PERSBERICHT
MBO-STUDENTEN BEOORDELEN DE KWALITEIT VAN HUN ONDERWIJS
In opdracht van de JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs (JOB), de belangenbehartiger van alle mbo-studenten in Nederland, is in de afgelopen anderhalf jaar voor de vijfde keer op rij onderzoek uitgevoerd naar de tevredenheid van mbo-studenten over verschillende aspecten van hun onderwijs, het zogenaamde ODIN-onderzoek. Door JOB is in ODIN5 aan studenten om hun mening gevraagd over onder meer de onderwijsinhoud, stage, veiligheid, inspraak en voorzieningen.
84.000 mbo-studenten van maar liefst 61 onderwijsinstellingen namen deel aan het onderzoek. Het onderzoek heeft veel opvallende resultaten opgeleverd. Zo vindt bijna een kwart van de mbo-studenten dat ze op school onvoldoende leren, wordt het lesmateriaal negatiever beoordeeld dan in eerdere ODIN-onderzoeken en vindt bijna de helft van de studenten dat roosterwijzigingen niet op tijd worden doorgegeven. Verder vinden steeds meer studenten dat de school onvoldoende rekening houdt met hun handicap en steeds minder mbo-studenten voelen zich veilig in het schoolgebouw. Gelukkig gaat er ook veel goed. Studenten oordelen in ODIN5 bijvoorbeeld positiever over studiebegeleiding en stage en het percentage studenten dat aangeeft actief te willen meedenken over het beleid op school is in de afgelopen jaren verdubbeld.
Uit het onderzoek wordt ook duidelijk op welke punten de oordelen van studenten die competentiegericht onderwijs (CGO) volgen, afwijken van de tevredenheid van studenten die nog eindtermengericht onderwijs volgen, ook ten opzichte van het vorige ODIN-onderzoek. Studenten die CGO volgen, oordelen bijvoorbeeld negatiever over de kwaliteit van de docenten, het gebruik van het lesmateriaal en zijn iets minder tevreden over wat ze leren op school, maar beoordelen onder meer de sfeer op school positiever en geven vaker aan actief te willen meedenken over het beleid op school.
Deze en een selectie uit alle andere interessante onderzoeksresultaten zijn afgelopen donderdag 27 november in Hotel Arena in Amsterdam, in aanwezigheid van onderwijsprofessionals en mbo-studenten zelf, gepresenteerd. De resultaten bieden aanknopingspunten om het onderwijs te verbeteren en geven een beeld van de mate waarin onderwijsinstellingen daar de afgelopen jaren al in zijn geslaagd.
Naast de landelijke resultaten worden de oordelen van studenten over hun eigen onderwijsinstelling en opleidingsrichting vanaf afgelopen donderdag ontsloten via een speciaal daarvoor ingerichte website,
Noot aan de redactie,