Ingezonden persbericht


Onderwerp:

Mentality(TM) doelgroep segmentatie-tool beschikbaar op netwerk ilse media Datum: Amsterdam, 27 november 2008

Mentality(TM) doelgroep segmentatie-tool beschikbaar op netwerk ilse media

Amsterdam, 27 november 2008 - Tijdens de IAB-update op het M3 Marketing congres maakte ilse media gisteren de samenwerking bekend met Motivaction en WDM Nederland. Met deze samenwerking kunnen adverteerders de milieus van het door Motivaction ontwikkelde segmentatie-model Mentality(TM) vertalen naar online mediabereik en deze combineren met de behavioral targeting methodes op het netwerk van ilse media.

Scherpe segmentatie
De sleutel achter deze koppeling is de door WDM Nederland ontwikkelde Mentality(TM)-postcodetabel. Hierbij is elke postcode in Nederland verbonden aan één van de acht Mentality-milieus. De scherpte van de segmentatie van Mentality in combinatie met het grote online bereik en de actuele gedragsinformatie op het netwerk van ilse media biedt een unieke propositie voor de online advertentiemarkt. Zo kan bijvoorbeeld een electronica retailer mediabereik inkopen op basis van zijn meest relevante Mentality-milieus en deze verder aanscherpen met de meest actuele interesses in LCD tv's.

Mentality(TM)
Mentality(TM) is een waarden- en leefstijlonderzoek dat een effectieve kijk geeft op doelgroepenindeling en -benadering. Het onderzoek segmenteert op basis van status en waarde doelgroepen in acht verschillende Mentality-milieus: traditionele burgerij, moderne burgerij, gemaksgeoriënteerden, nieuwe conservatieven, opwaarts mobielen, postmaterialisten, postmoderne hedonisten en kosmopolieten. Roel Schoemaker, principal researcher bij Motivaction: "Mentality(TM) heeft zich bewezen als beter middel om het gedrag van mensen te verklaren dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen. Daarmee biedt deze onderzoeksmethode een betere input voor een effectieve marketing- en communicatiestrategie dan reguliere modellen. Door samen te werken met ilse media kan Motivaction zijn klanten beter helpen om de strategische inzichten van Mentality te operationaliseren voor online adverteren."

Strategisch vertrekpunt
Het formuleren van de doelgroep is één van de strategische vertrekpunten voor marketing communicatieplannen. Ilse media wil met de samenwerking de door de adverteerder geformuleerde doelgroep op basis van Mentality(TM) met minimale ruis doorvertalen naar de doelgroepen die haar online netwerk bezoeken. "Wat we vaak zien is dat adverteerders in een vroeg stadium van de strategievorming hun doelgroep formuleren op basis van marktonderzoek, zegt Jan Willem Sanders, sales developer bij ilse media. Deze zorgvuldig geformuleerde doelgroep wordt echter in de media-executiefase losgelaten omdat een 'zuivere' doorvertaling niet voorhanden is. Vaak grijpt men dan terug op de meest bijpassende traditionele mediadoelgroep, en dat is zonde, want er valt zoveel meer uit te halen. Zeker in combinatie met behavioral informatie."

De toekomst
Ilse media, Motivaction en WDM gaan in de komende maanden gezamenlijk op zoek naar een aantal pilotklanten om de toegevoegde waarde van Mentality in combinatie met behavioral informatie te onderzoeken. Op basis van deze cases zal de samenwerking verder worden ingevuld en uitgebouwd. Aanvullend zullen ilse media en WDM Nederland ook onderzoeken op welke wijze andere postcode-informatie van WDM kan worden toegevoegd aan de profielen van ilse media.

VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep
Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste digitale uitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van 160 websites, waaronder Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca. 80 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. Ilse media exploiteert tevens de vrouwen- en woonsites van Sanoma Uitgevers, de Jonge Gezinnen sites en TVGids.nl. Sinds 2006 is ilse media ook actief op mobiel internet. Het mobiele netwerk van ilse media bestaat inmiddels uit 15 websites, waaronder Startpagina.mobi, mobiel.NU.nl, web-log.mobi en mobiel.Kieskeurig.nl. Het hele ilse media netwerk heeft per maand meer dan een miljard pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers. Met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites is Sanoma Uitgevers de grootste multimediale uitgever in Nederland.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl.

Over Motivaction en Mentality(TM)
Motivaction International is een toonaangevend bureau voor opinie-, beleids- en marktonderzoek. Sinds de oprichting in 1984 is Motivaction actief voor een breed scala van bedrijven, overheden en instellingen in diverse sectoren. Als fullservice bureau levert Motivaction kwalitatief én kwantitatief onderzoek met heldere en direct inzetbare antwoorden op actuele marketing- en managementvraagstukken. Motivaction werkt vanaf 1996 met Mentality(TM) en heeft in eigen beheer een levende database ontwikkeld. Deze bestaat uit een internetpanel van ruim 115.000 respondenten die regelmatig meedoen aan marktonderzoeken. Door jarenlang onderzoek geeft de database inzicht in de ware aard van uw huidige en potentiële klanten. Op basis van deze gegevens kan onder meer het media- en consumentengedrag van specifieke doelgroepen worden achterhaald. Maar ook analyses naar sociodemografische achtergronden van Mentality(TM)-milieus behoren tot de mogelijkheden.

Meer informatie over Motivaction op www.motivaction.nl.

Over WDM
WDM is de leidende direct marketing dienstverlener in Nederland en België en biedt een bron aan consumentenkennis, kwalitatief hoogwaardige prospectadressen, intelligente prospect- en klantanalyses en doelgericht databasemanagement oplossingen. Zo kunnen haar klanten op de meest rendabele manier consumenten vinden, werven, ontwikkelen en behouden.

Meer informatie over WDM op www.wdm.nl.

Ingezonden persbericht