Ingezonden persbericht


Quint beoordeelt Carnegie Mellon's e-Sourcing Capability Model: Uitgebreid raamwerk voor het 'wat', maar het 'hoe' blijft achterwege

27 november 2008 - Outsourcing van IT is een groeiende markt, waarin uitbestedende organisaties regelmatig ervaren hoe complex uitbesteden van IT is. Met het verschijnen van het eSourcing Capability Model for Client Organizations (eSCM-CL) van de Carnegie Mellon University is een model beschikbaar gekomen dat wijdverspreid is en gericht op het verbeteren van sourcing capabilities van uitbestedende organisaties. Tevens geeft dit model de mogelijkheid tot certificering van de volwassenheid van uitbestedende organisaties. Quint Wellington Redwood heeft meer dan 15 jaar ervaring met het begeleiden van IT-outsourcingtrajecten. Hierbij worden het eigen fasenmodel, het SGF-model en andere marktstandaarden gehanteerd. Quint is van mening dat e-SCM-CL en soortgelijke modellen slechts dan van belang zijn wanneer ze met een goed begrip en correct worden toegepast. Quint voerde daarom een onderzoek uit naar de toepasbaarheid van het e-SCM-CL.

Onder leiding van Quints sourcing experts Arno Hiemcke (Practice Leader Sourcing Strategy) en Arno IJmker (Senior Partner), heeft Quint een rapport uitgebracht waarin het eSCM-CL uitgebreid onder de loep wordt genomen. Naast algemene kenmerken, is specifiek gekeken naar de bruikbaarheid van het model in een offshore sourcing-context. Hiertoe zijn meer dan veertig klantorganisaties, offshore outsourcing service providers en experts op het gebied van offshore sourcing geïnterviewd. De onderzoekers concluderen dat het eSCM-CL een bruikbaar raamwerk is voor de verbetering van de capaciteiten (capabilities) van uitbestedende organisaties op het gebied van offshore sourcing, maar plaatsen ook kritische kanttekeningen.

Doordat het model beoogt algemeen toepasbaar te zijn voor alle sourcingsituaties, zijn de beschrijvingen van de benodigde capabilities vrij abstract. Hierbij in aanmerking nemend dat het model een forse omvang en een vrij complexe structuur heeft, kan het eSCM-CL door gebruikende organisaties als 'log' worden ervaren. Dit brengt met zich mee dat gedegen kennis en ervaring nodig zijn om de eSCM-CL practices te kunnen toepassen. Als certificering niet het doel is, maar verbetering wel, adviseert Quint een pragmatische benadering te hanteren, door een selectie te maken van de eSCM-CL practices die voor de specifieke situatie van een uitbestedende organisatie het meest relevant zijn.

Arno IJmker: "In de huidige trend waarbij organisaties in toenemende mate activiteiten uitbesteden en daarbij vaker multi sourcing-relaties aangaan, voorzien we een groeiende behoefte aan modellen die alle relevante sourcing capabilities beschrijven. Richten het Fasen Model en het SGF-model van Quint zich daarbij op het 'wat' én het 'hoe', dan legt het eSCM-CL model zich slechts toe op het 'wat'. Deze vaststelling betekent dat het eSCM-CL model met name geschikt is voor grotere organisaties die ervaring hebben met sourcing."

Quint verwacht niet dat het eSCM-CL op korte termijn in West-Europese landen een status zal verwerven die vergelijkbaar is met die van andere best practice frameworks als ITIL, CMM-I of Cobit. Hiervoor is de doelgroep te smal en is het model bij het gros van de organisaties niet direct toepasbaar. Waar Quint de toegevoegde waarde van het model onderkent, zal Quint (delen van) het eSCM-CL gebruiken bij het inrichten van regieorganisaties en het verbeteren van sourcing capabilities.

Quint Wellington Redwood
Quint Wellington Redwood - kortweg 'Quint' - is een toonaangevend, onafhankelijk managementadviesbureau dat zich volledig toelegt op het oplossen van IT-gerelateerde organisatievraagstukken. De dienstverlening is grensoverschrijdend en strekt zich uit over 49 landen en vier continenten. Quint richt zich in het bijzonder op strategie, sourcing, regie en service- en informatiemanagement, waarbij wereldwijd best practices worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Quint is in 1992 opgericht om organisaties te helpen meer uit hun IT te halen. Niet door meer IT toe te voegen, maar door de IT beter te organiseren. Quint's portfolio van diensten omvat onder andere Opleiding, Consulting en Measurement en is geïntegreerd in de verschillende business- en IT-domeinen. Met het motto "Dare to Challenge", daagt Quint zichzelf en haar klanten voortdurend uit om ingrijpende prestatieverbeteringen, een betere concurrentiepositie en meer toegevoegde waarde te realiseren. Quint vindt niet alleen de organisatie van haar klanten opnieuw uit, maar ook de consultancybranche zelf!

Meer informatie over Quint vindt u op www.quintgroup.com



Ingezonden persbericht