies van decentrale overheden met hun vervoerders. Aangezien NS geen onderdeel uitmaakt van die concessies heeft zij ook geen deel uitgemaakt van het onderzoek van de commissie Kist. Voor de implementatie van de OV-chipkaart bij NS zijn de zogenaamde FENS-gelden bedoeld. Daarvoor geldt een aparte verantwoordingslijn.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---