European Union



Brussel, 7 november, 2008

Telecom-hervorming: Commissie stelt nieuwe wetteksten voor om de weg vrij te maken voor een compromis tussen Parlement en Raad

Vandaag publiceert de Europese Commissie nieuwe wetteksten in verband met het hervormingspakket van de EU op telecommunicatiegebied naar aanleiding van de stemming van 24 september 2008 in het Europees Parlement en de lopende discussies in de Raad. In november 2007 heeft de Commissie voorstellen gedaan voor de hervorming van de EU-telecommunicatieregels met als doel een interne Europese telecommarkt tot stand te brengen met betere rechten voor de consument en voor bedrijven, en meer concurrentie en investeringen om de invoering van gren-overschrijdende diensten en draadloze, supersnelle breedband-verbindingen een impuls te geven (IP/07/1677). De nieuwe teksten die vandaag door de Commissie worden voorgesteld zullen op 27 november worden besproken in de Raad van Ministers van Telecommunicatie. Centraal in van de compromisteksten staat een nieuw, klein en onafhankelijk bureau voor Europese telecomregelgevers dat de Commissie moet helpen om de regelgevingsmaatregelen voor de Europese telecommarkten consequenter te maken. Verwacht wordt dat het nieuwe regelgevingskader tegen 2010 in alle 27 lidstaten van de EU kracht van wet zal krijgen.

"Het Europees Parlement en de Raad zijn het met de Commissie eens dat de telecommarkt van de EU moet worden versterkt. We moeten nu verder gaan dan deze consensus over de doelstellingen en ook overeenstemming bereiken over de concrete wetteksten. Met de tekstvoorstellen die vandaag door de Commissie zijn gepubliceerd, willen we het werk van de Europese wetgevers vergemakkelijken. We hebben ons geconcentreerd op wat belangrijk is en weggelaten wat op dit moment niet essentieel is", aldusViviane Reding, EU-commissaris voor Telecommunicatie. "Ik hoop dat dit het Franse Voorzitterschap zal helpen aanzienlijke vooruitgang te boeken met de hervorming van de telecommunicatie in de EU voor de volgende zitting van de Raad op 27 november."

Het gewijzigde voorstel van de Commissie voor de hervorming van de telecommunicatie in de EU omvat de volgende hoofdpunten:
* De Europese Telecommunicatie-autoriteit die nu door de Commissie wordt voorgesteld zal aanzienlijk kleiner zijn en minder bevoegdheden hebben dan aanvankelijk beoogd. Volgens de wensen van het Parlement en de Raad zal het een klein en competent bureau zijn dat zich toespitst op telecomregelgeving en geen bevoegdheden zal hebben wat spectrum en netwerkbeveiliging betreft. In tegenstelling tot het aanvankelijke voorstel van de Commissie zal het Europees Agentschap voor Netwerk- en Informatiebeveiliging (ENISA) niet met het nieuwe bureau worden samengevoegd maar afzonderlijk blijven bestaan zoals het Parlement en de Raad verzocht hebben. Gelet op het recente standpunt van de Europese Groep van Regelgevingsinstanties (ERG) zullen onafhankelijke, nationale regelgevingsinstanties de kern van het nieuwe bureau vormen dat het "Bureau van Europese telecomregelgevers" zal worden genoemd om de gewijzigde aanpak te benadrukken. De hoofden van de nationale regelgevingsinstanties op telecomgebied zullen een belangrijke rol spelen in het beheer van het nieuwe bureau en de benoeming van de algemeen directeur ervan, en de persoonlijke en financiële onafhankelijkheid van het "Bureau van Europese telecomregelgevers" wordt volledig gewaarborgd. De Commissie aanvaardt ook het voorstel van het Parlement dat 50% van het personeel van het nieuwe bureau gedetacheerd kan worden door nationale regelgevingsinstanties. Met inbegrip van gedetacheerd personeel zou het nieuwe bureau volgens het voorstel van de Commissie niet meer dan 20 deskundigen in dienst mogen hebben: 10 door het nieuwe bureau zelf aangeworven deskundigen en 10 gedetacheerde deskundigen van nationale regelgevinsinstanties.
* De Commissie herhaalt haar voorstel van 13 november 2007, dat al door het Europees Parlement is onderschreven, om de persoonlijke en financiële onafhankelijkheid van nationale telecomregelgevers te verankeren in de hervormde telecomregels van de EU.
* Meer consistente maatregelen voor de telecommarkt in de EU: De bestaande regels volgens dewelke de nationale regelgevingsinstanties de Commissie en hun collega's in andere lidstaten raadplegen over ontwerpen van regelgevingsmaatregelen worden aangescherpt om een directe en efficiënte betrokkenheid van het nieuwe "Bureau van Europese telecomregelgevers" te verzekeren. Nationale regelgevingsinstanties kan met name worden verzocht een ontwerpmaatregel te wijzigen of in te trekken wanneer deze volgens de Commissie als het nieuwe bureau een belemmering voor de interne markt vormt of op een andere manier onverenigbaar is met het Gemeenschapsrecht.

* Het gewijzigde voorstel bevestigt de bevoegdheid van de nationale regelgevingsinstanties om, waar nodig, een functionele scheiding op te leggen teneinde aanhoudende concurrentieknelpunten weg te werken. Deze maatregel schrijft voor dat een dominante operator zijn netwerkinfrastructuur moet scheiden van zijn dienstentak (zonder de eigendomsstructuur te wijzigen) om de concurrentie op de markt te verbeteren. Deze maatregel kan door een nationale regelgevingsinstantie alleen worden opgelegd met de goedkeuring van de Commissie die, als "hoedster van het Verdrag", ervoor moet zorgen dat hij wordt toegepast op een manier die beantwoordt aan de principes van de telecommunicatieregels van de EU.
* De strategische coördinatie van het radiospectrumbeleid zal op politiek niveau worden versterkt door middel van een meerjarenprogramma voor radiospectrumbeleid dat door de Commissie wordt ingediend en dat door het Parlement en de Raad gezamenlijk moet worden vastgesteld. Overeenkomstig de amendementen van het Europees Parlement heeft de Commissie ook de bevordering van doelstellingen voor cultuur- en mediabeleid versterkt, al heeft zij er in haar gewijzigde voorstel voor gezorgd dat dit de toegenomen flexibiliteit in het spectrumgebruik niet nodeloos beperkt en dat het evenmin de bevordering van draadloze breedbandverbindingen in plattelands- en andere niet-stedelijke gebieden in het gedrang brengt, in overeenstemming met het beleid "breedbandverbinding voor iedereen" van de Commissie. De rol van de Commissie in de coördinatie en de procedures in verband met spectrumgebruiksrechten is nu, zoals voorgesteld door het Europees Parlement, duidelijk toegespitst op "pan-Europese diensten". Het voorstel van het Parlement om een nieuw adviesorgaan op te richten is door de Commissie niet aanvaard om overlapping met de werkzaamheden van de bestaande Beleidsgroep Radiospectrum te voorkomen.

* Investeringen in nieuwe netwerken: Het Parlement heeft de bestaande EU-regels die betrekking hebben op investeringen in supersnelle breedbandnetwerken bevestigd en aangescherpt door alle verzoeken om vrijstelling van regelgeving - oftewel "regulatory holidays" - af te wijzen en efficiënte investeringen in nieuwe glasvezelnetwerken te bevorderen. De Commissie is verheugd over deze belangrijke verduidelijkingen. Dienovereenkomstig zal zij in 2009 meer gedetailleerde richtsnoeren geven over de regelgeving met betrekking tot toegangsnetwerken van de volgende generatie (IP/08/1370).

* Consumentenrechten: Meer transparantie en betere informatie, betere toegang voor gehandicapte gebruikers, het recht van de consument om in één werkdag te kunnen veranderen van vaste of mobiele operator met behoud van zijn nummer en een efficiënter Europees noodnummer 112, zijn belangrijke voordelen voor de consument die door de Commissie zijn voorgesteld en door het Europees Parlement krachtig worden gesteund. Zij bevestigt deze rechten van de consument dan ook opnieuw in haar gewijzigde voorstel. De Commissie gaat ook akkoord met het Europees Parlement wat betreft de noodzaak om te zorgen voor een effectieve tenuitvoerlegging van geharmoniseerde nummers van maatschappelijk belang die beginnen met "116", zoals bijvoorbeeld het noodnummer 116000 voor vermiste kinderen. Bovendien zullen nationale telecomautoriteiten actie kunnen ondernemen om een minimum dienstkwaliteit te verzekeren voor internetgebruikers om, indien nodig en passend, 'netneutraliteit' in Europa te behouden. De gewijzigde voorstellen van de Commissie zorgen ervoor dat alle nationale voorschriften worden opgesteld op een consequente manier en geen belemmering vormen voor de interne markt.
* Amendement 138, dat tijdens de plenaire zitting van 24 september door het Parlement werd aangenomen, stelt dat "zonder voorafgaande beslissing van de rechter geen enkele beperking aan de rechten en fundamentele vrijheden van de eindgebruikers dient te worden opgelegd, met name overeenkomstig artikel 11 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie over de vrijheid van meningsuiting en informatie, behalve wanneer de openbare veiligheid bedreigd wordt, waarbij de beslissing van de rechter nadien mag volgen". Zoals op 6 oktober reeds aangegeven kan de Commissie deze wijziging, waarvoor een meerderheid van negen tienden in het Europees Parlement vóór heeft gestemd, aanvaarden (MEMO/08/681). De Commissie beschouwt deze wijziging als een belangrijke bevestiging van de voornaamste beginselen van de communautaire rechtsorde, met name wat betreft fundamentele burgerrechten. Het geeft de lidstaten voldoende ruimte om een goed evenwicht te vinden tussen de verschillende fundamentele rechten, met name het recht op eerbiediging van het privéleven, het recht op bescherming van eigendom, het recht op effectieve oplossingen en het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie.
* Gegevensbeveiliging: De Commissie blijft bij haar eis dat telecomexploitanten de regelgevingsinstanties en het publiek op de hoogte moeten brengen van veiligheidsincidenten. De Commissie bevestigt nogmaals dat zonder meer in kennis moet worden gesteld van dergelijke incidenten en dat de procedure hiervoor snel, eenvoudig en doeltreffend moet zijn. Om op objectieve wijze duidelijk te maken in welke gevallen deze meldingen nodig zijn, zal de Commissie in de nieuwe wettekst meer gedetailleerde richtsnoeren geven over de omstandigheden van een inbreuk die aanleiding kan geven tot een melding.

Achtergrond:

De Europese Commissie heeft op 13 november 2007 een voorstel gedaan tot hervorming van de telecomregels in de EU (IP/07/1677). In juni dit jaar heeft de Raad van Telecomministers voor het eerst zijn standpunt over de voorstellen van de Commissie bepaald (MEMO/08/384). Het Europees Parlement heeft de hervorming eerst op commissieniveau besproken (MEMO/08/491) en vervolgens op 2 september in plenaire zitting (MEMO/08/551, MEMO/08/552). Het Europees Parlement heeft tijdens zijn plenaire zitting van 24 september in eerste lezing over het gehele hervormingspakket gestemd (MEMO/08/581).

De Commissie heeft het recht haar voorstellen op ieder moment in het wetgevingsproces te wijzigen. Dit is een belangrijk element van het initiatiefrecht van de Commissie, dat uitdrukkelijk vermeld is in artikel 250 van het EG-Verdrag.

Volgende stappen:

* -Vergadering van de Raad van Telecomministers op 27 november.
* De stemming in tweede lezing in het Europees Parlement is gepland voor april 2009.

* De openbare raadpleging over de toekomst van ENISA is te vinden op:

http:/ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=InfsoNis
---

De Commissie is vandaag een openbare raadpleging gestart in verband met de toekomstige benadering van Europa van cyberaanvallen en netwerkbeveiliging aangezien het ENISA mandaat in maart 2012 afloopt. Voor informatie over deze openbare raadpleging, die open staat tot 9 januari 2009, zie:
http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=InfsoNis

Zie de Verklaring van de Europese Groep van Reguleringsinstanties van Dublin van 10 oktober over de vooruitgang van het Europese wetgevingskader inzake elektronische communicatie op http://www.erg.eu.int/doc/whatsnew/erg_08_52_i_erg_statement_regarding
_fr_081013.pdf.