Brussel, 7 november, 2008
Telecom-hervorming: Commissie stelt nieuwe wetteksten voor om de weg vrij te
maken voor een compromis tussen Parlement en Raad
Vandaag publiceert de Europese Commissie nieuwe wetteksten in verband met
het hervormingspakket van de EU op telecommunicatiegebied naar aanleiding
van de stemming van 24 september 2008 in het Europees Parlement en de
lopende discussies in de Raad. In november 2007 heeft de Commissie
voorstellen gedaan voor de hervorming van de EU-telecommunicatieregels met
als doel een interne Europese telecommarkt tot stand te brengen met betere
rechten voor de consument en voor bedrijven, en meer concurrentie en
investeringen om de invoering van gren-overschrijdende diensten en
draadloze, supersnelle breedband-verbindingen een impuls te geven
(IP/07/1677). De nieuwe teksten die vandaag door de Commissie worden
voorgesteld zullen op 27 november worden besproken in de Raad van Ministers
van Telecommunicatie. Centraal in van de compromisteksten staat een nieuw,
klein en onafhankelijk bureau voor Europese telecomregelgevers dat de
Commissie moet helpen om de regelgevingsmaatregelen voor de Europese
telecommarkten consequenter te maken. Verwacht wordt dat het nieuwe
regelgevingskader tegen 2010 in alle 27 lidstaten van de EU kracht van wet
zal krijgen.
"Het Europees Parlement en de Raad zijn het met de Commissie eens dat
de telecommarkt van de EU moet worden versterkt. We moeten nu verder
gaan dan deze consensus over de doelstellingen en ook overeenstemming
bereiken over de concrete wetteksten. Met de tekstvoorstellen die
vandaag door de Commissie zijn gepubliceerd, willen we het werk van de
Europese wetgevers vergemakkelijken. We hebben ons geconcentreerd op
wat belangrijk is en weggelaten wat op dit moment niet essentieel is",
aldusViviane Reding, EU-commissaris voor Telecommunicatie. "Ik hoop
dat dit het Franse Voorzitterschap zal helpen aanzienlijke vooruitgang
te boeken met de hervorming van de telecommunicatie in de EU voor de
volgende zitting van de Raad op 27 november."
Het gewijzigde voorstel van de Commissie voor de hervorming van de
telecommunicatie in de EU omvat de volgende hoofdpunten:
* De Europese Telecommunicatie-autoriteit die nu door de Commissie
wordt voorgesteld zal aanzienlijk kleiner zijn en minder
bevoegdheden hebben dan aanvankelijk beoogd. Volgens de wensen van
het Parlement en de Raad zal het een klein en competent bureau
zijn dat zich toespitst op telecomregelgeving en geen bevoegdheden
zal hebben wat spectrum en netwerkbeveiliging betreft. In
tegenstelling tot het aanvankelijke voorstel van de Commissie zal
het Europees Agentschap voor Netwerk- en Informatiebeveiliging
(ENISA) niet met het nieuwe bureau worden samengevoegd maar
afzonderlijk blijven bestaan zoals het Parlement en de Raad
verzocht hebben. Gelet op het recente standpunt van de Europese
Groep van Regelgevingsinstanties (ERG) zullen onafhankelijke,
nationale regelgevingsinstanties de kern van het nieuwe bureau
vormen dat het "Bureau van Europese telecomregelgevers" zal worden
genoemd om de gewijzigde aanpak te benadrukken. De hoofden van de
nationale regelgevingsinstanties op telecomgebied zullen een
belangrijke rol spelen in het beheer van het nieuwe bureau en de
benoeming van de algemeen directeur ervan, en de persoonlijke en
financiële onafhankelijkheid van het "Bureau van Europese
telecomregelgevers" wordt volledig gewaarborgd. De Commissie
aanvaardt ook het voorstel van het Parlement dat 50% van het
personeel van het nieuwe bureau gedetacheerd kan worden door
nationale regelgevingsinstanties. Met inbegrip van gedetacheerd
personeel zou het nieuwe bureau volgens het voorstel van de
Commissie niet meer dan 20 deskundigen in dienst mogen hebben: 10
door het nieuwe bureau zelf aangeworven deskundigen en 10
gedetacheerde deskundigen van nationale regelgevinsinstanties.
* De Commissie herhaalt haar voorstel van 13 november 2007, dat al
door het Europees Parlement is onderschreven, om de persoonlijke
en financiële onafhankelijkheid van nationale telecomregelgevers
te verankeren in de hervormde telecomregels van de EU.
* Meer consistente maatregelen voor de telecommarkt in de EU: De
bestaande regels volgens dewelke de nationale
regelgevingsinstanties de Commissie en hun collega's in andere
lidstaten raadplegen over ontwerpen van regelgevingsmaatregelen
worden aangescherpt om een directe en efficiënte betrokkenheid van
het nieuwe "Bureau van Europese telecomregelgevers" te verzekeren.
Nationale regelgevingsinstanties kan met name worden verzocht een
ontwerpmaatregel te wijzigen of in te trekken wanneer deze volgens
de Commissie als het nieuwe bureau een belemmering voor de interne
markt vormt of op een andere manier onverenigbaar is met het
Gemeenschapsrecht.
* Het gewijzigde voorstel bevestigt de bevoegdheid van de nationale
regelgevingsinstanties om, waar nodig, een functionele scheiding
op te leggen teneinde aanhoudende concurrentieknelpunten weg te
werken. Deze maatregel schrijft voor dat een dominante operator
zijn netwerkinfrastructuur moet scheiden van zijn dienstentak
(zonder de eigendomsstructuur te wijzigen) om de concurrentie op
de markt te verbeteren. Deze maatregel kan door een nationale
regelgevingsinstantie alleen worden opgelegd met de goedkeuring
van de Commissie die, als "hoedster van het Verdrag", ervoor moet
zorgen dat hij wordt toegepast op een manier die beantwoordt aan
de principes van de telecommunicatieregels van de EU.
* De strategische coördinatie van het radiospectrumbeleid zal op
politiek niveau worden versterkt door middel van een
meerjarenprogramma voor radiospectrumbeleid dat door de Commissie
wordt ingediend en dat door het Parlement en de Raad gezamenlijk
moet worden vastgesteld. Overeenkomstig de amendementen van het
Europees Parlement heeft de Commissie ook de bevordering van
doelstellingen voor cultuur- en mediabeleid versterkt, al heeft
zij er in haar gewijzigde voorstel voor gezorgd dat dit de
toegenomen flexibiliteit in het spectrumgebruik niet nodeloos
beperkt en dat het evenmin de bevordering van draadloze
breedbandverbindingen in plattelands- en andere niet-stedelijke
gebieden in het gedrang brengt, in overeenstemming met het beleid
"breedbandverbinding voor iedereen" van de Commissie. De rol van
de Commissie in de coördinatie en de procedures in verband met
spectrumgebruiksrechten is nu, zoals voorgesteld door het Europees
Parlement, duidelijk toegespitst op "pan-Europese diensten". Het
voorstel van het Parlement om een nieuw adviesorgaan op te richten
is door de Commissie niet aanvaard om overlapping met de
werkzaamheden van de bestaande Beleidsgroep Radiospectrum te
voorkomen.
* Investeringen in nieuwe netwerken: Het Parlement heeft de
bestaande EU-regels die betrekking hebben op investeringen in
supersnelle breedbandnetwerken bevestigd en aangescherpt door alle
verzoeken om vrijstelling van regelgeving - oftewel "regulatory
holidays" - af te wijzen en efficiënte investeringen in nieuwe
glasvezelnetwerken te bevorderen. De Commissie is verheugd over
deze belangrijke verduidelijkingen. Dienovereenkomstig zal zij in
2009 meer gedetailleerde richtsnoeren geven over de regelgeving
met betrekking tot toegangsnetwerken van de volgende generatie
(IP/08/1370).
* Consumentenrechten: Meer transparantie en betere informatie,
betere toegang voor gehandicapte gebruikers, het recht van de
consument om in één werkdag te kunnen veranderen van vaste of
mobiele operator met behoud van zijn nummer en een efficiënter
Europees noodnummer 112, zijn belangrijke voordelen voor de
consument die door de Commissie zijn voorgesteld en door het
Europees Parlement krachtig worden gesteund. Zij bevestigt deze
rechten van de consument dan ook opnieuw in haar gewijzigde
voorstel. De Commissie gaat ook akkoord met het Europees Parlement
wat betreft de noodzaak om te zorgen voor een effectieve
tenuitvoerlegging van geharmoniseerde nummers van maatschappelijk
belang die beginnen met "116", zoals bijvoorbeeld het noodnummer
116000 voor vermiste kinderen. Bovendien zullen nationale
telecomautoriteiten actie kunnen ondernemen om een minimum
dienstkwaliteit te verzekeren voor internetgebruikers om, indien
nodig en passend, 'netneutraliteit' in Europa te behouden. De
gewijzigde voorstellen van de Commissie zorgen ervoor dat alle
nationale voorschriften worden opgesteld op een consequente manier
en geen belemmering vormen voor de interne markt.
* Amendement 138, dat tijdens de plenaire zitting van 24 september
door het Parlement werd aangenomen, stelt dat "zonder voorafgaande
beslissing van de rechter geen enkele beperking aan de rechten en
fundamentele vrijheden van de eindgebruikers dient te worden
opgelegd, met name overeenkomstig artikel 11 van het Handvest van
de grondrechten van de Europese Unie over de vrijheid van
meningsuiting en informatie, behalve wanneer de openbare
veiligheid bedreigd wordt, waarbij de beslissing van de rechter
nadien mag volgen". Zoals op 6 oktober reeds aangegeven kan de
Commissie deze wijziging, waarvoor een meerderheid van negen
tienden in het Europees Parlement vóór heeft gestemd, aanvaarden
(MEMO/08/681). De Commissie beschouwt deze wijziging als een
belangrijke bevestiging van de voornaamste beginselen van de
communautaire rechtsorde, met name wat betreft fundamentele
burgerrechten. Het geeft de lidstaten voldoende ruimte om een goed
evenwicht te vinden tussen de verschillende fundamentele rechten,
met name het recht op eerbiediging van het privéleven, het recht
op bescherming van eigendom, het recht op effectieve oplossingen
en het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie.
* Gegevensbeveiliging: De Commissie blijft bij haar eis dat
telecomexploitanten de regelgevingsinstanties en het publiek op de
hoogte moeten brengen van veiligheidsincidenten. De Commissie
bevestigt nogmaals dat zonder meer in kennis moet worden gesteld
van dergelijke incidenten en dat de procedure hiervoor snel,
eenvoudig en doeltreffend moet zijn. Om op objectieve wijze
duidelijk te maken in welke gevallen deze meldingen nodig zijn,
zal de Commissie in de nieuwe wettekst meer gedetailleerde
richtsnoeren geven over de omstandigheden van een inbreuk die
aanleiding kan geven tot een melding.
Achtergrond:
De Europese Commissie heeft op 13 november 2007 een voorstel gedaan
tot hervorming van de telecomregels in de EU (IP/07/1677). In juni dit
jaar heeft de Raad van Telecomministers voor het eerst zijn standpunt
over de voorstellen van de Commissie bepaald (MEMO/08/384). Het
Europees Parlement heeft de hervorming eerst op commissieniveau
besproken (MEMO/08/491) en vervolgens op 2 september in plenaire
zitting (MEMO/08/551, MEMO/08/552). Het Europees Parlement heeft
tijdens zijn plenaire zitting van 24 september in eerste lezing over
het gehele hervormingspakket gestemd (MEMO/08/581).
De Commissie heeft het recht haar voorstellen op ieder moment in het
wetgevingsproces te wijzigen. Dit is een belangrijk element van het
initiatiefrecht van de Commissie, dat uitdrukkelijk vermeld is in
artikel 250 van het EG-Verdrag.
Volgende stappen:
* -Vergadering van de Raad van Telecomministers op 27 november.
* De stemming in tweede lezing in het Europees Parlement is gepland
voor april 2009.
* De openbare raadpleging over de toekomst van ENISA is te vinden
op:
http:/ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=InfsoNis
---
De Commissie is vandaag een openbare raadpleging gestart in
verband met de toekomstige benadering van Europa van cyberaanvallen en
netwerkbeveiliging aangezien het ENISA mandaat in maart 2012 afloopt.
Voor informatie over deze openbare raadpleging, die open staat tot 9
januari 2009, zie:
http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=InfsoNis
Zie de Verklaring van de Europese Groep van Reguleringsinstanties
van Dublin van 10 oktober over de vooruitgang van het Europese
wetgevingskader inzake elektronische communicatie op
http://www.erg.eu.int/doc/whatsnew/erg_08_52_i_erg_statement_regarding
_fr_081013.pdf.
European Union