Hogeschool Windesheim
Persbericht, 28 november 2008
Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle heeft zijn aantal
lectoren uitgebreid tot 17. Dr. F.P. Geijsel en dr. S.L. Goei treden
respectievelijk per 1 januari en 1 februari in dienst. Mevr. Dr.
Geijsel wordt lector Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs en mevr.
Dr. Goei lector Onderwijszorg en Samenwerking binnen de Keten. Zij
zullen de ontwikkeling van Windesheim als kennisinstituut met hun
praktijk- en onderzoekservaring op deze gebieden versterken. In een
partnerrelatie gaan zij bijdragen aan de kwaliteit van de opleidingen
en het veld van educatie.
Pedagogische Kwaliteit
Het lectoraat voor de Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs dat per
1 januari van start gaat is een vervolg op het lectoraat voor de
Pedagogische Opdracht van het Onderwijs. Lector Wardekker heeft
afscheid genomen en lector Leeman zet haar werk voort binnen het
vernieuwde lectoraat. Dr. Geijsel neemt de plaats in van Dr.
Wardekker.
Femke Geijsel is momenteel universitair docent aan het Instituut voor
de Lerarenopleiding bij de Universiteit van Amsterdam en zal die
functie ook deels behouden. Zij heeft als senior onderzoeker haar
sporen verdiend in het praktijkgericht onderzoek in scholen en het
begeleiden van docenten. Zij publiceerde over interessante actuele
themaâs als âcondities in scholen voor de invoering van vernieuwingen
in het onderwijsâ en het meten van burgerschapscompetenties van
leerlingen.
De nieuwe lector start haar werkzaamheden bij Windesheim op 1 januari.
Zij zal samen met haar collega lector in samenwerking met de Schools
of Education en Human Movement and Sports de kenniskring verder
ontwikkelen en ondersteunen bij het onderzoek gericht op de
verbetering van de pedagogische kwaliteit van het onderwijs.
Onderwijszorg en samenwerking binnen de keten
Het lectoraat Onderwijszorg en Samenwerking binnen de Keten is een
nieuw lectoraat dat gericht is op de mogelijkheden en grenzen van
inclusief en passend onderwijs voor alle kinderen. Meer specifiek
wordt bekeken onder welke voorwaarden kinderen met belemmeringen in
het leren of hun gedrag zich goed kunnen ontwikkelen in het reguliere
onderwijs? Binnen het lectoraat zullen twee lectoren werkzaam zijn.
Sui Lin Goei zal als lector het accent leggen op de mogelijkheden en
grenzen van inclusief en passend onderwijs en de nog te benoemen
collega-lector zal zich richten op de samenwerking met andere
instanties die zich ook met deze kinderen bezighouden in de keten
zoals, jeugdzorg, politie, etc..
Sui Lin Goei is momenteel universitair docent-onderzoeker bij het
Onderwijscentrum VU en zal die functie ook deels behouden. Zij heeft
een uitgebreide ervaring in masteropleidingen op het gebied van de
speciale onderwijszorg en is o.a. gespecialiseerd in psychodiagnostiek
van leerstoornissen, met name dyslexie en dyscalculie en de
implementatie van zorgstructuren in het (speciaal) (basis)onderwijs.
Als lector zal zij per 1 februari haar werkzaamheden bij Windesheim
beginnen. In nauwe samenwerking met de School of Education en de
School of Human Movement and Sports zal zij beginnen met de opbouw van
een kenniskring en het leggen van verbindingen met de bachelor en
masteropleidingen en het veld van scholen in de regio.
Versterking van de kennisinfrastructuur
Windesheim werkt intensief aan de kwaliteitsverhoging van de
kennisontwikkeling en kenniscirculatie. Daartoe zullen de diverse
lectoraten van Windesheim gaan samenwerken met de Schools in
zogenaamde kenniscentra. Door deze samenwerking verwacht Windesheim de
kwaliteit en de innovatie van haar opleidingen en dienstverlening aan
ondernemingen en instellingen in de omgeving een extra impuls te
geven. Voor het domein educatie zal daarbij ook worden samengewerkt
met universiteiten. Met het onderzoeksinstituut van de VU op het
gebied van onderwijs, AZIRE, zijn o.a. samenwerkingsafspraken gemaakt
voor het gezamenlijk opzetten en uitvoeren van onderzoek.