`Een plekje geven' grootste taalergernis van 2008


AMSTERDAM, 20081126 -- De uitdrukking 'een plekje geven' heeft de vaagtaal-verkiezing 2008 gewonnen. Op enige afstand volgen 'proactief' en 'het kan toch niet zo zijn dat'. Meer informatie over de vaagtaal-verkiezing staat op www.vaagtaal.nl.

Het resultaat van de vaagtaal-verkiezing 2008 maakt pijnlijk duidelijk dat het toch niet zo kan zijn dat het taalgebruik van de gemiddelde Nederlandse schrijver toe is aan een herconceptualisatie op meerdere punten. Dat blijkt uit deze 360 gradenfeedback van proactieve schrijvers die hun mening via hun stem hebben doorgecommuniceerd aan de Account Manager Vaagtaal. We zullen er hard aan moeten trekken om deze uitkomst met z'n allen een plekje te geven!

De verkiezing

Van april tot september stuurden honderden enthousiaste taalgebruikers hun grootste taalergernissen in voor de vaagtaal-verkiezing. Een groep tekstdeskundigen selecteerde vervolgens uit alle inzendingen vijftig woorden en uitdrukkingen. In september, oktober en november 2008 konden taalliefhebbers via de website http://www.vaagtaal.nl hun stem uitbrengen op één van deze genomineerde woorden en uitdrukkingen. In totaal deden 364 mensen mee. Hiervan stemden er 22 op 'een plekjegeven'. Deze zorgzemel-uitdrukking heeft hiermee de titel vaagste vaagtaal van 2008 gewonnen.

De vaagtaal-verkiezing is een initiatief van tekstridder (www.tekstridder.nl). Het doel van de vaagtaal-verkiezing is schrijvers op een leerzame én leuke manier duidelijk te maken hoe teksten verbeterd kunnen worden en hoe teksten op lezers overkomen. Kortom, hoe schrijvers van vaagtaal overgaan op graagtaal.

Van vaagtaal naar graagtaal
Vaagtaal is het gebruik van woorden en uitdrukkingen die onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn. Veel schrijvers van zakelijke teksten lijden aan vaagtaal en besmetten andere schrijvers via hun teksten; vaagtaal is namelijk een loa, een door lezen overdraagbare aandoening. Tekstsoorten die vaak vol staan met vaagtaal zijn beleidsbabbels, managementspeak, personeelspraat, ambtenaritis, nieuwsgeneuzel, onderwijslingo, zorggezemel en reclamegereutel.

Lezers willen geen vaagtaal, lezers willen graagtaal. Hoe bereikt u dat? Kijk op www.vaagtaal.nl.