Gemeente Maastricht

Maastricht voert reclamebelasting in voor nieuw centrummanagement

De gemeente Maastricht wil een professionele en slagvaardige organisatie voor centrummanagement oprichten. In een voorstel aan de gemeenteraad schrijven B&W dat de zorg om de economische positie van het stadscentrum het noodzakelijk maakt de concurrentiekracht van Maastricht te versterken. Kwaliteitsversterking is nodig, waarbij vanuit een heldere strategische toekomstvisie in nauwe samenwerking tussen ondernemers en gemeente hard gewerkt wordt aan problemen en kansen. Een slagvaardig centrummanagement is een goed middel om dat te bereiken.

De kosten worden gefinancierd uit de nieuw in te voeren reclamebelasting. Dat is een bedrag dat elke ondernemer verplicht moet betalen voor het aantal reclame-uitingen dat in en aan zijn winkel zichtbaar is. Door het opleggen van een belasting wordt het ondernemers onmogelijk gemaakt om niet mee te doen aan het betalen van algemene voorzieningen, zoals de kerstverlichting. B&W stellen verder voor om te stoppen met het innen van baatbelasting.

Wethouder Jacobs zegt dat met deze nieuwe regeling een lang gekoesterde wens van hem in vervulling gaat: "we hebben zoveel mogelijk geprobeerd te voorkomen dat er voor de ondernemers dubbele lasten ontstaan. De reclamebelasting voorkomt dat freeriders zich nog langer kunnen onttrekken aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de positie van het centrum. Ik wil er ook nog op wijzen dat wij als gemeente een behoorlijke duit in het zakje doen, doordat onze jaarlijks bijdrage aan het centrummanagement gehandhaafd blijft en wij ook een extra deel van de ondernemerskosten van het oude convenant voor onze rekening nemen. Daarbij staat buiten kijf dat de gemeente zelf verantwoordelijk blijft voor alle publieke taken, zoals het schoonhouden van de winkelstraten en de veiligheid. Op dat punt worden geen taken overgedragen aan het centrummanagement."

Rechtszaak

Wanneer de gemeenteraad akkoord gaat met de invoering van reclamebelasting, zal de baatbelasting van tafel verdwijnen. De baatbelasting is ingevoerd bij de herinrichting van het kernwinkelgebied. Kerngedachte was en is nog steeds dat gemeente en ondernemers samen opdraaien voor de kosten van de reconstructie en verdere aanpak van de winkelstraten. Het middel baatbelasting heeft verzet opgeroepen, een aantal ondernemers/eigenaren heeft daarom een rechtszaak aangespannen. Maastricht is onlangs in hoger beroep gegaan tegen een eerste rechterlijke uitspraak in deze. Volgens B&W is het onduidelijk of deze belasting wettelijk mag worden toegepast en is er onzekerheid over de afloop van de rechtszaak.

Om te bevorderen dat de samenwerking tussen ondernemers en gemeente (nog) betere kans van slagen krijgt, wordt de reclamebelasting ingevoerd. Elke ondernemer draagt dan verhoudingsgewijs hetzelfde bij. Uit de reclamebelasting worden de kosten van het nieuwe centrummanagement betaald (organisatie, onderzoek en ontwikkelen visie, aanpak problematiek aanloopstraten, activiteiten, promotie) en de herfinanciering van de kosten van het oude convenant kernwinkelgebied, waar de reconstructie een onderdeel van was. De gemeente betaalt haar eigen deel van de afgesproken kosten (de helft) en neemt daarbij vanaf nu ook een deel van de ondernemersbijdrage voor haar rekening. De resterende kosten worden dus geherfinancierd vanuit de reclamebelasting.

Het nieuwe centrummanagement gaat werken voor alle winkelstraten binnen de singels, dus niet meer alleen het kernwinkelgebied. De organisaties voor ondernemers VBO, OIW en Koninklijke Horeca Nederland en de Vereniging van Eigenaren blijven verantwoordelijk voor de belangenbehartiging van hun leden. Voor het bestuur van de Stichting Centrummanagement worden ondernemers aangezocht, die vanuit het strategisch belang van het hele centrum visie en daadkracht kunnen ontwikkelen.

Volgens wethouder Jacobs geeft het voorstel volop kansen voor het oprichten van een professionele organisatie van centrummanagement met een solide financiering en een evenwichtige verdeling van de kosten uit het verleden en de toekomst: "Voor het centrummanagement is een ambitieus, maar haalbaar programma geformuleerd, waarbij de aanpak van de aanloopstraten voorop staat; als het nodig is kan dit zelfs tot herinrichting van straten leiden. Het kernwinkelgebied heeft die operatie al ondergaan en is een schitterend visitekaartje voor de stad. Dit totaalpakket van kernwinkelgebied en aanloopstraten betekent dat alle ondernemers evenredig profiteren van het centrummanagement, want aanloopstraten hebben baat bij een aantrekkelijk winkelgebied en andersom. Hier is dus sprake van een win-win-situatie."