Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 28 november 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGLM/2008-2130 - Onderwerp
Reactie op het SP-actieplan Binnenvaart

Geachte voorzitter,

Met belangstelling heb ik het SP-actieplan Binnenvaart gelezen. Het doet mij goed om te zien dat ook de SP de binnenvaart een warm hart toedraagt. In het actieplan zie ik zowel overeenkomsten als verschillen met mijn beleid zoals verwoord in de beleidsnota Varen voor een vitale economie.

Hieronder ga ik aan de hand van vier thema's (infrastructuur, milieu, kleine schepen en sociale aspecten) op hoofdlijnen in op de voorstellen uit het SP-actieplan.

Infrastructuur
Als ik kijk naar wat de SP voorstelt en wat ik in de beleidsbrief Varen voor een vitale economie heb opgenomen, zie ik grote overeenkomsten. Het vergroten en verbeteren van het stelsel van vaarwegen geef ik vorm via het MIRT-aanlegprogramma en de onderhoudsprogramma's voor vaarwegen. Het betreft een ambitieus pakket aan maatregelen. Dit geldt zeker voor het inlopen van de onderhoudsachterstanden. Deze zullen in 2016 zijn ingelopen in plaats van in 2020. De wens van de SP om dit reeds in 2012 gereed te hebben is niet realistisch gezien het omvangrijke pakket aan onderhoudswerkzaamheden. Ik stimuleer extra overslagmogelijkheden door middel van het Quick-Win programma Binnenhavens. Dit is een succes! Ik zie de Rijksoverheid niet als de regisseur in het goederenvervoertransport zoals deze uit het SP-actieplan naar voren lijkt te komen. Marktpartijen kunnen veel beter dan de Rijksoverheid inspelen op trends in het goederenvervoer. Het kabinet zet zich in om het optimaal functioneren van de verschillende modaliteiten te faciliteren. En dat is wat ik met de maatregelen uit Varen voor een vitale economie doe.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGLM/2008-2130

Milieu
De wens die de SP heeft ten aanzien van strenge eisen aan schone motoren komt overeen met mijn huidige beleid. Er is momenteel geen sprake van accijns op gasolie. Mede op aandringen van Nederland wordt er op korte termijn besloten om zwavelvrije brandstof voor de binnenvaart eerder in te voeren in Europa. Het advies van fabrikanten van nieuwe motoren om nu al zwavelvrije brandstof (EN-590) te gebruiken draagt bij aan een toename van het gebruik van deze schone brandstof. De VERS-regeling zal geëvalueerd worden. Tevens wordt dan onderzocht wat na 2010 een zinvol en haalbaar vervolg is van de VERS-regeling. Ik heb een jaar geleden het programma Voortvarend Besparen gelanceerd, dat gericht is op 5% energiebesparing in 2020. Dit is een succesvol programma dat een breed draagvlak heeft in de sector.

Kleine schepen
Recent heeft de sector aan mij een rapport aangeboden over de problemen waar ondernemers op kleine binnenvaartschepen mee kampen. Ik heb toegezegd dat ik samen met de sector de voorstellen nader zal gaan bekijken. In de beleidsbrief Varen voor een vitale economie ga ik ook in op bovengenoemde problematiek. Ik ben het met de SP eens dat er meer aandacht moet komen voor de specifieke problemen waar ondernemers op kleine binnenvaartschepen mee kampen. Wel heb ik bedenkingen bij de richting die de SP kiest. Zo is het herinvoeren van een evenredige vrachtverdeling iets waar het overgrote deel van de sector zelf niet achterstaat. Op het Rijksvaarwegennet worden geen bruggelden geheven en het is aan regionale overheden om te bepalen of zij havengelden willen heffen en zolang dit geen onredelijke tarieven zijn, heb ik hier ook geen moeite mee. Kijkend naar de veiligheidsregels voor kleine schepen steunt Nederland in CCR- verband de toepassing van een hardheidsclausule ten aanzien van de voorgestelde veiligheidsregelgeving.

Sociale aspecten
Mensen die werken in de binnenvaart hebben een bijzondere baan. Het varen heeft z'n aantrekkelijke kanten, maar het kent ook nadelen. Dit betekent dat er extra aandacht moet zijn voor de sociale aspecten die met het varend bedrijf samenhangen. Ik zet me hier voor in, bijvoorbeeld door het creëren van extra ligplaatsen en autoafzetplaatsen. Ten aanzien van de schippersinternaten zou ik tot slot willen opmerken dat in overleg met onderhandelaars uit de schippersbranche een bevredigende oplossing is gevonden voor de Rijksbijdrage aan de schippersinternaten.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---