abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 november 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/3458 -
Onderwerp
Verkeersveiligheid: aantal ziekenhuisgewonden in 2007
Geachte voorzitter,
Hierbij meld ik u dat het aantal ziekenhuisgewonden als gevolg van verkeersongevallen in
2007 18.190 bedroeg. Dit cijfer is tot stand gekomen via de standaard berekeningswijze
die de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) hanteert. Daarbij wordt gebruik gemaakt van
resultaten van een koppeling van registraties van de politie en van ziekenhuizen; op basis
daarvan wordt een zo goed mogelijk statistisch verantwoorde (op tientallen afgeronde)
schatting gemaakt van het werkelijke aantal ziekenhuisgewonden. Deze ophoging is
noodzakelijk omdat er ook mensen in het ziekenhuis belanden, die niet in politieregister
voorkomen en in ziekenhuizen niet als verkeersslachtoffer worden gecodeerd.
Het overzicht van de aantallen ziekenhuisgewonden in de afgelopen jaren is als volgt:
Afgerond op 10-tallen 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Ziekenhuisgewonden 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.190
De langetermijntrend daalt sinds het begin van de registraties met ruim 1% per jaar. Het
aantal van 18.190 ziekenhuisgewonden in 2007 ligt iets boven de trendlijn, maar we
houden nog steeds zicht op het halen van de doelstellingen 2010 en 2020 (maximaal
17.000 respectievelijk 12.250 ziekenhuisgewonden). Zie de figuur op de volgende
bladzijde. Want we blijven streven naar permanente verbetering, om het leed dat
verkeersongevallen met zich mee kunnen brengen verder te verminderen. Ten opzichte
van 2006 is sprake van een stijging van 8,6%. Het relatief grote verschil tussen 2007 en
2006 kan vooral worden verklaard doordat het aantal in 2006 ongeveer 5% onder de
trend lag. Dit neemt niet weg dat de daling van het aantal ziekenhuisgewonden als gevolg
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/3458
van een verkeersongeval achter blijft bij die van het aantal verkeersdoden. Dit
onderstreept andermaal de noodzaak om door te blijven gaan met het nemen van
verkeersveiligheidmaatregelen. In het Strategisch Plan verkeersveiligheid, dat ik op 10 juli
2008 naar uw Kamer heb gestuurd, is aangegeven op welke wijze ik daar de komende
jaren, samen met vele partners (decentrale overheden, maatschappelijke organisaties en
bedrijfsleven) mee verder wil gaan.
Nadere analyse
De spreiding van de ziekenhuisgewonden over vervoerwijzen en leeftijdsgroepen laat een
vergelijkbaar beeld zien als vorige jaren: een hoog aandeel fietsers (ruim 43%) en een
geleidelijke stijging van het aandeel 65+-ers (van 18,7% in 2002 via 19,8% in 2005 naar
20,6% in 2007). Dit is waarom fietsers en ouderen doelgroepen zijn die, conform het
Strategisch Plan verkeersveiligheid, de komende jaren extra aandacht zullen krijgen.
Van `ziekenhuisgewonden' naar `ernstig gewonden'
In mijn brief van 27 december 2007 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 29 298, nr.
37) meldde ik u dat deze definitie zal worden gewijzigd. Niet iedereen die in het
ziekenhuis belandt, is immers ernstig gewond, zo blijkt uit onderzoek van de SWOV1.
Daarom worden voortaan alleen de ernstig gewonden meegeteld; dat zijn personen die als
gevolg van verkeersongevallen letsel hebben opgelopen in de categorie MAIS22 of
ernstiger. Mensen met lichter letsel vallen voortaan onder de categorie `licht gewond', ook
al zijn zij langer dan 24 uur in het ziekenhuis opgenomen geweest.
Volgens deze nieuwe definitie komt het aantal ernstig gewonden als gevolg van
verkeersongevallen in 2007 uit op (afgerond) 12.900. Dit is het aantal geregistreerde
ernstig gewonden volgens het Landelijk Medisch Register (LMR). Het overzicht van deze
categorie gewonden in de afgelopen jaren is als volgt:
1 SWOV R-2007-02, Verkeersgewonden in het ziekenhuis, Kampen, Ir. L.T.B. van
2 Het Maximum Abbreviated Injury Scale (MAIS)-systeem `scoort' de ernst van afzonderlijk letsel
op een schaal van 1 t/m 6; de AIS-score van het zwaarste letsel (bij meer dan een letsel) bepaalt de
score van een individueel slachtoffer.
---
VENW/DGMO-2008/3458
Afgerond op 100-tallen 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Ernstig gewonden 13.100 13.500 13.600 13.300 13.100 12.000 12.900
Om tot een verantwoorde schatting van het werkelijke aantal ernstig gewonden te
komen, moet het geregistreerde aantal (net als in de huidige methode) nog worden
opgehoogd op basis van een schattingsmodel. Er zijn echter nog onvoldoende gegevens
beschikbaar om die ophoging verantwoord te schatten. Vanwege deze onzekerheid zijn
deze cijfers afgerond op honderdtallen. Naar verwachting zullen in de loop van 2009 wel
voldoende gegevens beschikbaar zijn om een verantwoorde schatting van het werkelijke
aantal ernstig gewonden te kunnen maken. De getallen in bovenstaande reeks zullen dan
worden aangepast. Als gevolg van de overstap in definitie zullen dan ook de doelstellingen
2010 en 2020 worden herberekend.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat