Mariëtte in gesprek met..
27-11-2008 04:33
Gisterenavond vond de tweede Mariëtte in gesprek met plaats in
Amsterdam en ging over het thema Integratie: de islam en de
Nederlandse grondrechten. In de zaal leefde vooral onvrede over het
wij-zij denken. Moslims gaven aan dat ze zich constant moeten
verdedigen voor gedrag en een gedachtegoed waarin zij zich niet
herkennen.
Mariëtte had een aantal jonge moslims uitgenodigd op basis van wat ze
over hen gelezen en gehoord had: Famile Arslan (columniste Wij blijven
hier!, advocate), Selma Heleen Lustig (auteur Jonge moslims, andere
geluiden), Metin Akyol (student Rechten en Accountancy), Nora Asrami
(Contactorgaan Moslims en Overheid) en Khadija van der Straaten
(penningmeester Al Nisa).
Bij aanvang van het gesprek werd direct duidelijk dat het centraal
stellen van de islam in het debat over integratie door de politiek
niet goed werkt. De politiek zou moeten spreken over de mensen, in dit
geval over moslims. Ieder individu gaat immers op zijn of haar eigen
manier met religie om. De panelleden vonden het jammer dat de politiek
haar aandacht voornamelijk richt op de probleemgevallen, terwijl er zo
veel moslims zijn die wel hun draai gevonden hebben in de Nederlandse
maatschappij.
De gesprekspartners van Mariëtte blijken vaak last te hebben van dit
stigma, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan of stage. De
aanwezigen waren het erover eens dat er gezocht dient te worden naar
gemeenschappelijke waarden, naar de overeenkomsten die nieuwe en oude
Nederlanders aan elkaar binden. Iedere inwoner van Nederland moet zich
kunnen ontplooien binnen de grenzen van de rechtstaat. Degene die zich
daar buiten stelt, moet aangepakt worden maar niet model staan voor
anderen. Ook werd er opgeroepen om rolmodellen meer centraal te
stellen in het debat. Zo laat je zien dat meedoen wel degelijk
gebeurt. Speciale aandacht werd gevraagd voor kinderen. Goed onderwijs
op jonge leeftijd geeft kinderen openingen om later beter te kunnen
participeren. Afkomst of religie zouden daar geen rol in mogen spelen.
In de zaal leefde vooral onvrede over het wij-zij denken, waarbij het
gevoel heerst onder moslims dat ze zich constant moeten verdedigen
voor gedrag en een gedachtegoed waarin zij zich niet herkennen. De
onvrede constant als onderdeel van één homogene groep te worden gezien
in plaats van als individu werd daarbij gekoppeld aan een ontevreden
gevoel over de politiek die te weinig optreedt wanneer de moslims als
groep onder vuur liggen. Daarbij heerst de opvatting dat onbekend
onbemind maakt: wanneer een dialoog op gang komt blijkt het vaak wel
mee te vallen en vallen veel vooroordelen weg.
Mariëtte kwam tot de conclusie dat het PvdA standpunt, dat de Islam er
net als andere godsdiensten gewoon bij hoort in Nederland, wordt
ondersteund. Deze stellingname werd tijdens het gesprek bevestigd.
Tegelijkertijd wil de fractie niet voorbij gaan aan de problemen die
momenteel spelen. De PvdA is altijd een partij geweest van emancipatie
en polarisatie. Je kunt niet verder met je idealen als je de taboes
niet wilt doorbreken. De idealen van godsdienstvrijheid en vrijheid
van meningsuiting staan daarbij naast de idealen van emancipatie en
gelijkheid.
Partij van de Arbeid