Randstad Urgent conferentie
Toespraak | 27-10-2008 | Van Nelle Ontwerpfabriek, Rotterdam |
Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Na een jaar Randstad Urgent luidt de belangrijkste boodschap: De
vernieuwende aanpak van Randstad Urgent wérkt. Maar: we zijn er nog
niet! Vandaag schakelen we op naar de volgende versnelling!
Doel: belang Randstad
Niet vergeten: Randstad Urgent is geen doel, maar een middel. Een
middel om de Randstad - het hart van de Nederlandse economie - een
flinke oppepper te geven. Door de wereldwijde economische onzekerheid
weegt het belang van een sterke Randstad alleen nog maar zwaarder.
Het gaat in feite om drie dingen:
- veilig,
- aantrekkelijk,
- bereikbaar.
De Randstad moet veilig zijn voor de dreiging van het water,
aantrekkelijk voor internationale bedrijven en bereikbaar voor
iedereen die leeft, woont, werkt, of uitgaat in de Randstad.
Waarom Randstad Urgent?
Randstad Urgent vergt van ons allemaal passie, inzet, vastberadenheid
en bovenal tempo! Met Randstad Urgent zetten we de zaak onder druk.
Waarom is dat zo belangrijk?
De bestuurscultuur moet anders. Weg met de stroperigheid. We zetten
onze tanden erin en laten niet meer los. Randstad Urgent kan de
beslissende stoot uitdelen om dit gebied weer hoog in de
internationale ranglijsten te krijgen. Randstad Urgent is de
lakmoesproef. Daarmee tonen we aan dat de overheid kan werken met
deadlines en de besluitvorming niet laat wegzakken in het moeras van
de bestuurlijke drukte. Een overheid wekt pas vertrouwen als ze haar
beloftes nakomt. Dat hebben we meer dan ooit nodig in dit land. Alleen
dan kunnen we de Randstad maken tot een toplocatie voor het
bedrijfsleven.
Bestuurlijke druk is het antwoord op bestuurlijke drukte. Twee
bestuurders bewaken de afgesproken deadlines: een bewindspersoon en
een regionale of lokale bestuurder. Dat werkt, omdat we het willen.
Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken gaat met mij, met óns de
bestuurlijke drukte te lijf. Met de methode van Randstad Urgent kunnen
we schóól maken in bestuurlijk Nederland.
Balans opmaken
Vorig jaar oktober hebben we in de Ridderzaal afspraken gemaakt wat
ons te doen stond. De bestuurlijke duo's zijn aan het werk gegaan.
Vandaag maken we in Rotterdam de balans op, en stellen onszelf de
volgende vragen:
* Zijn we onze beloftes over te nemen besluiten nagekomen?
* Welke lessen hebben we geleerd?
* En natuurlijk: wat doen we komend jaar?
Resultaten Randstad Urgent 2007-2008
Wat hebben we als Randstad-bestuurders het afgelopen jaar
daadwerkelijk bereikt?
* We hebben honderd procent van de besluiten die op het programma
stonden, genomen. Met gezamenlijke inspanning 100 procent dus. Dat
is een fantastisch mooie score. Dat bepaalt wel de hoogte van de
lat voor komend jaar.
* We laten ons ook niet meer afleiden door het steeds opnieuw ter
discussie stellen van besluiten. Of het nou is bij de A4
Delft-Schiedam of de A6-A9, waar weer voorstellen komen voor
ondertunneling.
* Dóórpakken nu, afspraken nakomen en uitvoeren, dat is de cultuur
die ik met Randstad Urgent wil neerzetten.
* Terug naar die honderd procent. Veel van die mijlpalen hebben we
bepaald niet op onze sloffen gehaald. Bij een aantal projecten
moest de `snelkookpan' er aan te pas komen. Sommige hebben op de
valreep hun besluiten gerealiseerd. Het gaat om: Leiden
Bioscience, Werkstad A4, Planstudie Weg Schiphol-Amsterdam-Almere,
Groot Mijdrecht Noord, Ruggengraat voor natuur en milieu en
Container Transferium Rotterdam. Het is te prijzen dat de
bestuurlijke duo's alles uit de kast hebben gehaald. Deze Randstad
Urgent conferentie heeft als een stok achter de deur gefungeerd.
* Om Randstad Urgent effectief te houden wil ik in oktober 2009 een
mid term review. Laat ik vooraf helder zijn: projecten waarbij de
mijlpalen niet zijn gehaald, waar het wel had gekund, vallen
buiten de boot. We voeren daarmee de druk om in het programma te
blijven op.
* Dan het geld. In het afgelopen jaar zijn besluiten genomen over
zo'n 5,5 miljard euro. Denk bijvoorbeeld aan OV
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (1,35 mld.), Toekomst
IJmeer-Markermeer (25 mln.) en de Greenports (30 mln.).
* Het mooist zijn natuurlijk de zichtbare, tástbare resultaten. Die
zijn er ook. Vorige maand is de aanleg van de 2e Maasvlakte
gestart. Verder zijn we begonnen aan de oplossing van de
flessenhalzen op de A12. Zeer binnenkort start de versterking van
de Delflandse kust. En na de jaarwisseling gaat de spa de grond in
voor de viersporige spoortunnel onder Delft.
Feedback
Beste mensen,
Ben ik het geheel overziend als programmaminister ontevreden? Zeker
niet! Ben ik dan tevreden? Nog lang niet! Het kan nog veel beter. Ik
heb de ambassadeurs gevraagd om hun mening over de projecten.
De meesten zeggen: het eerste jaar ging goed, maar voor volgend jaar
ligt de lat hoger. De ambassadeurs zeggen ook: de aanpak met
bestuurlijke duo's werkt. Maar maak als overheid nog intensiever
gebruik hiervan. Verder dringen ze aan op meer samenhang tussen
projecten in hetzelfde gebied. Dat geeft kracht en vermindert het
aantal afzonderlijke projecten. Ze zeggen: wees terughoudend met het
toevoegen van nieuwe projecten.
Hoe verder?
Als gezegd: vandaag is de dag om met Randstad Urgent op te schakelen
naar de volgende versnelling. We gebruiken de ervaringen van het
afgelopen jaar om nog voortvarender aan de Randstad te werken. Wat
gaan we concreet doen?
Kort gezegd gaat het om:
1. verversen,
2. zorgen voor samenhang,
3. en dóórpakken.
We verversen het Randstad-Urgent-programma. Het project A4 Schiphol
laten we even rusten, voor de Zwakke schakels in de kust zijn de
rijksbesluiten genomen. Dat geldt ook voor Leiden Bioscience Park.
Afgelopen vrijdag hebben we in de MR een positief besluit genomen.
De toegevoegde waarde van Randstad Urgent zit ook in het aanbrengen
van samenhang in de gebiedsontwikkeling. Let wel: alleen waar het
nuttig is.
Ik ga de projecten, geclusterd per regio, meer met elkaar in contact
brengen. Ik wil er een paar even uitlichten. De Rotterdamse Ruit en
Holland Rijnland, twee nieuwe Randstad Urgent projecten, benaderen we
heel expliciet als één project. In regio's zoals Amsterdam-Almere en
Utrecht ontwikkelen we een integraal kader met afspraken.
Dan het dóórpakken.
Elco Brinkman merkte onlangs op: "We moeten meer gaan `elverdingen'".
Hij bedoelde: procedures halveren en dóórpakken. Ik ben het zelden zo
met hem eens geweest.
Mijn projectdirectie versnelling besluitvorming wegen - net als het
programmateam van Randstad Urgent een echt `Tempo-Team' - past de
methode van Elverding toe in tientallen projecten.
In Randstad Urgent gaan we nu ook `elverdingen'. Bij de ontwikkeling
van de dubbelstad Amsterdam-Almere, bij Holland Rijnland en bij de
Rotterdamse Ruit gaan we werken in de geest van Elverding.
Beste mensen,
Welke besluiten gaan we nemen in het komende jaar? Een greep:
* December 2008: besluit in Utrechtse regio over nieuwe
woningbouwlocatie in combinatie met infrastructuur;
* Oktober 2009: integraal afsprakenkader dubbelstad
Amsterdam-Almere: combinatie van woningbouw, infra en
natuurontwikkeling;
* Najaar 2009: Masterplan plus richtinggevend besluit over Regio
Rotterdam en haven: duurzaam bereikbaar;
* In 2009: standpunt namens kabinet over A4 Delft-Schiedam.
* Rij besluiten over toekenning van rijksbijdragen aan integrale
gebiedsontwikkeling: o.a. in Zuidplaspolder, Haarlemmermeer, Groot
Mijdrecht Noord en Stadshavens.
Dan, wat is het concrete eindresultaat van ons Randstad Urgent-werk?
Wat gaan we uiteindelijk realiseren met z´n allen? Zo'n 150.000 nieuwe
woningen, 5.000 ha groen en natuur, 800 ha water en waterberging, 150
km weg wordt verbreed en 20 km nieuw aangelegd, 85 km spoor waarop
grote knelpunten zijn wordt onder handen genomen, en we creëren 3.000
ha bedrijventerreinen/kantoren/kassen.
We gaan met onverminderde energie verder. Op z'n Rotterdams: hand in
hand, als regio en Rijk. Er is genoeg te doen. Want Nederland is niet
af - de Randstad is niet af.
Met Randstad Urgent werken we met kracht, met inzet en met vaart aan
een sterke Randstad en een sterk Nederland. Voor een veilige,
aantrekkelijke en bereikbare Randstad. Ik reken op u!
Dank u.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat