Wageningen Universiteit en Researchcentrum
27 nov 2008
Nummer: N
Rustige secundaire wegen zijn veel dodelijker voor dassen dan drukke
snelwegen. Daarom moet de preventie zich meer op die wegen richten.
Verkeersluwe gebieden kunnen veel dieren redden. Dat schrijven
onderzoekers van Wageningen Universiteit in de online versie van het
Journal of Environmental Management.
Een das die een snelweg oversteekt speelt Russische roulette. De kans
is aanzienlijk dat hij het niet overleeft. Toch sneuvelen er jaarlijks
veel meer dassen op secundaire wegen. Dat blijkt uit een langjarige
inventarisatie van de Vereniging Das & Boom. Tweederde van de ongeveer
vijfhonderd dassen die jaarlijks sneuvelen in het verkeer wordt
aangereden op een secundaire weg. Dat is vijftien procent van de
totale dassenpopulatie in ons land. Dat komt door de macht van het
getal, zegt onderzoeker dr. Frank van Langevelde van de Resource
Ecology Group. Er zijn gewoon veel meer kleinere wegen dan snelwegen.
Alle secundaire wegen bij elkaar meten 48 duizend kilometer. Dat is
vijf keer zo lang als alle snelwegen bij elkaar.
Ondanks de vele slachtoffers is er volgens Van Langevelde nauwelijks
aandacht voor preventie op de secundaire wegen. âIn beleid en
onderzoek is veel meer aandacht en geld voor preventie op snelwegen.â
En dat moet veranderen. Per kilometer weg zijn snelwegen weliswaar
dodelijker dan kleinere wegen, maar dat zegt volgens de onderzoeker
niks. âHet gaat om de absolute aantallen, want die hebben effect op de
populatie.â
De vele secundaire wegen zorgen daarnaast ook voor een enorme
versnippering van de leefgebieden. Van Langevelde en collegaâs
becijferden dat een dier in ons land gemiddeld om de 1300 meter een
lokale weg tegenkomt. Dat moet dus wel vaak mis gaan. Niet alleen voor
dassen, ook voor andere zoogdieren als reeën, konijnen, egels, wilde
zwijnen, bunzingen en boommarters. Volgens zoogdiervereniging VZZ
sneuvelen jaarlijks meer dan 100 duizend egels onder de wielen van
gemotoriseerd verkeer. Negen van de tien dode boommarters is
slachtoffer van het verkeer.
Verkeersluwe gebieden zijn volgens Van Langevelde de oplossing. Niet
een enkele weg, maar een heel gebied wordt daarbij verkeersluw
gemaakt. Het verkeer wordt zoveel mogelijk om zoân gebied geleid.
Minder autoâs en lagere snelheden leiden vanzelf tot minder dode
dieren. Rekenmodellen laten zien dat het werkt. Maar een proef op de
som in de praktijk is lastig. Overheden en bewoners zijn volgens Van
Langevelde tot nu toe huiverig. Voor de gemeente Brummen ligt er
inmiddels een klant en klaar plan. Maar wanneer het wordt uitgevoerd
is nog niet duidelijk. / Roelof Kleis
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Meer
informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR,
e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@wur.nl. Zie archief op http://www.resource-online.nl.