Opel presenteert wagenpark met brandstofcelvoertuigen aan business partners
in Berlijn
(11/28/2008)
De autobranche kwam recent een stap dichter bij het bereiken van
duurzame mobiliteit met nulemissie toen Opel het Europese deel van
GM's meest grootschalige testprogramma voor brandstofcelvoertuigen uit
zijn geschiedenis aankondigde tijdens een bezoek van de Duitse
Minister van Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling, Wolfgang Tiefensee,
op 25 november jongstleden.
Negen bedrijven zullen als eersten de HydroGen4 âzero emissionâ
voertuigen van GM/Opel gebruiken in de streek van Berlijn, in het
kader van hun normale activiteiten: ADAC, Allianz, Coca Cola, Hilton,
Linde, Schindler, Axel Springer, Total en Veolia. Deze ârealistischeâ
wegentest zal worden uitgevoerd in samenwerking met Clean Energy
Partnership (CEP); een door het Duits Ministerie voor Verkeer, Bouw en
Stadsontwikkeling opgestart project dat tot doel heeft waterstof als
brandstof voor wegvervoer geschikt te maken voor dagelijks gebruik.
"Wij zijn het Duitse Ministerie van Verkeer dankbaar voor zijn
continue steun aan het gebruik van waterstof als aandrijftechnologie.
Het verheugt ons ook dat deze gerenommeerde business partners zich
achter ons initiatief scharen om brandstofceltechnologie een nieuwe
impuls te geven met het HydroGen4-programma", verklaarde Carl-Peter
Forster, President van GM Europe.
De Duitse Minister van Verkeer, Wolfgang Tiefensee, voegde hieraan
toe: "Onze toekomst ligt in elektrische voertuigen, aangedreven door
batterijen en brandstofcellen. Deze technologie zal ons in staat
stellen de wereldwijde CO2 -emissies op lange termijn terug te
dringen en onze afhankelijkheid van olie te verminderen. Dankzij
onderzoek en innovatie worden nu marktrijpe producten ontwikkeld. Ik
deel en steun deze visie persoonlijk. In Duitsland hebben wij
hoogstaande kennis en vaardigheden verworven op het gebied van
waterstof- en brandstofceltechnologie. En we moeten deze voorsprong
verder uitbouwen. Mijn ministerie besteedde 500 miljoen euro aan het
ondersteunen van het nationaal innovatieprogramma voor waterstof- en
brandstofceltechnologie. De branche schaart zich achter dit
initiatief. Het programma is een enorm succes!"
HydroGen4 op de weg
Als onderdeel van GM's algemene strategie inzake geavanceerde
technologie, gericht op een verdere elektrificatie van de auto, is dit
brandstofcelvoertuig van de vierde generatie het hoogtepunt in meer
dan 10 jaar ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van waterstof- en
brandstofceltechnologie. De HydroGen4 vertoont verbeteringen op punten
zoals prestaties en duurzaamheid, die hem beter geschikt maken voor
dagelijks gebruik. Wereldwijd gebruikt GM meer dan 100 voertuigen van
dit type in het kader van zijn testprogramma âProject Drivewayâ in de
VS, Japan, Korea, China en Duitsland. In de VS hebben meer dan 100.000
mensen zich aangeboden als bestuurders voor de praktijktest. Tot op
heden hebben 3.400 personen met de auto gereden en hebben 30 gezinnen
hem dagelijks gebruikt tijdens een periode van 2 tot 3 maanden. In
totaal legden de voertuigen bijna 700.000 km af. De terugkoppeling van
deze testactiviteiten bezorgt de GM-ingenieurs niet alleen essentiële
bevestigingsdata, maar ook een kostbaar inzicht in de te verwachten
ervaringen van de toekomstige bestuurders.
De voertuigen zijn uitgerust met een draadloos datatransmissiesysteem
dat de ingenieurs helpt door de prestatiegegevens van het voertuig te
uploaden op een server van het bedrijf. Het onderhoud van de in
Berlijn ingezette voertuigen zal door een gewone Opel-dealer worden
uitgevoerd, die over het nodige personeel en gereedschap beschikt om
brandstofcelvoertuigen te onderhouden.
De brandstofcel-stack van de HydroGen4 heeft 440 afzonderlijke
brandstofcellen die waterstof en zuurstof uit de lucht combineren om
elektriciteit te produceren, met waterdamp als enige bijproduct. Dit
betekent dat er geen sprake is van verbranding of van CO2 -emissies.
De brandstofcel-stack levert de elektriciteit voor de synchrone
elektromotor van 73kW. De auto accelereert van 0 tot 100 km/u in
ongeveer 12 seconden en bereikt een topsnelheid van 160 km/u.
Het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor geeft het
voertuig ook uitstekende trekkracht vanaf lage snelheden. De HydroGen4
beschikt over een bufferbatterij van 1,8 kWh om energie van het
regenererend remsysteem op te slaan en elektrische belastingspieken op
te vangen. De drie tanks kunnen tot 4,2 kg waterstof met een druk van
700 bar bevatten, wat een maximaal rijbereik van 320 kilometer
oplevert.
De HydroGen4 kan starten en rijden bij temperaturen onder het
vriespunt. Die eigenschap is een belangrijk voordeel ten opzichte van
de vorige generatie van deze technologie en is belangrijk met het oog
op het gebruik in dagelijks omstandigheden. De auto is ontworpen om
net zo veilig te zijn als conventionele voertuigen en heeft specifieke
veiligheidskenmerken voor waterstofvoertuigen in al zijn belangrijke
systemen.
Reacties van onze HydroGen4-partners
"ADAC staat altijd open voor alternatieve aandrijfsystemen. Daarom
zijn wij enthousiast om HydroGen4 te gebruiken als werkmiddel voor
onze wegenwacht. De testomstandigheden zijn ideaal omdat onze
voertuigen in speciale omstandigheden worden gebruikt. General Motors
kan ongetwijfeld voordeel halen uit ons experiment en zijn bevindingen
toepassen bij de verdere ontwikkeling van deze technologie", aldus
Ulrich Klaus Becker, Vice President Transport bij ADAC.
âAlliance Insurance AG maakt van deze gelegenheid gebruik om een
concept car in dagelijkse omstandigheden te testen, in samenwerking
met de onderzoeksafdeling van GM en Opel. Als toonaangevend
autoverzekeraar willen en moeten wij meewerken aan onderzoek naar
nieuwe technologieën en hun bijzondere kenmerken. Meer nog: wij
worden allen geconfronteerd met de vraag hoe wij onze mobiliteit
duurzaam kunnen waarborgen", verklaart Dr. Christof Lauterwasser,
General Manager van het Allianz Center voor Technologie.
"Wij staan altijd open voor innovaties die tot doel hebben onze
planeet te redden.Daarom steunen wij nieuwe autoconcepten zoals
HydroGen4 als onafhankelijke en kritische proefpersonen", aldus Ludger
Seggewies, Sales Coordinator BILD Division en Magazines van Axel
Springer AG.
"De bescherming van het milieu is één van de grootste uitdagingen
van onze tijd. Daarom moeten wij nieuwe wegen verkennen en nieuwe
technologieën ontwikkelen. Coca-Cola heeft al veel gedaan op het vlak
van energiebesparingen en van koeltechnologieën die het klimaat
beschermen. Het is ons een plezier om General Motors als testpartner
te kunnen helpen bij de ontwikkeling van een âzero emissionâ
voertuig", verklaart Christian Cordes, Director, Corporate Identity,
Public Affairs & Communications bij Coca-Cola Duitsland.
"De bescherming van het milieu is ontzettend belangrijk voor Hilton.
Daarom verheugt het ons ten zeerste dat wij kunnen meewerken aan een
HydroGen4-proefproject. Wij werken al vele jaren aan milieuprojecten
en we zijn erin geslaagd het energieverbruik in onze hotels
spectaculair te verlagen tijdens de drie jaren van het "We
care"-programma. De toevoeging van een HydroGen4-auto aan ons
wagenpark bij Hilton Berlijn ligt in de lijn van onze inspanningen
voor een schonere wereld", merkt Olivier Harnisch, Vice President
International Operations Hilton Hotels â Duitsland & Zwitserland - op.
"Opel en Linde hebben een visie: waterstof als brandstof voor de
toekomst. Jarenlang was Linde een pionier in de permanente
ontwikkeling van milieuvriendelijke waterstoftechnologie. De HydroGen4
is het levende bewijs dat waterstoftechnologie mogelijkheden biedt
voor dagelijks gebruik. Het verheugt ons dat we dit project kunnen
steunen", aldus Dr. Andreas Opfermann, Manager Innovation Management
bij Linde AG.
"Als mobiliteitsmanager zoekt Schindler ononderbroken mogelijkheden om
nieuwe "vervoerstechnologieën" te ontwikkelen in samenwerking met
zijn business partners. Deze inspanningen liggen in de lijn van
Schindlers kernwaarden "innovatie" en "aandacht voor het milieu". Het
HydroGen4-project past perfect in dit streven. Het zal als referentie
in ons Corporate Citizenship-rapport worden opgenomen om Schindlers
toonaangevende positie in de sector als voorvechter van toekomstige
milieutechnologieën te benadrukken.
"Voor TOTAL is de ontwikkeling van nieuwe energiebronnen ontzettend
belangrijk. Alleen hiermee kunnen wij onze klanten een brede keuze van
producten aanbieden. Met waterstof als energievorm kunnen wij een stap
vooruit zetten in de toekomst van de energie", verklaart Patrick
Schnell, Manager Sustainable Development and New Energies, TOTAL
Deutschland GmbH.
"Milieubescherming en duurzame handel zijn vanzelfsprekende
doelstellingen voor Veolia, de wereldleider in milieudienstverlening
met activiteiten op het vlak van water, milieudiensten, energie en
vervoer. Wij ondersteunen met genoegen de verdere ontwikkeling van
innovatieve en milieuvriendelijke brandstofcelvoertuigen van General
Motors omdat wij op die manier dagelijks ons steentje kunnen bijdragen
tot de bescherming van het milieu in onze hoofdstad", verklaart
Christof Schifferings, General Manager, Business Development bij
Veolia Wasser GmbH.
AutoRai