abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
28 november 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/4318 31305-80/2008D14425
Onderwerp
Kamervragen MobiliteitsAanpak, de Dynamische Beleidsagenda en de resultaten van
de Quick Scan Gedecentraliseerde Spoorlijnen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoorden wij de vragen die uw vaste Commissie van Verkeer en
Waterstaat d.d. 6 november 2008 heeft gesteld over de MobiliteitsAanpak, de
Dynamische Beleidsagenda en de Quick scan Gedecentraliseerde Spoorlijnen (bij
vragen over het laatste onderwerp staat (QS) vermeld).
1. Kunt u aangeven hoeveel geld er jaarlijks aan wegen uitgegeven wordt door Rijk,
Europese Unie, provincies, stadsregio's, gemeenten en waterschappen?
1. Het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven (IOO) heeft een onderzoek
uitgevoerd (9 oktober 2008) naar de voertuiggerelateerde uitgaven (onderhoud en
beheer). Op basis van dit onderzoek zijn de volgende cijfers beschikbaar:
Rijk 2.681 (begr. IF 2008)
Provincies 960
Gemeenten 4.181
Waterschappen
85
Totaal wegbeheerders 7.908
Voor wat betreft de EU uitgaven zijn de meest recente investeringscijfers in het TEN-T
wegennetwerk uit het jaar 2005 en bedragen in totaal 12,4 miljard (bron: TEN-T
Implementation report 2004-2005).
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/4318
2. Hoe worden wegen afgeschreven door het Rijk? Gelden deze regels ook voor
andere wegbeheerders?
2. Er wordt op wegen niet afgeschreven. Het Rijk legt andere overheden hieromtrent
geen regels op.
3. Waar komt het extra geld voor deze MobiliteitsAanpak vandaan? En hoeveel extra
geld komt er naar verwachting nog beschikbaar voor de periode 2020-2028?
3. In totaal is er ruim 1,23 miljard aan extra geld vrijgemaakt door het rijk ten
behoeve van de MobiliteitsAanpak, ten opzichte van de begroting 2009. Daarenboven
bieden de decentrale overheden ook een substantiële bijdrage. Van de 1,23 miljard
is 1,18 miljard afkomstig uit het FES (waarvan 200 miljoen uit OV-enveloppe
Coalitieakkoord). Voor de resterende 51,5 miljoen verwijzen wij naar de motie Van
Geel c.s (31700 nr.10).
Bij de voorbereiding van de begroting 2010 komend voorjaar zal de beschikbaarheid
van gelden voor de periode na 2020 onderwerp van bespreking zijn.
4. Waarom staat een Nieuwe Zeesluis bij de Amsterdamse haven niet in deze
MobiliteitsAanpak? Is deze niet nodig voor de Olympische droom?
4. In de Mobiliteitsaanpak staat de zeetoegang IJmond opgenomen onder paragraaf
4.5 ("Vaarwegen"). Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de MIRT-
verkenning. Daarnaast werkt de regio aan een businesscase die informatie moet
opleveren over de financiering. Het Centraal Planbureau verricht een second opinion
ten aanzien van de kosten baten-analyse. De vraag of de Zeetoegang IJmond
onderdeel moet uitmaken van de Olympische droom kan derhalve op dit moment nog
niet beantwoord worden.
5. Kiest u met uw MobiliteitsAanpak primair voor een meer gespreid gebruik maken
van de beschikbare capaciteit of voor het verruimen van de capaciteit?
5. Wij maken geen keuze tussen beter gebruik en uitbreiding van de capaciteit maar
zet in op allebei. Het optimaal benutten van de capaciteit is vanuit economisch
perspectief gunstig. Investeringen kunnen daardoor maximaal renderen. Een hoge
benuttingsgraad heeft echter ook een keerzijde: het netwerk wordt kwetsbaar voor
verstoringen. Daarom zet de MobiliteitsAanpak ook het vergroten van de robuustheid
van het mobiliteitssysteem op de agenda. Voor het realiseren van een robuust
mobiliteitssysteem is ook het verruimen van de capaciteit van de netwerken
noodzakelijk.
---
VENW/DGMO-2008/4318
6. Ziet u binnen uw ambities ook mogelijkheden weggelegd om treinvervoer en
metrovervoer te koppelen over hetzelfde spoor?
6. De te bestuderen opties voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
zijn met de regionale overheden en NS besproken. Zoals aangegeven in de
voortgangsrapportage van PHS (4 september 2008, VenW-DGMo-2008/1567) wordt
in het kader van PHS een variant voor hogere frequenties bezien in de vorm van
variant 1 (6/maatwerk) en variant 2 (6/6 ). In geen van de gevallen is door
betrokkenen aangegeven te willen komen tot een fysieke koppeling van trein en
metro op deze belangrijke en drukste corridors van het Nederlandse spoorwegnet.
Vanzelfsprekend worden er op diverse knooppuntstations aan de PHS-corridors in
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht overstapmogelijkheden geboden van
trein op andere railvervoer.
Gezien de zeer hoge frequenties van het personenvervoer op de PHS corridors en het
medegebruik door het goederenvervoer, heeft mijns inziens een fysieke koppeling van
metro en trein op de zware rail geen toegevoegde waarde. Met PHS wordt de
treinreiziger een concept geboden waarbij net als bij de metro spoorboekloos kan
worden gereden. Tevens zou een dergelijk concept (gecombineerd verkeer van
verschillende type materieel) naar verwachting additionele infrastructuur en
veiligheidsmaatregelen vergen.
7. Zijn deze ambities ook uit te voeren zonder kiIometerheffing en zonder OV-
Chipkaart? Kunt u aangeven hoe de in de MobiliteitsAanpak geformuleerde ambities
wijzigen indien deze plannen niet doorgaan?
7. De MobiliteitsAanpak constateert dat alle zeilen moeten worden bijgezet om het
aantal voertuigverliesuren in 2020 terug te brengen tot het niveau van 1992. Dit doel
uit de Nota Mobiliteit blijft nog steeds van kracht. De LMCA Wegen heeft laten zien
dat - aanvullend op bouwen - beprijzen nodig is om knelpunten op te lossen. Beprijzen
leidt tot vermindering van de reistijdverliezen door congestie (zie pag. 19 van de
MobiliteitsAanpak) en is, met de positieve effecten voor de doorstroming, ook
belangrijk voor het versterken van de robuustheid van ons mobiliteitssysteem. Zonder
beprijzen worden de doelstellingen uit de Nota Mobiliteit niet gehaald. Dan zullen
extra investeringen in infrastructuur noodzakelijk zijn om de doelen wel te halen.
De OV-Chipkaart is van belang voor een vlot en sociaal veilig openbaar vervoer met
betaalgemak voor de totale reis van deur tot deur. Zonder de OV-chipcard zullen
bijvoorbeeld doelstellingen op het terrein van zwartrijden en sociale veiligheid niet
worden gehaald.
8. Kunt u aangeven hoeveel geld er voor de periode tot 2020 beschikbaar is voor
nieuwe wegen, nieuwe vaarwegen en voor nieuwe spoorwegen?
---
VENW/DGMO-2008/4318
8. . Op basis van de ontwerp-begroting 2009 zijn de volgende bedragen voor aanleg
beschikbaar in de periode 2008-2020:
- Artikel 12 wegen 26 miljard
- Artikel 15 vaarwegen 3 miljard
- Artikel 13/17 spoorwegen (inclusief BR/HSL) 12 miljard
Dit betreft alleen de gelden voor nieuwe aanleg. Daarnaast investeert VenW fors in
beheer en onderhoud.
9. Waarom is de MobiliteitsAanpak niet gericht op het tegengaan van zinloze of
ongewenste mobiliteit en beschouwt u de groei als een vaststaand en (kennelijk) zelfs
gewenst gegeven?
9. Met de Nota Mobiliteit is aangegeven dat het niet aan de overheid is te bepalen
welke mobiliteit wel en welke mobiliteit niet wenselijk is: `mobiliteit mag'. Deze lijn
wordt met de MobiliteitsAanpak ook aangehouden. Overigens is er in de Nota
Mobiliteit wel degelijk gericht stimuleringsbeleid voor het verminderen van het aantal
korte ritten en zogenaamde transportbesparing.
10. Hoe is de verantwoordelijkheid voor de infrastructuur geregeld? Het gaat in de
quick-scan toch om gedecentraliseerde treindiensten en niet om spoorlijnen? (QS)
10. De minister van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor de
hoofdspoorwegen (de infrastructuur). Inderdaad: de decentrale overheden zijn
verantwoordelijk voor de gedecentraliseerde treindiensten en niet voor de
infrastructuur. In de quick scan zijn de treindiensten (gedecentraliseerd) en de
spoorlijnen waarover deze treinen rijden (niet gedecentraliseerd) in samenhang
onderzocht.
11. Waarom wordt in deze rapportage, die eind 2008 is afgerond en waarbij veel
nieuwe ontwikkelingen zoals nieuw materieel pas in 2006/2007 hun beslag hebben
gekregen, slechts de periode tot 2006 betrokken? Wanneer zijn de vervoerscijfers
2007 beschikbaar gekomen of wanneer komen deze beschikbaar? (QS)
11. De gegevensverzameling voor de quick scan is in juni 2008 beëindigd. Op dat
moment waren alleen de vervoerscijfers tot en met 2006 en de punctualiteitscijfers tot
en met 2007 beschikbaar. Wij streven ernaar vanaf 2009 de informatie over de
gerealiseerde vervoerontwikkeling op de gedecentraliseerde spoorlijnen eens per jaar
te actualiseren mede ten behoeve van de Nationale Mobiliteitsmonitor. De volgende
Nationale Mobiliteitsmonitor verschijnt op Prinsjesdag 2009.
12. Waarop baseert u uw verdeling van de 7 miljard over de verschillende
modaliteiten?
12. Bij de MobiliteitsAanpak staan robuustheid van het totale mobiliteitssysteem en
keuzevrijheid voor de gebruiker centraal. Integraliteit is daarbij het motto. Op die
grond is gekeken naar welke investeringen, op welk moment, waar het hardste nodig
---
VENW/DGMO-2008/4318
zijn en hoe zij elkaar kunnen versterken. Daarbij is ondermeer uitgegaan van de
regionale netwerkanalyses, de landelijke markt- en capaciteitsanalyses, de dynamische
beleidsagenda en de Mobiliteitsbalans 2008. Vanzelfsprekend is hierbij ook rekening
gehouden met de andere geplande uitgaven (MIRT en begroting).
13. Waarop baseert u uw stelling dat 'reizigers zich steeds meer bewust worden van
hun mogelijkheden om keuzes te maken'? Wat vindt u belangrijker in relatie tot die
keuze: het bewustzijn van de reiziger, of de aanwezigheid van alternatieven?
13. Reizigers worden zich steeds meer bewust van de mogelijkheid om
mobiliteitskeuzes te kunnen maken. Deze bewustwording wordt in toenemende mate
ook gestimuleerd door concrete maatregelen van werkgevers. Hierbij gaat het
bijvoorbeeld om het aanbieden van een leaseauto in combinatie met een OV-kaart of
het aanbieden van een mobiliteitsbudget. Uit ervaringen van bedrijven blijkt dat het
aanbieden van alternatieven leidt tot een groter gebruik daarvan. In het geval van de
lease-auto en de OV-kaart neemt het gebruik van het OV bijvoorbeeld toe- en het
aantal afgelegde autokilometers af.
Met de adviezen van de Taskforce Mobiliteitsmanagement (Commissie De Waal) is
een extra impuls gegeven aan goede afspraken tussen werkgevers en werknemers.
Met de MobiliteitsAanpak is daarvoor nog eens 40 miljoen extra beschikbaar
gesteld.
Ook de filevrije dag op 9 oktober 2008, het initiatief van Nederland Bereikbaar
(ANWB, NS en Rabobank) heeft bijgedragen aan een grotere bewustwording van de
mogelijkheden van ander mobiliteitsgedrag.
Ten aanzien van de relatie tussen het bewustzijn van de reiziger en de aanwezigheid
van alternatieven: het belangrijkste is dat alternatieven worden gebruikt. Dat vergt
enerzijds dat reizigers zich bewust zijn van de beschikbaarheid van alternatieven, en
anderzijds dat die alternatieven er zijn met voldoende kwaliteit en capaciteit.
14. Welk deel van de 5,5 miljard voor OV is aanvullend op de Nota Mobiliteit en
wat is de herkomst van dat geld?
14. Met de MobiliteitsAanpak investeert het kabinet bijna 5,5 miljard in het OV en
ketenmaatregelen. Hiervan is ruim 4,7 miljard bestemd voor het spoor, 200
miljoen voor diverse ketenmaatregelen en 590 miljoen voor regionaal OV (incl.
decentrale treindiensten) aangevuld met minimaal 500 miljoen cofinanciering door
decentrale overheden.
Hieronder geven wij kort de herkomst en bestemming van de rijksgelden aan die extra
zijn bovenop het Nota Mobiliteit-budget.
· De 4,5 miljard voor Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) is nader toegelicht in
de begroting 2009, waar wij hier kortheidshalve naar verwijzen. Ten opzichte van
de Nota Mobiliteit is er sprake van 2,8 miljard aan extra budget (te weten 800
miljoen uit de enveloppe Coalitieakkoord plus de 2 miljard).
· Ten opzichte van de Nota Mobiliteit is er 200 miljoen extra beschikbaar voor het
Actieplan groei op het spoor, gedekt uit de Coalitieakkoord enveloppe.
---
VENW/DGMO-2008/4318
· Ten opzichte van de Nota Mobiliteit is 200 miljoen extra beschikbaar voor
regionaal OV (Coalitieakkoord enveloppe). Vanuit nog beschikbaar budget uit de
Nota Mobiliteit wordt 300 miljoen aangewend voor regionaal OV (zo komt de
totale rijksbijdrage op 500 miljoen) en 30 miljoen voor de fiets.
· Verder is er 90 miljoen extra ter beschikking gesteld ten behoeve van de meest
urgente knelpunten op de regionale spoorlijnen die zijn geïnventariseerd bij de
Quick Scan van gedecentraliseerde treindiensten. Hiervan is 80 miljoen
afkomstig uit het FES en wordt 10 miljoen gedekt door amendement Cramer
(31474A, nr 8).
· 40 miljoen is beschikbaar voor mobiliteitsmanagement naar aanleiding van de
adviezen van de taskforce onder leiding van de heer De Waal. Dit geld is
afkomstig uit het FES.
· 30 miljoen is vrijgemaakt voor het creëren van een multimodaal
reisinformatiesysteem. Dit geld is afkomstig uit het FES.
· 3,5 miljoen is bestemd voor het NSP Utrecht bij motie van Van Geel c.s. (31700
nr10). Voor toelichting op de dekking daarvan verwijzen wij naar vraag 3.
15. Waarom is de regionale verbinding Gouda -Alphen -Leiden niet in zijn geheel
meegenomen maar slechts beperkt gebleven tot Gouda -Alphen? (QS)
15. De decentralisatie van de treindienst Gouda-Alphen omvat naast de treindienst op
dat traject slechts een beperkt aantal ritten die doorrijden naar c.q. vertrekken vanuit
Leiden. Daarom is de quick scan alleen gericht op het traject Gouda-Alphen.
Bovendien is het vervoer op de ritten naar c.q. vanuit Leiden moeilijk te onderscheiden
van het hoofdrailnetvervoer op het traject Alphen-Leiden.
16. Wat zijn de kosten van het verbreden van de wegen tot 2 keer 4 rijstroken overal
in de Randstad?
16. Wij willen sterke verbindingen en sterke modaliteiten. Daarom willen wij de
gemiddelde rijsnelheid in de spits op de hoofdverbindingsassen verhogen naar
minimaal 80 km/uur in de spits. Daarvoor is het van belang om op de belangrijkste
verbindingen op het hoofdwegennet in de Randstad ten minste 2x4 rijstroken te
realiseren (concept 8 uit de MobiliteitsAanpak). Afhankelijk van de benodigde
capaciteit bezien wij dit per weg (bijvoorbeeld Amsterdam-Utrecht) of per corridor
(Utrecht-Den Haag/Leiden met de A12 en de N11).
De MobiliteitsAanpak is voor de periode tot en met 2020 vertaald in concrete
programma's en projecten en voorzien van financiële dekking. Voor de geschetste
ambitie na 2020 is dat niet het geval. Zoals aangekondigd geven wij voorjaar 2009
inzicht in de kosten en baten van de hier gepresenteerde maatregelpakketten. Dan zal
ik u nader informeren.
17. Deelt u de mening dat Nieuweschans -Leer, Hengelo -Bad Bentheim en Heerlen -
Aken strikt genomen geen gedecentraliseerde spoorlijnen zijn en dus op dit moment
onder de verantwoordelijkheid van het Rijk vallen? (QS)
---
VENW/DGMO-2008/4318
17. Nee. Deze treindiensten vallen niet onder de verantwoordelijkheid van het rijk. De
spoorweginfrastructuur van de lijnen Nieuweschans-Leer, Hengelo-Bad Bentheim en
Heerlen-Aken valt, voor zover die gelegen is op Nederlands grondgebied, weliswaar
de verantwoordelijkheid van de minister, maar de vermelde treindiensten zijn
grensoverschrijdende, regionale diensten. De totstandkoming van dat soort
treindiensten is een verantwoordelijkheid van de betrokken decentrale overheden. In
het Algemeen Overleg over de Initiatiefnota voor grensoverschrijdend regionaal
treinverkeer op 11 september 2008 hebben wij met uw Kamer over deze
verantwoordelijkheidsverdeling gesproken. Wij hebben toen aangegeven regionale
initiatieven voor grensoverschrijdende verbindingen waar mogelijk te zullen faciliteren
en ondersteunen.
18. Welke extra maatregelen worden in de MobiliteitsAanpak genomen naar
aanleiding van de conclusie uit het KiM-rapport 'Doelen en Daden' van september
2008 dat met het huidige maatregelenpakket de groeiambitie voor het
personenvervoer over het spoor van 5% in 2012 niet wordt gehaald, en wat is het
effect van deze maatregelen? Wordt hiermee de doelstelling alsnog bereikt?
18. Zoals aangegeven in de voortgangsrapportage van de spoorambities van 4
september jl. zijn wij aan de slag met het uitvoeren van de maatregelen uit het
actieplan Groei op het Spoor. Inmiddels is van de 200 mln ongeveer de helft in
concrete maatregelen belegd. Hiermee verloopt de uitvoering volgens planning. De
maatregelen dragen bij aan het kunnen realiseren van deze groeiambitie.
De ambitie is met name fors omdat de groei grotendeels is toe te schrijven aan
autonome factoren zoals demografie, economie en ruimtelijke ordening. Dat neemt
niet weg dat alle betrokkenen zich optimaal inspannen om aan de groeidoelstelling bij
te dragen. De groei is in de periode 2005-2007 in totaal 13% geweest (ofwel 4,3%
per jaar). De groei zet in de eerste helft van 2008 door: volgens NS is de groei in de
eerste helft van 2008 gestegen naar 5,2% in reizigerskilometers. Het KiM concludeert
niet dat doelen niet worden gehaald, maar waarschuwt dat de ambitie niet haalbaar
lijkt. Eind 2009 vindt een mid-termreview van de uitvoering van het Actieplan en de
gerealiseerde groei, op grond waarvan bepaald kan worden of de uitvoering van
maatregelen kan worden voortgezet of dat bijsturing noodzakelijk is.
19. Welke extra maatregelen worden in de MobiliteitsAanpak genomen naar
aanleiding van de conclusie uit het KiM-rapport 'Doelen en Daden' van september
2008 dat met het huidige maatregelenpakket de groeiambitie voor het
personenvervoer overig (gemiddelde groei met 2,1%) niet wordt gehaald, en wat is
het effect van deze maatregelen? Wordt hiermee de doelstelling alsnog bereikt?
19. De Mobiliteitsaanpak richt zich met het Actieprogramma regionaal OV en de
Quickscan regionaal spoor op de stedelijke gebieden. Met het actieprogramma
investeren wij in stedelijke gebieden in een beter openbaar vervoer dat meer klanten
gaat trekken. Het gaat daarbij om het versnellen van de reis, het opheffen van
knelpunten en OV op zware relaties waar het nu nog ontbreekt (tangenten). Zo
worden frequenties verhoogd, bijvoorbeeld in Rotterdam op TramPlus-lijnen en in
---
VENW/DGMO-2008/4318
Groningen op snelbuslijnen, wordt er geïnvesteerd in een tramtunnel in Den Haag om
snelheid en betrouwbaarheid van de tram te verbeteren en komen er verschillende
nieuwe verbindingen bijvoorbeeld in Noord-Holland en in de stad Groningen.
Met dit actieprogramma is er op dit moment geen reden om de ambities en
doelstellingen uit de Nota Mobiliteit bij te stellen.
20. Ziet u aanleiding om de oorspronkelijke Nota Mobiliteit nog eens door te rekenen,
in het licht van uw opmerking dat het de komende jaren nodig is alle zeilen bij te
zetten om de doelstelling uit de Nota Mobiliteit in het zicht te houden en in het licht
van het feit dat het treinverkeer is gegroeid en dat het aantal voertuigverliesuren in
2007 al hoger was dan was voorzien voor 2010?
20. Die aanleiding is er zeker. Bij de nationale markt- en capaciteitsanalyse (NMCA)
zal de haalbaarheid van de doelstellingen uit de Nota Mobiliteit worden doorgerekend.
Streven is de NMCA eind 2010 gereed te hebben. Het plan van aanpak is beschikbaar
voorafgaand aan de begrotingsbehandeling eind 2009.
21. Bent u van plan om ook de capaciteit op de weg sneller te vergroten, nu de
filedruk en het aantal voertuigverliesuren veel sneller stijgt dan verwacht? Kunt u uw
antwoord toelichten?
21. Ja. Daarvoor zijn in de MobiliteitsAanpak extra maatregelen aangekondigd met
het actieprogramma wegen en investeringen in wegenprojecten. De gebiedsuitwerking
van de MobiliteitsAanpak, die u voor de begrotingsbehandeling ontvangt, bevat een
nadere uitwerking van deze pakketten.
22. a. Aan welke streefwaarden, die rekening houden met overstappen in de
vervoersketen, wordt gedacht?
b. Wanneer wordt dit uitgewerkt en wordt dit meegenomen in de nieuwe LMCA?
c. Wanneer verschijnt de inventarisatie van knelpunten en wensen voor harmonisatie
van Binnenlandse zaken?
22. a. en b. In de Dynamische Beleidsagenda is aangegeven dat decentrale overheden
en rijk hebben afgesproken gezamenlijk te overwegen streefwaarden te formuleren,
die rekening houden met overstappen in de vervoerketen. Het gaat om streefwaarden
voor de reistijd van deur tot deur op belangrijke regionale (woon-werk)trajecten. Op
basis van een verkenning zal besproken worden of het mogelijk en zinvol is
streefwaarden te formuleren voor de reistijd van deur tot deur, inclusief de
overstaptijd tussen modaliteiten. Het gaat daarbij om de overgang tussen auto en ov,
fiets en ov én om de overgang tussen verschillende vormen van ov. De conclusies
worden benut voor het actualiseren van gezamenlijk beleid en de NMCA.
c. In een bestuurlijk overleg met de grensregio's op 24 juni 2008 is een lijst van
knelpunten besproken die door de regio's zijn aangedragen. Eind dit jaar staat nog een
bestuurlijk vervolgoverleg gepland en begin volgend jaar een drielanden overleg. Uw
Kamer zal vervolgens door het ministerie van Binnenlandse Zaken over de voortgang
worden geïnformeerd.
---
VENW/DGMO-2008/4318
23. Hoe moet de stelling dat 'het autoverkeer in deze gebieden wellicht minder ruimte
krijgt' worden begrepen, bijvoorbeeld in relatie tot het achtste concept voor de
'robuuste mobiliteitssystemen in 2028' van minstens 2x4 rijbanen op elke belangrijke
verbinding in de Randstad?
23. Daarmee wordt gedoeld op de beschikbare ruimte in de (oude) binnensteden voor
verplaatsen of parkeren. Bij groeiend wegverkeer zal de beschikbare ruimte steeds
schaarser worden, ook omdat uitbreiding van de capaciteit in de (oude) binnensteden
slechts beperkt mogelijk is.
24. Wat is de marktomvang van de lijn Heerlen-Aken? Wat betekenen de haakjes
rond Bad Bentheim en Leer? Zijn de vervoercijfers op het grensoverschrijdende deel
van deze trajecten opgenomen of niet? (QS)
24. Over de marktomvang en de marktverwachting van de lijn Heerlen-Aken zijn
binnen de onderzoeksperiode van de quick scan van de betrokken decentrale overheid
en vervoerder geen gegevens over de markt beschikbaar gekomen. Veolia heeft mij
zeer recent meegedeeld dat het aantal reizigers op Heerlen-Aken per dag 650
bedraagt.
De haakjes om Hengelo-Bad Bentheim en Nieuweschans-Leer in het schema op blz. 14
indiceren dat in dat schema de vervoergegevens zijn vermeld van de huidige
treindiensten Zutphen-Oldenzaal en Groningen-Nieuweschans (op de geheel binnen
Nederland vallende trajecten dus), maar dat er ook sprake is van planvorming voor
een treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim en dat de dienst naar Nieuweschans
doorrijdt naar Leer. De gepresenteerde vervoerscijfers gelden voor de
gedecentraliseerde treindiensten binnen Nederland op de trajecten zoals vermeld in de
overzichten. Grensoverschrijdend vervoer is daar niet in betrokken.
25. Kunt U aangeven wat de consequenties van de invoering van Anders Betalen voor
Mobiliteit zijn, in termen van het aantal kilometers (als percentage) dat minder met de
auto wordt gereisd, op wegvakniveau? Kunt u dit op de hoofdwegenkaart in beeld
brengen voor de situatie 2020 ten opzichte van de autonome groei in 2020, zonder uit
te gaan van extra wegcapaciteit zoals voorgenomen in het MIRT en de
MobiliteitsAanpak?
25. Wij verwijzen u naar de brief (kenmerk CEND/DAB/2008/2073) met antwoorden
in het kader van de schriftelijke vragen rond de Begroting XII 2009. In de antwoorden
18 en 171 gaan wij in op de consequenties van de invoering van Anders Betalen voor
Mobiliteit. Daarnaast verwijzen wij u naar de LMCA wegen (bijlage bij de Beleidsbrief
netwerkaanpak d.d. 19 november 2007; Tweede Kamer 29644 nr. 85), waarin ook
kaartbeelden zijn opgenomen (zie de kaarten c) en i) in bijlage 4).
26. Waarom komen er nu nogmaals 'corridorgerichte analyses van de
goederenstromen' op sommige snelwegen (zoals de A15 en de A67) die een hoog
---
VENW/DGMO-2008/4318
deel vrachtvervoer verwerken? Zijn die goederenstromen nu nog niet bekend?
Wanneer kan er een concreet plan vervracht worden?
26. Er worden geen aparte analyses uitgevoerd. Deze analyses zijn in de toekomst vast
onderdeel van de NMCA's en (waar relevant) van projectgerichte verkenningen en
planstudies, zoals bijvoorbeeld bij de gebiedsgerichte verkenning Rotterdam.
Dit is nodig, omdat ook voor de lange termijn (tot 2040) een sterke groei van het
goederenvervoer wordt voorzien. De hoeveelheid goederenvervoer en de
groeiverwachting verschilt per corridor en verbinding. Dit geldt voor het
goederenvervoer in het algemeen maar ook voor het transport over de weg. Als de
hoeveelheid en het aandeel vrachtverkeer groot is kan dit tot specifieke problemen
leiden in de afwikkeling van het totale verkeer. Daarom is al op dit moment op
corridors met veel vrachtverkeer bij het oplossen van knelpunten aandacht voor
specifieke maatregelen voor dit vrachtverkeer, zoals verbreden van kunstwerken,
verlengen uitvoegstroken, aanpassingen aansluitingen, verkeerssignalering en
pechhavens.
27. Is het rapport over de maatschappelijke kosten en baten van de spoorlijn Emmen~
Groningen inmiddels verschenen? Wat is uw conclusie? (QS)
27. Het rapport over de maatschappelijke kosten en baten van de spoorlijn Emmen -
Groningen is ons op 10 november 2008 toegezonden. Wij willen dat rapport eerst
bestuderen en het bespreken met de provincies Groningen en Drenthe alvorens onze
conclusies te trekken. Dit project zal op de agenda staan van het MIRT overleg in het
voorjaar van volgend jaar.
28. Zijn voor het bepalen van de marktverwachting voor de lijn Oldenzaal-Bad
Bentheim meer bronnen of onderzoeken gebruikt dan alleen het genoemde Arcadis-
rapport? (QS)
28. Voor het bepalen van de marktverwachting voor de lijn Oldenzaal-Bad Bentheim is
alleen het vermelde Arcadis-rapport gebruikt.
29. Wat wordt precies bedoeld met de formulering in de Quick scan
gedecentraliseerde spoorlijnen dat 'over de marktverwachting voor de
frequentieverhoging op de lijnen Heerlen -Aken en Nieuweschans -Leer geen
nadere informatie beschikbaar gekomen' is? Is deze informatie niet beschikbaar, is
deze informatie vertrouwelijk of is hier een andere reden voor? Op welke
onderbouwing is de uitspraak gebaseerd dat deze grensoverschrijdende lijnen wel van
belang blijven voor de regio's? (QS)
29. Met de formulering in de Quick scan gedecentraliseerde spoorlijnen dat "over de
marktverwachting voor de frequentieverhoging op de lijnen Heerlen Aken en
Nieuweschans Leer geen nadere informatie beschikbaar is gekomen" wordt
aangegeven dat het ministerie tijdens de onderzoeksperiode van de quick scan geen
nieuwe informatie van de betrokken decentrale overheid en vervoerder heeft
10
VENW/DGMO-2008/4318
ontvangen over de potentie van deze lijnen. In het kader van HST Connect wordt op
dit moment door betrokken decentrale overheden en vervoerders gewerkt aan een
business case voor een IC verbinding Eindhoven Duitsland via Venlo en/of Heerlen.
Met het mede ondertekenen van een intentieverklaring hebben wij onze steun voor de
stapsgewijze aanpak die hier wordt gevolgd kenbaar gemaakt.
Met de zin "Voor de regio's blijven deze grensoverschrijdende lijnen wel van belang"
is weergegeven dat de betrokken decentrale overheden en het ministerie waarde
hechten aan de vermelde grensoverschrijdende lijnen. Decentrale overheden
ontwikkelen plannen voor deze lijnen apart van de quick scan regionale lijnen en
wij ondersteunen deze plannen waar nodig en mogelijk.
30. Zijn er inmiddels wel gegevens over de marktverwachting op de lijnen Heerlen-
Aken en Nieuweschans-Leer? Zo ja, wat is uw conclusie? Zo nee, loopt hier inmiddels
onderzoek naar? (QS)
30. Het ministerie heeft geen (nieuwe) gegevens ontvangen over de
marktverwachting op de lijnen Heerlen-Aken en Nieuweschans-Leer. Het schetsen van
de marktpotentie van beide grensoverschrijdende treindiensten is een
verantwoordelijkheid van de betrokken decentrale overheden. In het kader van HST
Connect wordt door betrokken decentrale overheden en vervoerders onderzoek
uitgevoerd om te komen tot business cases voor een IC verbinding Eindhoven
Duitsland via Venlo en/of Heerlen. Dit onderzoek loopt nog. De resultaten komen
volgend jaar beschikbaar.
Het Aachener Verkehrs Verbund (AVV) wil graag een doorgaande verbinding
Maastricht Aken realiseren. Verschillen in infrastructuur maken dit gecompliceerd.
De provincie Limburg, AVV, NS en Veolia bezien de mogelijkheden om dit te
realiseren, dan wel optimale aansluitingen te bieden in Heerlen.
31. Waarom betrekt u duurzaamheid niet bij de operationalisering die u lijkt te geven
van de door u geïntroduceerde term 'robuustheid'?
31. De ambitie van een robuust mobiliteitssysteem dient de drie belangen van
duurzaamheid: mens, economie en milieu. Een duurzaam mobiliteitssysteem is een
systeem dat sociale belangen, economische belangen en de belangen van de
leefomgeving met elkaar verenigt, nu en later. Een robuust mobiliteitssysteem dient de
sociale en economische belangen door vlot en veilig vervoer van deur tot deur.
Congestie is een probleem voor de leefomgeving: de afwisseling van stilstaan en
optrekken leidt tot hogere uitstoot en energieverbruik dan een gelijkmatige snelheid.
Daarom dient een robuust mobiliteitssysteem, met meer doorstroming en minder
congestie, ook de leefomgeving. Onderdeel van het robuuste mobiliteitssysteem
vormen de investeringen in kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer: op
drukke verbindingen en in dichte bebouwing een duurzame vervoersvorm.
32. Welke consequenties heeft de verlenging van de MIRT-periode tot 2028 voor de
andere beleidsprogramma's die ook in het MIRT aan bod komen, zoals de Nota
---
VENW/DGMO-2008/4318
Ruimte, Pieken in de Delta en Agenda Vitaal Platteland? Wanneer eindigen deze
beleidsprogramma's en worden deze ook verlengd? Wat zijn de uitgangspunten bij de
verlenging van het MIRT-periode?
Geldt hiervoor de Nota Mobiliteit of gelden hier nieuwe uitgangspunten op basis van
de op te stellen NMCA?
32. het kabinet komt in het kader van besluitvorming over de begroting voor 2010
met een voorstel voor verlenging van de MIRT-periode. Dan zal ook de relatie met
andere beleidsprogramma's aan de orde zijn. De MobiliteitsAanpak vormt voor de
verlenging een inhoudelijke basis. De kosten en baten van het pakket uit de
MobiliteitsAanpak worden verder uitgewerkt, zodat deze als input dienen voor de
besluitvorming komend voorjaar.
33. Waarom zijn de tien genoemde concepten voor een robuust mobiliteitssysteem
niet concreet gemaakt? Kunt u aangeven hoe u concept 4 en 8 (het aanleggen van
nieuwe spoorwegen en extra rijstroken) gaat vertalen in concrete acties die in 2028 tot
het gewenste resultaat zullen leiden? Kunt u de Kamer inzicht geven in de planning en
de financiering?
33. De kosten en baten van het pakket uit de MobiliteitsAanpak voor 2028 worden
ten behoeve van nadere besluitvorming bij voorjaarsnota 2009 nader uitgewerkt. Dan
krijgen de concepten een meer concrete vorm. Voor een exacte planning en
financiering op projectniveau is het dan nog te vroeg. In eerste instantie betreft het
een programmatische uitwerking.
34. Welke visie heeft het kabinet op robuuste nationale en internationale verbindingen
naar het oosten via Twenthe en naar het noordoosten via Groningen in het licht van
de stelling dat voor goede robuuste nationale en internationale verbindingen over weg
en spoor de focus is gericht op corridors naar zuiden, oosten en zuidoosten, maar in
het kaartbeeld de verbinding naar het oosten via het Ruhrgebied loopt.
34. Het kabinet erkent zowel het belang van benutting en versterking van de
internationale topfunctie van de Randstad als het belang van internationalisering van
de grensoverschrijdende economieën van regio's zoals Groningen-Assen, de
Stadsregio Arnhem-Nijmegen, Twente, Venlo en Zuid-Limburg. Figuur 3 en 4 uit de
MobiliteitsAanpak illustreren dit. De verbinding met het Ruhrgebied is natuurlijk een
belangrijke (zoals in figuur 13 aangegeven), maar dat is zeker niet de enige verbinding
waar de aandacht naar uitgaat.
35. Klopt het dat bij lijnen zoals Tiel-Arnhem (knoop EIst) en Zwolle-Emmen, die al
enkele jaren capaciteitsproblemen hebben, nog geen overbelastverklaring is
afgegeven? Zo ja, waarom niet? Hoe verhoudt de conclusie op blz. 90 van de Quick
scan gedecentraliseerde spoorlijnen dat de aangegeven ambities voor Tiel-Arnhem op
de bestaande infrastructuur geaccommodeerd kunnen worden zich tot de conclusies
uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer waar juist uit blijkt dat hier een
12
VENW/DGMO-2008/4318
knelpunt is en wellicht een knip in de verbinding nodig is? Wat is de stand van zaken
van overleg met de regio over Tiel-Arnhem? (QS)
35. Op de trajecten Tiel-Arnhem en Zwolle-Emmen is er geen sprake van een
overbelastverklaring. Er zijn geen knelpunten opgetreden in de aanvragen van
treinpaden door de vervoerders.
Op het traject Tiel-Elst-Arnhem is de ambitie van de decentrale overheden tot 2020
het handhaven van de huidige frequentie (2x per uur), waarvoor geen extra
maatregelen nodig zijn. Overleg met de regio hierover is dan ook niet nodig. Wel zal
in december 2008 overleg plaats vinden met onder andere Gelderland, de Stadsregio
Arnhem-Nijmegen en ProRail over de lage punctualiteit op deze lijn en de mogelijke
vervolgonderzoeken. Daarbij zal de urgentie van de aanpak van Tiel-Arnhem worden
bezien in relatie tot de andere prioritaire lijnen. De verwachting is dat na het realiseren
van het reeds lopende project `Sporen in Arnhem' de punctualiteit sterk zal
verbeteren.
In het Programma Hoogfrequent Spoor wordt gesproken over de mogelijke knip in Elst
op de dienst Tiel-Arnhem. Daarbij is sprake van een relatie met de verbinding Arnhem
-Nijmegen.
36. Welke financiële implicaties heeft de door u in de MobiliteitsAanpak uitgesproken
wens dat er in 2028 'bij voorkeur' zes IC's én zes sprinters per uur rijden in de
Randstad?
36. Zoals aangegeven in de voortgangsrapportage van Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer (4 september 2008, VenW-DGMo-2008/1567) is een 6/maatwerk-
variant (overeenkomstig de ambitie van het Kabinet tot 2020) mogelijk met een
budget van 4,5 mld. Zoals aangegeven in deze voortgangsrapportage worden in de
planstudies twee varianten bezien voor hogere frequenties: variant 1 (6/maatwerk) en
variant 2 (6/6 ). Besluitvorming over de resultaten van de planstudies is gepland vóór
de zomer van 2010.
37. Waarom staat Haarlem als enige grote stad binnen de Randstad niet opgenomen
in het kaartbeeld van figuur 15 voor corridors waar tot 2028 wordt gekeken naar
verhoging van treinfrequenties? Hoe verhoudt zich dit tot het nu reeds erkende
capaciteitsprobleem tussen Haarlem en Amsterdam en tot het feit Haarlem een
doorgangsroute is voor goederentreinen en het goederenvervoer per spoor fors groeit,
de Oude Lijn een belangrijke omleidingroute is voor de Schiphollijn en het voor een
goede overstap in Leiden gewenste gelijke frequentiepatroon van treinen in de
richtingen Haarlem/Schiphol en Den Haag CS/Rotterdam?
37. Tussen Haarlem en Amsterdam zullen bij de komende dienstregeling 2009 de
frequenties worden verhoogd. In het kader van OV-SAAL en PHS worden extra
treinen vanuit Leiden via Schiphol naar Amsterdam bezien. Aangezien de aantallen
reizigers via de route Haarlem geringer zijn dan via de lijn over Schiphol is vooralsnog
geen aanleiding tot nog hogere frequenties op deze lijn. Over de aansluitingen in
2028 zijn op dit moment geen uitspraken te doen. In het kader van de jaarlijkse
13
VENW/DGMO-2008/4318
dienstregelingen en de planstudies PHS zal wel naar zo goed mogelijke aansluitingen
worden gekeken.
38. Welke lessen zijn er getrokken uit de problemen met oud materieel bij nieuwe
concessies voor toekomstige concessieverlening? (QS)
38. Uit de evaluatie van de uitgevoerde aanbestedingen bij het gedecentraliseerde
spoorvervoer is de les getrokken dat een decentrale overheid er verstandig aan doet
om goed rekening te houden met de benodigde levertijd van nieuw materieel. Die
levertijd moet bij de uitvoering van de aanbesteding worden ingepland tussen het
moment van gunning van het vervoer en het moment van de start van de feitelijke
exploitatie. Een reële besteltijd is 2 jaar.
39. Zijn de op pagina 31 genoemde actuele punctualiteitscijfers inmiddels
beschikbaar? Kunnen deze bijgevoegd worden? (QS)
39. De punctualiteitscijfers in het quick scan rapport gelden voor 2007. Het jaar 2008
loopt nog. De punctualiteitscijfers over 2008 worden door ProRail periodiek
gerapporteerd in een monitoring rapport aan de vervoerders. Het is onze intentie de
punctualiteitscijfers onderdeel te laten zijn van de jaarlijkse monitoring van de
gedecentraliseerde spoorlijnen, die via de Nationale Mobiliteitsmonitor ook aan u
wordt aangeboden.
40. Enkele vragen over het streven naar een gemiddelde rijsnelheid van 80 km/u op
de hoofdverbindingsassen in de spits en het volgens een Quick Scan van TNO
verwachte positief effect voor de CO2-uitstoot:
a. Hoeveel minder CO2 wordt uitgestoten per kilometer (bij een gemiddelde
doorstroomsnelheid van 80 km/u) in vergelijking met de huidige NoMo-doelstelling?
Hoeveel is de totale CO2-reductie in 2028 van deze maatregel? Met welke factoren
houdt TNO daarbij rekening? Kunt u de Quick scan toezenden aan Kamer?
b. Wat zijn de extra investeringskosten en maatschappelijke kosten van deze
maatregel? Wat zijn de maatschappelijke baten van deze maatregel? Kunt u
aangegeven wat de kosten en baten zijn in termen van voertuigverliesuren, externe
kosten voor luchtverontreiniging, verkeersveiligheid, klimaatkosten, geluid en
ruimtebeslag?
c. In het licht van de verwachting dat de investeringen die leiden tot een hogere
doorstroomsnelheid ook een verkeersaanzuigende werking hebben (in en buiten de
spits): hoeveel extra verkeer wordt er gegenereerd doordat de doorstroomsnelheid
wordt verhoogd naar 80 km/u? Hoeveel extra CO2-emissie betekent dit?
d. Wat is de gemiddelde CO2-uitstoot per auto en de gemiddelde reistijd voor een
traject van 50 km (Amsterdam-Den Haag) als een auto 60 km/u, 80 km/u, 100 km/u
en 120 km/u kan rijden bij gelijkblijvende dynamiek in de verkeersstromen in de spits?
e. Als op een wegvak file ontstaat, dan betekent dat (bij een gemiddelde
doorstroomsnelheid van 80 km/u) dat er elders flink harder moet worden kunnen
gereden, zodat deze gemiddelde doorstroomsnelheid wordt gehaald. Is dit haalbaar als
de maximumsnelheid op dit traject 100 km/u is (bijvoorbeeld een traject van 50 km
14
VENW/DGMO-2008/4318
(Amsterdam-Den Haag) en 10 km file met een snelheid van 40 km/u)? Wat is de
gemiddelde CO2-uitstoot voor deze rit en de gemiddelde reistijd voor deze rit?
f.Is dit haalbaar als de maximumsnelheid voor ditzelfde traject bijvoorbeeld 120 km/u
is? Wat is de gemiddelde CO2-uitstoot voor deze rit en de gemiddelde reistijd? Kunt u
bovenstaande vragen ook beantwoorden met de aanname van een gemiddelde
doorstroomsnelheid van 60 km/u? Welke doorstroomsnelheid levert een hogere
betrouwbaarheid op?
g. Wat zijn de consequenties voor het gebruik van het openbaar vervoer als de
doorstroomsnelheid naar 80 km/u wordt verhoogd? Kunt u in uw antwoord het
gemak, de betrouwbaarheid en de reistijd van OV en weg betrekken?
40. TNO concludeert in de Quick Scan `CO2 uitstoot op voertuigniveau' d.d. 30
september 2008, die u bijgaand aantreft, dat "een verlaging van de dynamiek door
verbetering van de doorstroming, die gepaard gaat met een hogere gemiddelde
snelheid in files een gunstig effect zal hebben op de CO2 emissies. Hiervoor is het dan
wel noodzakelijk dat de maximale snelheden begrensd worden tot een niveau dat
mogelijk zal liggen tussen 80 en 100 km/u." TNO kan nog niet aangeven wat per
saldo de totale effecten zijn als rekening wordt gehouden met de effecten van een
eventuele toename van het verkeersaanbod als gevolg van de verbeterde
doorstroming. Zoals aangekondigd in de MobiliteitsAanpak zal TNO een
vervolgonderzoek doen naar de effecten van een hogere gemiddelde rijsnelheid in de
spits op de hoofdverbindingsassen. De noodzaak om de maximale snelheden in de
spits te begrenzen lijkt vooralsnog beperkt: de verhoogde ambitie betreft immers
wegvakken waarop in de spits dermate veel auto's rijden, dat het halen van een
gemiddelde snelheid van 80 km/u of hoger al een hele opgave is.
De specifieke subvragen 40a tot en met 40g en de vragen 42 en 46 worden
meegenomen in de opdracht aan TNO voor het vervolgonderzoek. TNO zal de vragen
beantwoorden door een aantal scenario's/voorbeelden te bouwen en te analyseren,
op basis van principes en voorbeeldnetwerken.
De uitkomsten van het vervolgonderzoek worden opgenomen in de beoordeling van
de maatschappelijke kosten en baten van de ambities uit de MobiliteitsAanpak; zie het
antwoord op vraag 32.
41. Enkele vragen over elektrificatie:
a. Voor welke lijnen zijn er wensen voor elektrificatie en wat zijn hiervoor de redenen?
b. Welke invloed heeft elektrificatie op capaciteit, milieu en baanvaksnelheid?
c. Waarom wordt dit beschouwd als exploitatievariant, er moet toch gekeken worden
naar het spoorsysteem als geheel (infrastructuur + dienstregeling)? Uiteindelijk
behoort dit toch tot de infrastructuur en niet tot de gedecentraliseerde treindienst?
d. Hoeveel km spoor is momenteel niet geëlektrificeerd en welke kosten zijn globaal
gemoeid met elektrificatie per km?
e. Is elektrificatie van Almelo-Marienberg opgenomen in de kostenraming voor het
maatregelenpakket voor de korte termijn? (QS)
15
VENW/DGMO-2008/4318
41. De Quick scan regionale lijnen is gebaseerd op een capaciteitsanalyse. Aangezien
de elektrificatie geen invloed heeft op de capaciteit van een traject, is elektrificatie niet
nader beschouwd. Elektrificatie kan voordelen hebben voor de exploitatie van een
spoorverbinding, maar dat aspect ligt nadrukkelijk buiten de scope van de Quick scan.
a. Elektrificatie is als wens door de betrokken decentrale overheden opgegeven voor
de lijnen Almelo Mariënberg en Zwolle Enschede onder de overige wensen voor
2020. Voor Almelo-Mariënberg geldt dat de Regio Twente elektrificatie wil in verband
met de samenhang met de lijn Zwolle-Emmen. De inzet van elektrisch materieel biedt
niet alleen voordelen in de exploitatie, maar bovendien trekt dat materieel sneller op.
Indirect heeft dat ook met de capaciteit te maken en de maakbaarheid van de
dienstregeling. Voor Enschede-Zwolle speelt de verbetering van de dienstregeling ook
een rol voor Twente. Daarnaast is een groot deel van het traject (Wierden-Enschede)
al geëlektrificeerd.
b. Elektrificatie heeft geen direct effect op de capaciteit. De milieueffecten zijn beperkt
onderscheidend. Bepalend voor de kosten is het type beremming (schijfberemming vs
blokberemming) en de snelheid; de tractie is van ondergeschikte invloed.
c. De wijze van tractie heeft consequenties voor de exploitatiekosten van zowel
vervoerder als beheerder van de infrastructuur en dient daarom in een exploitatieplan
te worden afgewogen.
d. De gedecentraliseerde lijnen zijn grotendeels niet geëlektrificeerd. Dat is het geval
voor 15 van de lijnen in de Quick scan. In Nederland is 700 km van het spoorwegnet,
dat een totale lengte heeft van 2896 km, niet geëlektrificeerd. De kosten voor
elektrificatie zijn situatie-afhankelijk, waarbij met name de enkel- versus
dubbelsporigheid, het gevraagde vermogen en de inpassing in de omgeving bepalend
zijn.
e. De kosten voor elektrificatie van het traject Almelo Mariënberg zijn niet
opgenomen in de kostenraming voor de korte en middenlange termijn.
42. Kunt u aangeven hoe u de extra bijdrage aan de uitstoot van CO2, die verhoging
van de maximum snelheid op N-wegen met zich meebrengt, betrekt bij dit
beleidsvoornemen?
42. Zie het antwoord op vraag 40.
43. Moet daar waar u stelt "Waar mogelijk kunnen de bovengenoemde rijks N-wegen
zo worden ingericht dat de maximumsnelheid omhoog kan naar 100 km/u", gelezen
worden "Waar mogelijk zullen... "?
43. Voor mij is belangrijk dat de robuustheid van het wegennetwerk verbetert. Samen
met de decentrale overheden zullen we bezien wat daarvoor nodig is. Wat mij betreft
is de inzet dat de genoemde rijks-N-wegen zo worden ingericht dat de
maximumsnelheid omhoog gaat naar 100 km/uur. Ik wil de wegen niet afzonderlijk
bekijken maar samen met de decentrale overheden - in het licht van de
doorstroming en veiligheid in het netwerk. Waar mogelijk kunnen de bovengenoemde
rijks N-wegen dus zo worden ingericht dat de maximumsnelheid omhoog kan naar
100 km/h.
16
VENW/DGMO-2008/4318
44. Betekenen de vervolganalyses dat de Kamer deze kabinetsperiode een bijgewerkte
quickscan zal ontvangen? Zo ja, wanneer? (QS)
44. Er komt geen bijgestelde quick scan. Eind 2010 wordt de integrale (voor alle
modaliteiten) Nationale Markt en Capaciteits-Analyse (NMCA) aan de Kamer
aangeboden. In deze NMCA worden ook de markt en capaciteit van de
gedecentraliseerde spoorlijnen meegenomen. Tevens is het onze intentie u jaarlijks via
de Nationale Mobiliteitsmonitor te informeren over de ontwikkelingen op deze lijnen.
45. In hoeverre is er voor de quick-wins sprake van achterstallig onderhoud en
mogelijkheden voor meekoppeling met regulier onderhoud? (QS)
45. De quick wins bestaan uit optimalisatiemaatregelen waarmee de dienstregeling, en
in veel gevallen de reistijd, kan worden verbeterd. De maatregelen hebben geen
relatie met de staat van onderhoud van de betreffende trajecten. Daar waar mogelijk
zullen uit te voeren maatregelen worden gecombineerd met regulier onderhoud.
46. Heeft TNO in haar Quick scan de positieve effecten op de uitstoot van CO2 door
de aanleg van meer asfalt en de daarmee samenhangende betere doorstroming ook
afgewogen tegen de negatieve effecten in de vorm van meer verkeer?
46. Deze effecten heeft TNO niet meegenomen; zie bijgaande Quick Scan `CO2
uitstoot op voertuigniveau' d.d. 30 september 2008.
47. Hoe verhoudt uw ambitie om de doelstelling voor CO2-reductie aan te scherpen
zich tot de waarschuwing van ECN (in hun recente 'Tussenstand van een aantal
onderdelen uit Schoon en Zuinig') dat er nu al aanvullende maatregelen voor transport
nodig zijn om de binnenlandse doelstellingen binnen bereik te brengen?
47. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft samen met ECN een aantal
kanttekeningen geplaatst bij onderdelen van de beoordeling die beide organisaties in
2007 hebben gegeven van het werkprogramma Schoon en Zuinig. Voor de sector
verkeer en vervoer wijzen PBL en ECN op enkele potentiële tegenvallers en de grote
afhankelijkheid van Europese besluitvorming (met name voor het gebruik van
biobrandstoffen en EU emissienormering voor personenauto's) resulterend in de
conclusie dat "waarschijnlijk aanvullende maatregelen voor transport nodig zijn om de
binnenlandse doelstelling van 13-17 Mton (in 2020) binnen bereik te brengen".
Door de Minister van VROM werd in het notaoverleg van 3 november jl. al
aangegeven dat het beeld van PBL/ECN een eerste proeve is en nog geen volledig
beeld geeft. De Minister van VROM zal de Kamer in het voorjaar van 2009 een
completer beeld geven. Dan zal ook de besluitvorming over enkele belangrijke
onderdelen in het maatregelenpakket voor de sector verkeer verder zijn. Het is dan
ook prematuur om nu al te concluderen dat de sector verkeer haar 2020 doel niet
haalt. Bovendien wijzen PBL en ECN in hun rapport ook op enkele potentiële
17
VENW/DGMO-2008/4318
meevallers. In het kader van "Schoon en Zuinig" is afgesproken dat in het najaar van
2010 een tussenevaluatie gepresenteerd wordt. Dan zal ook besloten worden over
eventueel benodigde extra maatregelen.
Met het halen van de 2020 doelen zijn we er echter nog niet. Voor de periode daarna
zijn verdergaande ambities nodig. Die acht ik ook mogelijk gezien de enorme potentie
die met name technologische innovaties nog bieden, vooral voor de periode na 2020.
Op mijn verzoek heeft TNO dit recentelijk onderbouwd in haar rapport
"Technologisch CO2-reductie potentieel voor transport in 2040" (22 september
2008).Dat rapport sturen wij u hierbij toe.
48. Is het in potentie aanwezige positieve CO2-effect voldoende voor het halen van
de CO2 doelen conform Schoon & Zuinig?
48. Om de Schoon en Zuinig doelen voor 2020 te halen is het afgelopen jaar een
breed pakket aan maatregelen geformuleerd. Bij de tussenevaluatie in 2010 zal
besloten worden over eventueel benodigde extra maatregelen, in geval de voortgang
onvoldoende is om de doelen van 2020 te halen. Tegelijkertijd wordt nu al, waar
mogelijk, gewerkt aan verdere optimalisatie van het maatregelenpakket. De
voorgestelde maatregelen in de MobiliteitsAanpak passen hierin.
49. Welke verbeterpunten en ambities zijn er voor Nieuweschans-Leer en voor Tiel-
Arnhem? (QS)
49. Als ambities tot 2020 zijn door de decentrale overheden ingebracht:
Nieuweschans-Leer: huidige frequentie: 1x per 2 uur; ambitie 2020: 1x per uur en
reistijdverkorting door baanvaksnelheidsverhoging.
Tiel-Arnhem: handhaving van de huidige frequentie (2x per uur).
Voor Nieuweschans-Leer is door Prorail geconstateerd dat de wens om elk uur een
reizigerstrein te laten rijden niet inpasbaar is samen met een goederenpad. In het
kader van de quick scan zijn door Prorail geen concrete aanbevelingen voor deze
spoorlijn gedaan omdat deze lijn voornamelijk op Duits grondgebied ligt en buiten het
beheergebied van Prorail valt.
Als oplossingsrichting voor het actuele knelpunt op Tiel-Arnhem heeft Prorail geen
extra maatregelen aanbevolen, aangezien met het project `Sporen in Arnhem' al een
project in uitvoering is genomen, waardoor de punctualiteit op Tiel-Arnhem naar
verwachting sterk zal verbeteren.
50. Wanneer kunt u een indicatie van de kosten voor de verbeterpunten per lijn
geven? Kunt u een globale indicatie geven van de kosten voor de ambities 2013-2020
zowel voor de variant maatwerk als de variant ambitie en in een variant waarin alle
regionale wensen worden gehonoreerd? (QS)
50. Met Prorail worden nadere afspraken gemaakt voor de uitwerking van de
maatregelen voor de Quick wins en de overige maatregelen voor de korte termijn. Er
18
VENW/DGMO-2008/4318
wordt naar gestreefd tijdens de bestuurlijke overleggen over het MIRT (uiterlijk in het
najaar van 2009) kostenindicaties voor de Quick wins beschikbaar te hebben.
Voor de ambities in de periode 2013-2020 is het nog niet verantwoord om nu een
kostenindicatie te geven. Eerst zal de NMCA (zie antwoord op vraag 44) worden
uitgevoerd en er moet nog nader onderzoek plaats vinden naar nut en noodzaak van
de geambieerde frequentieverhogingen, naar de daarvoor eventueel benodigde
maatregelen en de kosten van die maatregelen (inclusief kosteneffectiviteit).
51. Zal er ook gebruik gemaakt worden van co-financiering bij de geplande
investering van 90 mln in het regionale spoor? (QS)
51. Met de Mobiliteitsaanpak is 90 miljoen beschikbaar gesteld voor de korte
termijn-maatregelen uit de quick scan. Met behulp van cofinanciering kan een zo
groot mogelijk maatregelpakket worden gefinancierd. De staatssecretaris streeft naar
50% cofinanciering door decentrale overheden. Dit zal per regio worden bekeken. De
planning is erop gericht om in de MIRT-overleggen 2009 hierover afspraken te maken.
52. Hoe bent u tot het aantal van zo'n 7500 -10.000 extra plaatsen tot 2012 in het
kader van de uitbreiding van de capaciteit van P+R-terreinen bij OV-knooppunten
gekomen? Is dit aantal al onderverdeeld in een geschat aantal per regio of locatie? Zo
ja, kunt u die onderverdeling nader toelichten?
52. Over de verdeling van P+R-plaatsen en co-financiering wordt nog overleg gevoerd
met decentrale overheden en NS. Het totaal van 7500 tot 10.000 is gebaseerd op
onderzoeken van decentrale overheden en inschattingen van NS.
53. Op welke wijze worden private en publieke belangen gescheiden bij de
ontwikkeling van de auto-ov-planner: één systeem voor dynamische multimodale
reisinformatie?
53. Het publieke belang bestaat uit het beschikbaar krijgen van actuele reisinformatie
over de weg als van het openbaar vervoer. Op basis hiervan kunnen private partijen
multimodale reisinformatiediensten aanbieden aan gebruikers, zoals de auto-OV-
planner.
54. Welke bijdrage van commerciële partijen als leveranciers van
routenavigatiesystemen is er in het project reisinformatie voorzien, naast of in
aanvulling op de extra overheidsbijdrage van 30 mln voor dit project?
54. De commerciële partijen bekostigen hun eigen diensten. De 30 miljoen is alleen
bestemd voor publieke zaken. Dit geld wordt onder andere besteed aan het op orde
brengen van bron-informatie. Deze informatie wordt aan commerciële partijen
beschikbaar gesteld, die hiermee de kwaliteit van hun diensten kunnen verhogen en
nieuwe diensten kunnen ontwikkelen.
19
VENW/DGMO-2008/4318
55. Betekent het feit dat de toegezegde extra 30 mln voor multimodale
reisinformatie afkomstig is uit de Middelen noordvleugel (FES) dat de reisplanner
alleen voor de noordvleugel wordt ontwikkeld?
55. Nee. De middelen die oorspronkelijk voor de Noordvleugel waren bestemd zijn
met de MobiliteitsAanpak ingezet voor maatregelen in het hele land. Dit is conform de
afspraak in het kabinet over de inzet van deze middelen .
56. Uit welk budget wordt de 25 mln voor innovatieve logistiek gefinancierd?
56. Inderdaad is een bedrag toegezegd in de orde van grootte van 25 miljoen te
verdelen over de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken. Dit
budget is beschikbaar ten behoeve van een innovatieprogramma op basis van het
eindrapport van de Commissie Van Laarhoven. De daarin vervatte voorstellen voor
een innovatieprogramma logistiek zullen zoals gebruikelijk aan de gangbare criteria
voor innovatieprogramma's moeten voldoen. Deze toetsing zal plaatsvinden door de
Strategisch Advies Commissie (SAC) onder leiding van Rinnooy Kan, welke vervolgens
de minister van Economische zaken hierover zal adviseren.
De inpassing in de begrotingen van EZ en V&W zal na positief advies door de SAC
daarna plaatsvinden in 2009.
Aangezien de uitkomst van het SAC-traject onderdeel uitmaakt van de aan u
toegezegde totale eindrapportage conform mijn eerdere voornemen (Tweede Kamer,
vergaderjaar 20072008, 31 200 XII, nr. 17) over de beleidsbrief Logistiek en Supply
Chains, kan deze eindrapportage niet eerder dan na afloop van het SAC-traject in
2009 aan u worden toegezonden.
57. Hoe groot is het totale wegenbestand van alle overheden en welk deel daarvan
komt in het NDW?
57. Het totale openbare wegenbestand in Nederland bedraagt 140.000 km. De
nationale databank wegverkeergegevens (NDW) bevat binnenkort de actuele
informatie van 4500 kilometer van de belangrijkste wegen van Nederland.
58. Wie gaat de Nationale Databank Openbaar Vervoer beheren? Gaat de overheid
dat doen of wordt dat aan een marktpartij overgelaten?
58. Momenteel werken overheden en vervoerders samen aan een voorstel voor een
landelijke database. Het voorstel bevat de uitwerking van de governance en de
financiering, alsmede de beschikbaarheid van de gegevens.
59. Wat zijn de totale projectkosten om het eindbeeld van een landelijk dekkende
Nationale Databank Openbaar Vervoer (NDOV) in 2011 te realiseren, en welke
financiering is voorzien?
59. Momenteel werken overheden en vervoerders samen aan een voorstel voor een
landelijke database. Het voorstel bevat de uitwerking van de governance en de
20
VENW/DGMO-2008/4318
financiering, alsmede de beschikbaarheid van de gegevens. De totale projectkosten
zijn afhankelijk van het functioneel ontwerp. De belangrijkste kostenposten zijn de
standaardisatie van de data en de databank zelf.
60. Zijn er, naast de genoemde voorstellen rond mobiliteitsmanagement, in dit kader
ook fiscale voorstellen te verwachten?
60. Ja. In de kabinetsreactie op het voorstel van de Taskforce Mobiliteitsmanagement
die op 22 oktober jl. aan de Tweede Kamer is aangeboden (TK 2008-2009, 31305, nr.
79) geeft het kabinet aan bereid te zijn om met ingang van 1 januari 2009 als extra
ondersteuning voor de uitvoering van de voorstellen van de Taskforce een aantal
fiscale maatregelen te treffen. Zo zal op advies van de Taskforce de
verhuiskostenregeling worden geoptimaliseerd en zal de regeling voor de onbelaste
vaste reiskostenvergoeding worden verruimd. Tevens zal het ter beschikking stellen
van een openbaarvervoerkaart aan iemand met een auto van de zaak die ook voor
privé-doeleinden ter beschikking staat niet langer consequenties hebben voor de
fiscale bijtelling.
61. Wat is de scope van de capaciteitsanalyse Waterhuizen aansluiting? Wordt hierbij
ook gekeken naar andere (potentiële) knelpunten op de lijn Groningen-Leer gezien de
verwachte verdere groei van het goederenvervoer, de ambities van de regio voor groei
van het aantal personentreinen en de regionale wensen voor het aantrekkelijker
maken van Railterminal Veendam voor vervoer richting Duitsland waardoor capaciteit
op de (aftakkingen van de) Betuwelijn vrij kan komen? (QS)
61. De capaciteitsanalyse `Waterhuizen aansluiting-Nieuweschans' is het vervolg op
een overbelastverklaring die medio 2008 is afgegeven als gevolg van conflicterende
capaciteits-aanvragen voor de dienstregeling 2009 (start op zondag 14 december
2008). Extra goederenvervoer richting Veendam leidt tot een conflict in de
beschikbare milieuruimte.
Voor de lijn Groningen-Leer zijn geen nieuwe treinpaden aangevraagd en deze
worden daarom ook nog niet meegenomen.
ProRail is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze capaciteitsanalyse en heeft
hiervoor 6 maanden de tijd (vanaf medio 2008). Ik kan nu dan ook nog niet
vooruitlopen op de scope en op de uitkomsten hiervan.
62. Kunt u de achtergronden van het verschil tussen de wijze van berekening van de
punctualiteit op de regionale lijnen en de wijze van berekening van de punctualiteit op
het hoofdrailnet toelichten? (QS)
62. De punctualiteitcijfers betreffen treinen die minder dan 3 minuten vertraging
hebben. In de berekening is geen onderscheid gemaakt tussen hoofdrailnet en
regionale lijnen.
21
VENW/DGMO-2008/4318
63. Is er onderzoek gedaan (globale kosten-batenanalyse) naar de invloed van hogere
frequenties op het aantal passagiers ten opzichte van de invloed van het alternatief
van langere treinen en perrons? (QS)
63. Er zijn geen kosten-batenanalyses uitgevoerd in het kader van de quick scan. In
zijn algemeenheid kan gesteld worden dat hogere frequenties meer reizigers opleveren
en dus meer inkomsten. Niet in een verhouding één-op-één, maar minder dan
evenredig: verdubbeling van de frequentie levert een toename van het aantal reizigers
op, afhankelijk van de situatie, met 10-50%. Maar er zijn aan capaciteitsuitbreiding
ten gevolge van frequentieverhoging vaak ook kosten van aanpassing van de
infrastructuur verbonden en er zijn daarnaast hogere exploitatiekosten voor de
vervoerder (extra machinisten, conducteurs etc.). Perronverlenging brengt ook kosten
met zich mee, met daarnaast inpassings-maatregelen. Het is niet op voorhand te
zeggen hoe per situatie het saldo van kosten en opbrengsten uitpakt, maar over het
algemeen zijn perronverlengingen voor langere treinen bij enkelsporige baanvakken
een goedkopere maatregel.
In het vervolgonderzoek worden de komende periode de kosten in kaart gebracht,
waarbij ook een relatie zal worden gelegd met de baten.
64. Welke garanties heeft u dat de ambitie om generiek 2,1 % groei per jaar te
behalen in het regionaal OV en dat de inspanningen die u daartoe zult verrichten niet
teniet gedaan worden door verhoging van de tarieven voor de strippenkaart, in het
licht van het feit dat er als gevolg van tariefsverhogingen voor 2009 gerekend wordt
op 0,9% vraaguitval? Kunt u de verwachting die het KiM uitspreekt over de
haalbaarheid van doelstellingen voor het regionaal OV in haar rapport 'Doelen en
Daden' daarbij betrekken?
64. Het KiM geeft in haar rapport aan dat er groei van het OV-gebruik mogelijk is in
de stedelijke gebieden, zoals ook in de LMCA regionaal OV is geconcludeerd. Dat zijn
precies de gebieden waar het actieprogramma zich op richt. Wij investeren daarmee in
die stedelijke gebieden in een beter openbaar vervoer dat meer klanten gaat trekken.
Met dit actieprogramma is er op dit moment geen reden om de ambities en
doelstellingen uit de Nota Mobiliteit bij te stellen, ook niet gezien de tarieven voor
2009.
65. Kunt u per decentrale overheid afspreken hoeveel zij bijdragen aan de
cofinanciering van 500 mln. voor regionaal OV?
65. Ja. Dat is ook gebeurd en vastgelegd in bestuurlijke overeenkomsten. U wordt
hierover nog voor de begrotingsbehandeling en het komende MIRT-overleg
geïnformeerd met de gebiedsgerichte uitwerking van de Mobiliteitsaanpak.
66. Kunt u aangeven of en welk deel van de 500 mln. die het Rijk ter beschikking
heeft voor het actieprogramma regionaal OV bovenop de beschikbare middelen uit de
Nota Mobiliteit komen?
---
VENW/DGMO-2008/4318
66. Van de 500 miljoen die het rijk inzet voor het Actieprogramma Regionaal OV is
200 miljoen afkomstig uit de doorwerking van de Coalitieakoord-enveloppe. Dit
geld komt bovenop het budget van de Nota Mobiliteit.
67. Wat is de inhoud van de 11 maatregelpakketten en welke bestuurlijke afspraken
zijn hierover gemaakt?
67. Dit overzicht geven wij u in de gebiedsgerichte uitwerking van de
MobiliteitsAanpak, die u voor de begrotingsbehandeling ontvangt.
68. Kunt u een overzicht geven van de ingediende projectvoorstellen voor het
regionaal OV, zowel de gehonoreerde als de niet-gehonoreerde voorstellen?
68. Zie het antwoord op vraag 67. Alle voorstellen die in overleg met de regionale
overheden op de shortlist zijn gekomen, zijn gehonoreerd.
69. Waarom wordt een uitzondering gemaakt voor Arriva bij het uitvoeren van
onderzoek? (QS)
69. Voor Arriva wordt geen uitzondering gemaakt. Het onderzoek naar verbetering
van de dienstuitvoering van de gedecentraliseerde treindiensten heeft plaats gevonden
op initiatief van de provincie Groningen en Arriva. Dat heeft geleid tot een eerste
onderzoek door ProRail naar quick wins bij Arriva in Noord Nederland. Vervolgens
heeft ProRail andere vervoerders voorgesteld een dergelijk onderzoek uit te
voeren, mede gelet op de zeer bruikbare uitkomsten. Inmiddels is tevens een dergelijk
onderzoek uitgevoerd voor de lijnen van Veolia.
70. Wat gaat u precies doen met de 50 miljoen euro voor het fietsbeleid?
70. De 50 miljoen die in de Mobiliteitsaanpak staat is als volgt opgebouwd. In het
Actieplan `groei op het spoor' is reeds 20 miljoen opgenomen dat zal worden
gebruikt om het tekort aan stationsstallingen aan te pakken. Een deel van de extra
30 miljoen euro zal ook voor extra stationsstallingen worden ingezet. Een ander deel
zal worden geïnvesteerd in regionale woonwerk fietsroutes. Daarbij kan gebruik
worden gemaakt van de ervaringen die zijn opgedaan met de stimulering van vijf van
dit soort routes in het kader van Fileproof.
71. Kunt u aangeven voor welk deel van de indicatieve bedragen reeds (deels)
financiering is gevonden en voor welk deel indien gewenst nog financiering gezocht
zou moeten worden? Kunt u dit uitsplitsen naar concrete projecten of knelpunten die
wel/nog niet gedekt zijn? (QS)
71. In de najaarsronde van de bestuurlijke overleggen over het MIRT is de quick scan
besproken. Alle betrokken overheden hebben de conclusies van de quick scan
onderschreven en zijn bereid tot cofinanciering van de maatregelen. Vervolgonderzoek
per lijn moet nu aangeven of de eerder door Prorail geïndiceerde oplossingsrichting
23
VENW/DGMO-2008/4318
ook echt het beste is en wat de kosten daarvan zijn. Vervolgens kan per lijn en per
maatregel een afspraak over de financiering worden gemaakt. Getracht wordt die
afspraken in de komende overleggen over het MIRT te maken.
72. Vormen de Binnenhavenprojecten die voor 50% worden meegefinancierd door de
regio's ook voor hen de prioriteiten? Hoe verhoudt de cofinanciering zich tot het
principe van decentralisatie?
72. De binnenhavenprojecten die in aanmerking komen voor een rijksbijdrage zijn
aangedragen door de regio's zelf en hebben voor hen prioriteit. Dit laat onverlet dat
zij zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van deze havens.
73. Is onderzocht welke gevolgen het realiseren van een verbinding tussen Groningen
en Bremen zal hebben op de markt en capaciteit op de lijn Groningen -Nieuweschans -
Leer? (QS)
73. De markt- en capaciteitanalyse is gebaseerd op de productwensen van de
provincie Groningen. In de productwensen voor 2020 wordt uitgegaan van een
rechtstreekse verbinding Groningen Leer die 1x per 2 uur geboden wordt. Via Leer
en Oldenburg is er ook een verbinding met Bremen. De gevraagde frequentie van 1x
per 2 uur van de verbinding Groningen - Leer is meegenomen in de capaciteitsanalyse
van de Quick scan. Prorail heeft geconstateerd dat de wens om elk uur een
reizigerstrein te laten rijden niet inpasbaar is samen met een goederenpad op die lijn.
Een rechtstreekse verbinding (zonder overstap) Groningen Bremen maakt geen
onderdeel uit van de onderzoeken ten behoeve van de Quick Scan Regionale Lijnen.
Groningen heeft aangekondigd dat zij in overleg met Niedersachsen een verkenning
naar deze verbinding start. Wij hebben positief gereageerd op dit initiatief en
aangeboden dat wij bereid zijn tijdens de uitvoering en na afloop van de verkenning
dit initiatief concreet te ondersteunen via overleg met de Duitse collega's, ProRail
en/of vervoerders en tot nader overleg met de provincie zodra de resultaten van die
verkenning beschikbaar zijn.
74. Wat zijn de meerkosten om Groningen Europapark gelijk toekomstvast te
realiseren met voldoende perronsparen (dus twee voor de lijnen richting Zuidbroek,
minimaal 2 voor de treinen richting Assen en eventuele keersporen)? ls in de
planvorming met 3 perronsporen rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen?
(QS)
74. In de capaciteitsanalyse is rekening gehouden met de realisatie van station
Groningen Europapark, inclusief drie perronsporen. Verhoging van de frequentie en
een spoorverdubbeling op termijn hebben consequenties voor Groningen Europapark.
In opdracht van de provincie Groningen voert Prorail momenteel een verkenning uit
naar de mogelijkheden voor een toekomstvaste uitvoering van Groningen Europapark.
24
VENW/DGMO-2008/4318
75.Hoe verhouden de evaluatiedoelstellingen Nota Mobiliteit, de Nationale
Mobiliteitsmonitor en de NMCA zich tot elkaar? Welke acties worden nu precies
gekoppeld?
75. Conform de Planwet verkeer en vervoer brengt de Nationale Mobiliteitsmonitor
jaarlijks in beeld hoe ver de gezamenlijke overheden staan in het bereiken van de
doelen van de Nota Mobiliteit. Daarbij geeft de monitor inzicht in (het effect van)
getroffen maatregelen. De monitor biedt zo, op basis van feitelijke ontwikkelingen,
informatie voor bijsturing van beleid.
De Nationale Markt en CapaciteitsAnalyse (NMCA) kijkt vooruit met een integrale
analyse van weg, ov en binnenvaart. Aan de hand van trends en ontwikkelingen wordt
in beeld gebracht welke kansen of mogelijke knelpunten zich in de toekomst kunnen
voordoen met het oog op het bereiken van de beleidsdoelen.
De doelstellingen uit de Nota Mobiliteit worden in de Dynamische Beleidsagenda
geëvalueerd en waar nodig bijgesteld, op basis van de resultaten uit de Nationale
Mobiliteitsmonitor én de NMCA.
76. Hoe verhoudt het uitbrengen van een nieuwe NMCA (eind 2010) zich tot de
behandeling van het voorstel tot verlenging van de MIRT periode (eind 2009 in kader
begroting 2010)? Deelt u de mening dat voor de verlenging van de MIRT-periode
eerst inzicht moet zijn in de meest actuele NMCA in verband met de budgettaire
kaders? Zo ja, kan de planning hiervan op elkaar afgestemd worden, bijvoorbeeld door
de NMCA te vervroegen?
76. Deze mening delen wij niet. Er zal komend voorjaar voldoende informatie
beschikbaar zijn om een verantwoord besluit te nemen over verlenging van de MIRT-
periode. De nieuwe NMCA zal eind 2010 de beleidsinformatie bevatten waarop een
volgend kabinet haar ambities en keuzes kan baseren.
77. Wanneer ontvangt de Kamer een plan van aanpak voor vormgeving van de
NMCA zodat over de uitgangspunten hiervan gesproken kan worden?
77. Het plan van aanpak voor het opzetten van de NMCA ontvangt u in het najaar
van 2009, vóór de behandeling van de begroting voor 2010.
78. Hoe verhoudt de MobiliteitsAanpak zich tot andere projecten, zoals ABvM, de
Strategie Verkeersveiligheid, MIRT enzovoorts? Welke prioriteitsvolgorde ligt hier aan
ten grondslag?
78. Er is geen sprake van een prioriteitsvolgorde in de hier genoemde projecten.
ABvM en de Strategie Verkeersveiligheid zijn voor de MobiliteitsAanpak
uitgangspunten geweest. Aan het voorgenomen beleid op deze beide tereinen is met
de MobiliteitsAanpak niets veranderd. De MobiliteitsAanpak heeft een relatie met het
25
VENW/DGMO-2008/4318
MIRT. Nieuwe projecten, die met de MobiliteitsAanpak zijn geïnitieerd, worden na
verkregen bestuurlijk akkoord in een volgend MIRT opgenomen.
79. Als er knopen moeten worden doorgehakt om tot de genoemde oplossingen te
komen, welke van de begrippen luchtkwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en ruimtelijk
beleid geven in welke situaties afzonderlijk de doorslag?
79. Over investeringen wordt uiteindelijk op projectniveau vanuit een integraal kader
besloten. Alle belangen, zoals onder meer in de vraag genoemde, worden daarin
tegen elkaar afgewogen, bijvoorbeeld in een MER (milieu-effect rapport).
80. Maakt verbreding van het perron in Doetinchem onderdeel uit van het
maatregelenpakket? Zijn de voorgestelde maatregelen voldoende voor de
voorgestelde 8 treinen tussen Arnhem en Zevenaar? (QS)
80. Verbreding van perrons of andere transfervoorzieningen op de stations liggen
buiten de scope van de Quick scan. De behoefte aan verbreding van het perron te
Doetinchem is wel binnen ProRail gemeld en de noodzaak daarvan wordt onderzocht
bij de monitoring van de transferdrukte.
De vermelde perronverlengingen op een aantal stations, waaronder Doetinchem, zijn
een mogelijke maatregel om langere treinen te kunnen laten rijden ter verlichting van
het capaciteitsprobleem. Nut en noodzaak van deze maatregel dienen in het
vervolgonderzoek te worden aangetoond. De korte termijn maatregelen zijn volgens
de Quick scan resultaten niet voldoende om de door de decentrale overheden
gewenste 8 treinen per uur te kunnen rijden tussen Arnhem en Zevenaar. Als de
decentrale overheden die frequentie op termijn echt willen laten aanbieden, zullen
daarvoor extra capaciteitsverruimende maatregelen nodig zijn.
81. Wat zal de nieuwe geluidwetgeving gaan betekenen voor de geluidsnormen rond
Schiphol en andere luchtvaartterreinen?
81. Het vaststellen van geluidnormen rond vliegvelden volgt een eigen traject en
wordt niet in het onderhavige kader geregeld. Voor Schiphol zijn de normen op dit
moment vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit, gebaseerd op de Wet
luchtvaart. In het advies van de "Alderstafel" van 1 oktober j.l. is geadviseerd het
normenstelsel aan te passen, dit wordt de komende jaren uitgewerkt. Voor de
regionale velden verwijs ik naar het concept van het "Besluit burgerluchthavens", dat
op 18 september j.l aan de Tweede Kamer is gestuurd.
82. Kunt u een volledig beeld geven van de CO2-uitstoot in megatonnen van de
verkeer- en vervoerssector voor de verschillende modaliteiten (dus spoor, binnenvaart,
personenvervoer en goederenvervoer) in 1990 en 2008, de reductiedoelstellingen voor
die modaliteiten in 2010 en 2020 en de verwachtingen van de planbureaus voor
verschillende scenario's? Kunt u daarbij ook de conclusies uit het KlM-rapport 'Doelen
en Daden' betrekken, waarin zij de verwachting uitspreken dat de doelstellingen uit
26
VENW/DGMO-2008/4318
Schoon en Zuinig niet gehaald zullen worden? Kunt u daarbij ook het sterk
verminderde ambitieniveau voor de bijmenging van biobrandstoffen betrekken?
82. Onderstaande cijfers zijn gebaseerd op de doorrekeningen van het
werkprogramma Schoon & Zuinig, zoals gemaakt door ECN/MNP, en actuele
informatie van TNO. De totale CO2-uitstoot van het continentaal vervoer (weg,
spoor, binnenvaart, mobiele werktuigen) bedroeg in 1990 30 Mton/jaar en in 2005 39
Mton/jaar. Voor 2008 zijn vergelijkbare cijfers nog niet bekend. Trendverwachting is
dat in 2010 de uitstoot tot 40 Mton is toegenomen en (bij ongewijzigd beleid) tot 47
Mton in 2020. Het maatregelenpakket uit Schoon & Zuinig dient de CO2-uitstoot in
2020 terug te brengen tot maximaal 30-34 Mton.
Het aandeel van de verschillende modaliteiten is als volgt. In 2005 (beeld in 1990 wijkt
hiervan niet wezenlijk af) was het aandeel personenauto's 51% (dus ca. 19,5 Mton),
bestelauto's 15% (ca. 5,8 Mton) en vrachtauto's 19% (ca. 7,5 Mton). De overige
15% is een optelsom van kleinere segmenten als bussen (2%), mobiele werktuigen
(7%), binnenvaart (2%), spoor (
Voor 2010 en 2020 zijn er geen aparte reductiedoelstellingen per modaliteit. Alle
modaliteiten opgeteld moeten binnen de totaaldoelstelling van Schoon & Zuinig voor
de sector verkeer vallen. Wel is de verwachting dat het aandeel personenauto's in de
totale uitstoot van de sector verkeer in 2020 zal zijn afgenomen met enkele
procenten, en het procentuele aandeel vrachtauto's enigszins zal zijn toegenomen.
Het KiM heeft in haar rapport, net als ECN en het Planbureau voor de Leefomgeving
(PBL), gewezen op enkele potentiële tegenvallers in het huidige maatregelenpakket
voor het halen van de doelen uit Schoon en Zuinig. Een lager aandeel duurzame
biobrandstoffen is daarvan de belangrijkste. Voor een reactie op de bevindingen van
de onderzoeksinstituten verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 47.
83. Welke extra beleidsmaatregelen en welke extra middelen worden vrijgemaakt in
de MobiliteitsAanpak om de CO2-reductiedoelen te behalen, als het huidig
instrumentarium tekort blijkt te schieten? Wat zijn de verwachte CO2-opbrensten van
deze extra maatregelen (in totaal en afzonderlijk)?
83. Voor het halen van de Schoon en Zuinig doelen in 2020 is het afgelopen jaar een
breed pakket aan maatregelen geformuleerd. Bij de tussenevaluatie in 2010 zal
besloten worden over eventueel benodigde extra maatregelen, in geval de voortgang
onvoldoende is om de doelen van 2020 te halen. Ter ondersteuning van het Schoon
en Zuinig pakket is in de MobiliteitsAanpak een aantal maatregelen en initiatieven
benoemd die kunnen helpen bij het terugdringen van de CO2-emissies van het
verkeer. Zo wordt van een betere doorstroming in het wegsysteem een potentieel licht
positief effect verwacht op de CO2-uitstoot. Aan TNO is gevraagd de effecten hiervan
preciezer in kaart te brengen. Een substantieel positief effect wordt verwacht van een
versterkte inzet op innovatie. Om innovaties in duurzame voertuigtechnologie en
27
VENW/DGMO-2008/4318
brandstoffen versneld op de Nederlandse markt te krijgen heeft het kabinet inmiddels
voor de periode t/m 2012 al 30 mln. euro extra vrijgemaakt. Naar verwachting zal dit
bedrag op korte termijn verder verhoogd worden. De middelen zijn bedoeld om door
middel van grootschalige pilots de marktintroductie van bijvoorbeeld elektrische auto's
te versnellen. Dit gebeurt samen met marktpartijen, waarbij de rijksmiddelen bedoeld
zijn om een multipliereffect te bereiken. In het PBL/ECN rapport "Tussenstand van een
aantal onderdelen uit het werkprogramma Schoon en Zuinig" wordt aan een
versterkte inzet op innovaties een maximum potentiële reductie van 2,5 tot 3,5 Mton
in 2020 toegekend.
84 Wat is de innovatie-ambitie voor het spoor ten aanzien van capaciteit, efficiëntie
en duurzaamheid? Is hier een programma voor?
84. Zoals uit diverse internationale vergelijkingen blijkt, heeft Nederland één van de
drukst bereden spoorwegnetten in Europa. Dit bleek onder meer uit een internationale
vergelijking die in het kader van de LMCA-spoor is uitgevoerd. Als ambitie geldt het
realiseren van hoogfrequent spoorvervoer en een toekomstvaste routering van het
goederenvervoer, zoals aangegeven in de beleidsbrief van 19 november 2007. Om dat
te bereiken ben ik op zoek naar de beste mix van maatregelen, en daar is de nodige
innovatieve kracht voor nodig. Zo wordt in het kader van PHS, samen met de
spoorsector, bezien of er verdere benuttingsmogelijkheden zijn in combinatie met
uitbreiding van infrastructuur. Daarnaast heeft de sector voor de kortere termijn reeds
diverse benuttingsopties gebruikt (op het gebied van zowel logistiek,
dienstregelingsontwerp, inzet materieel, meer dubbeldekkers, als organisatorische
verbeteringen in de aansturing) bij de invoering van de geheel vernieuwde
dienstregeling 2007. Dit heeft er zelfs toe geleid dat NS een internationale prijs heeft
ontvangen. Dit en de hoge scores uit internationale vergelijkingen, geeft aan dat de
Nederlandse spoorsector innovatief is en dat we in het kader van de planstudies PHS
naar een verdere slimme mix van maatregelen gaan kijken. De te treffen innovatieve
maatregelen maken dan ook onderdeel uit van het pakket maatregelen om de
spoorambities waar te maken.
Benutting is bovendien een van de performance-indicator van het beheerplan ProRail.
Voor deze indicator geldt het principe van permanente verbetering. Eind 2010 vindt er
een evaluatie plaats van de ERTMS-implementatiematregelen van de spoorsector;
daarbij zal ook bekeken worden hoe dit bijdraagt aan betere benutting.
Wat betreft duurzaamheid is er in 1997 een meerjarenafspraak over energiebesparing
afgesloten tussen het ministerie van Economische Zaken en de NS voor een duur
van 20 jaar. Overigens is de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze
meerjarenafspraak door VenW van EZ overgenomen. NS streeft naar een
vermindering van energiegebruik van 20%.
85. Is Prorail reeds gestart met het uitwerken van de mogelijkheid om treinen door te
laten rijden tot Bad Bentheim? Wanneer zijn resultaten van deze uitwerking te
verwachten? (QS)
28
VENW/DGMO-2008/4318
85. Het initiatief voor het doorrijden van de dienst Zutphen-Oldenzaal naar Bad
Bentheim ligt bij de betrokken decentrale overheden aan weerszijden van de grens. Zij
zijn daarover nog in overleg. De mogelijke doortrekking van deze dienst zal ook in
onze reactie op de initiatiefnota Grenzeloos Genoegen van de leden Koopmans en
Cramer van uw Kamer aan de orde komen.
86. Kunt u aangeven waarom het investeringsoverzicht niet volledig is? Kunt u een
helder overzicht geven van de complete dekking? Kunt u hierbij per thema (regionaal
OV, spoor, keten, weg, binnenvaart) aangeven waar het geld vandaan komt, inclusief
begrotingsartikel?
86. Deze vraag wordt tezamen met vraag 87 beantwoord.
87. Kunt u ook een helder overzicht geven van de uitgaven? Kunt u alle programma's
per thema aangeven en de budgettaire ruimte die daarvoor beschikbaar is? Bij welke
programma's wordt er ook een bijdrage van de decentrale overheden verwacht?
86. en 87. In Hoofdstuk 7 Investeringsoverzicht uit de Mobiliteitsaanpak is een
overzicht opgenomen van de financiële middelen die met de Mobiliteitsaanpak
gemoeid zijn. Het gaat om zowel additionele middelen (boven op de middelen uit de
Nota Mobiliteit) als om concrete invulling van reeds beschikbare middelen uit de Nota
Mobiliteit (reeds opgenomen in de begroting van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat).
In de tabel op de volgende bladzijde is een doorvertaling naar de begroting van VenW
gemaakt met daarin de gevraagde elementen.
De middelen die in het kader van de Mobiliteitsaanpak nu nog bij het FES of op de
Aanvullende Post zijn geraamd, zullen bij Voorjaarsnota 2009/Ontwerp-begroting
2010 worden opgevraagd voor de VenW-begroting. Waar sprake is van FES-middelen
zullen de projecten de gebruikelijke FES-procedure doorlopen.
29
VENW/DGMO-2008/4318
Art. MA-maatregel Co-financ. Neuwe Extra budget Extra budget Fin.
i Totaal
maatregel NA OB2009 Tov NoMo
A Onderbouwng MA-Pakket
. i 7.176.5001)
1. OV en keten 5.493.500
Regionaal OV 590.000
14/XI39.02 1. Actieprogramma regionaa OV (11 maatr.pakketten): 500
I l 500.000 V V V FES 200.000
V IF 300.0001)
14/XI39.02 2. Quick scan regionaal spoor: 90(incl. 10 motie Cramer)
I V V V FES-MA 80.000
V IF 10.000
Spoor 4.703.500
13 3. Programma Hoogfrequent spoor (incl. goed.vv. per spoor) IF 900.000
V IF 2.800.000
FES 800.000
13 4. NSP Urecht (motie bij APB in sept. 2008)
t V V V AP 3.500
13 5. Actieprogramma groei op het spoor (incl. 20 voor fiets) IF 200.000
Keten 200.000
17/XI34
I 6. Mobiliteitsmanagement nav adviezen cie. De Waal IF 100.000
V V FES-MA 40.000
14/XII34 7. Fets woon-werk routes/rumte
i i V IF 30.0001)
XII/34 8. Mutimodale resinformatie
l i V V V FES-MA 30.000
2. Wegen 1.621.000
12/14 9. Projecten voor opossing knelpunten en robuusthed
l i PM V V V FES-MA 830.000
totae wegennetwerk: 1.373
l V IF 543.000
14 10. Regionale projecten (ABP) N18, N57, Parkstad) V V V AP 48.000
12 11. Actieprogramma wegen (Benutting) 1e tranche V IF 200.000
3. Bnnenvaart
i 62.000
15 12. Quick wns binnenhavens (incl. 7 van motie Anker)
i 62.000 IF 62.000
B Financiering MApakket
. - 562.000+PM 1) 1.231.500 4.041.500 7.176.5001)
Exogene financiering 2.031.500
Dekking voorzien binnen FES FES-MA 980.000
FES 1.000.000
Dekking voorzien binnen Aanvulende Post
l AP 51.500
Financiering binnen VenW 5.145.000
Dekking voorzien binnen Begroting IF 2009 IF 5.145.000
C. (=AB)
- 0
1) Ook voor de gedecentraiseerde spoordensten hebben regionale overheden co-financiering toegezegd.
l i
De hoogte van deze cofinanciering op proectniveau wordt in bestuurlijk overleg vastgested.
j l
Hetgeen ook geldt voor de hoogte van de cofinanciering voor wegen (nu PM in figuur 26 van de MoblitetsAanpak).
i i
30
VENW/DGMO-2008/4318
88. In hoeverre is bij de plannen voor Ede Verdiept rekening gehouden met een extra
perronspoor t.b.v. de Valleilijn? (QS)
88. Wij zijn nog in afwachting van een definitief voorstel van de gemeente Ede voor
Ede Verdiept.
89. Wat is de status van de op de kaart weergegeven potentiële distributienetwerken
ten opzichte van de beleidsvoornemens in het MIRT?
89. De status van de op de kaart weergegeven potentiële distributienetwerken is
dezelfde als destijds in de Nota Mobiliteit: het is een suggestie richting regionale
overheden voor mogelijk kansrijke distributienetwerken waar zij als beheerder van
regionale vaarwegen en binnenhavens een belangrijke rol kunnen spelen bij het
optimaal benutten van de potenties van het vervoer van goederen over water. Het
kabinet heeft 62 mln. beschikbaar gesteld voor het stimuleren van binnenhavens
binnen deze distributienetwerken.
31
VENW/DGMO-2008/4318
90. Kunt u aangeven wat bedoeld wordt met 'In de spits is er in beide richtingen
eigenlijk een capaciteitstekort'? (QS)
90. Het vermelde capaciteitstekort heeft betrekking op de zitplaatscapaciteit van het
materieel op het drukste punt in de spits. De belangrijkste stations van deze lijn liggen
op de eindpunten van deze verbinding. De zin in het rapport slaat op het feit dat de
bezetting van het materieel zeer sterk toeneemt richting beide stations aan het einde
van de lijn. Daarbij is de zitplaats-capaciteit tijdens de spits op de laatste
trajectgedeelten van deze lijn incidenteel onvoldoende, al geeft de berekening van de
benutte zitplaatscapaciteit aan dat deze momenteel structureel onder de 100% ligt
(zie bijlage B van de quick scan).
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
32
Ministerie van Verkeer en Waterstaat