Ingezonden persbericht
Amsterdam, 27 november 2008.
ADCN-LEDEN GROTERE INVLOED OP TOEKENNING ADCN LAMPEN
Leden kunnen alle categorieën jureren
Met ingang van de komende jurering voor de ADCN Jaarprijzen - de Lampen - kunnen de leden van de Art Directors Club Nederland (ADCN) álle categorieën jureren. De ADCN zet hiermee een volgende stap in de vorig jaar ingezette koerswijziging om alle categorieën gelijkwaardig te maken. Daarmee worden voortaan ook alle jury's gelijkwaardig en worden alle Lampen op dezelfde manier toegekend.
Vorig jaar stapte de ADCN al af van de Jury van Veertien; de jury die de traditionele categorieën print, buitenreclame en commercials beoordeelde. Er zijn zeven gelijkwaardige vakjury's met een gelijk aantal juryleden voor in de plaats gekomen.
Dus naast bovengenoemde categorieën ook voor geïntegreerde- en interactieve communicatie, actiemarketing, grafische vormgeving en verpakkingen.
Daarmee anticipeerde de ADCN op de veranderende verhoudingen binnen de communicatiebranche, en op de toekomst waarin nieuwe disciplines zich zonder twijfel zullen aandienen.
In dat kader konden de leden afgelopen jaar al meer categorieën jureren. Naast print, buitenreclame, televisie-, bioscoop-, en radiocommercials werden de leden in staat gesteld om ook de categorieën interactief en geïntegreerd te jureren. Dat werd mede mogelijk gemaakt door het inzetten van een nieuw ontwikkelde ADCN online applicatie voor de jurering.
Komend jaar komen daar de categorieën grafisch, actiemarketing en verpakkingen bij waardoor alle categorieën door zowel een vakjury als de leden gejureerd worden. Daarmee komt de Gouden Lamp in deze zeven categorieën op eenzelfde wijze en weging tot stand; namelijk wanneer de inzending zowel door de vakjury als de leden wordt bekroond.
Peter van Zijp: "De leden krijgen daarmee een stem bij alle disciplines. Met deze stap wordt er geen enkel onderscheid meer gemaakt tussen de categorieën. En heel belangrijk: er is ook geen verschil meer in de manier waarop een Lamp wordt toegekend. Immers, in de oude situatie kon de vakjury voor de categorieën grafisch, actiemarketing en verpakkingen een Gouden Lamp toekennen zonder inmenging van de leden. Daarmee bleven er toch nog verschillen in de toekenningswijze van de Lamp. Met het succes dat we afgelopen jaar wisten te boeken met de introductie van het online jureren, kon het definitieve besluit genomen worden om de gelijkwaardigheid naar alle categorieën door te trekken. Ik vind het een taak van een toonaangevende vereniging als de ADCN, ervoor te zorgen dat haar prijzen een afspiegeling zijn van wat er speelt in de branche. Met deze insteek slagen we daar denk ik goed in en ligt er ook een goede basis voor de toekomst."
Inzenders kunnen vanaf 1 december online registreren en insturen.
De jury's, aanlevervoorwaarden en formulieren zijn tevens online gepubliceerd op www.adcn.nl. Deadline 9 januari 2009 16.00 uur.
Alle geïnteresseerden kunnen de inzendingen bekijken tijdens de online Kijkdagen van
12 maart tot en met 22 april 2009.
Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sanne Korf de Gidts, directeur van de ADCN (020) 685 08 61.
De Art Directors Club Nederland (ADCN) is een vereniging voor artdirectors, copywriters, fotografen, vormgevers/ontwerpers, illustratoren, regisseurs, componisten en producers en stelt zich ten doel het creatieve peil van uitingen op het gebied van commerciële communicatie en aanverwante disciplines zichtbaar te maken en te verbeteren.