Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 26 november 2008
Door kabinetsbeleid kinderopvang in de knel; ouders fors de dupe
Kabinetsbeleid leidt tot honderden euro's extra kosten voor ouders en langere wachtlijsten
Het bevriezen van de kinderopvangtoeslag door het kabinet heeft grotere gevolgen voor ouders dan Staatssecretaris Dijksma doet geloven. Ouders gaan veel meer betalen en er wordt minder geïnvesteerd in capaciteitsuitbreiding om de wachtlijsten weg te werken. Dit blijkt uit de resultaten van het meldpunt prijsstijgingen kinderopvang van de FNV en uit een onderzoek van MOgroep Kinderopvang. De FNV en MOgroep Kinderopvang pleiten daarom voor het terugdraaien van deze maatregel zodat de kinderopvang betaalbaar en toegankelijk blijft en uitbreidingen doorgezet kunnen worden.
Het Kabinet heeft besloten een aantal ingrijpende maatregelen te treffen om de budgetoverschrijding van de kinderopvangtoeslag terug te dringen. Een van de maatregelen die in 2009 wordt ingevoerd betreft het bevriezen van het maximumbedrag van de uurprijs die voor kinderopvangtoeslag in aanmerking komt. Voor 2010 is bovendien aangekondigd dat het maximum voor de buitenschoolse opvang met 7% wordt verlaagd.
De maatregelen komen bovenop de verhoging van de ouderbijdrage. De FNV en MOgroep Kinderopvang hebben bij het bekend worden van deze maatregelen onmiddellijk aangegeven dat deze maatregelen grote gevolgen zullen hebben voor ouders en dat de toegankelijkheid van de kinderopvang in het geding komt.
MOgroep Kinderopvang heeft in oktober jl. een quickscan uitgezet onder haar leden en door middel van een aantal interviews achtergrondinformatie verzameld over de ontwikkelingen met betrekking tot de prijzen. De FNV heeft een Meldpunt prijsstijgingen geopend om inzicht te krijgen in de gevolgen voor ouders van de bevriezing van het maximum, de prijsstijgingen in de kinderopvang en het verhogen van de eigen bijdrage. Uit de reacties die zijn binnengekomen bij het meldpunt FNV en uit de quickscan van MOgroep Kinderopvang komt een eenduidig beeld naar voren: het bevriezen van de kinderopvangtoeslag heeft grote gevolgen voor ouders.
Nederland is bezig met een inhaalslag en door nu onnodig drastische maatregelen te treffen waardoor ouders weer meer moeten gaan betalen zal dit een averechts effect hebben op de arbeidsparticipatie. De FNV en MOgroep Kinderopvang verwachten dat kinderopvang in de toekomst een gestage groei door zal maken, vanwege het feit dat steeds meer jonge vrouwen na de geboorte van hun eerste kind op de arbeidsmarkt actief blijven en ook meer uren blijven werken. Dat is een goede en gewenste ontwikkeling. De extra (overheids)kosten die dit voor de kinderopvang met zich meebrengt wegen gemakkelijk op tegen de winst die een grotere arbeidsparticipatie van vrouwen met zich mee brengt. Nu en in de toekomst.
Uit het meldpunt FNV blijkt dat van de kinderopvangondernemers die boven het maximum uitkomen de verhoging varieert van een dubbeltje tot 60 cent per uur met een gemiddelde van E 0,25 per uur. Deze ouders gaan honderden euro's per jaar meer betalen, bedragen die kunnen oplopen tot 1000 euro per jaar. Ouders die een laag inkomen hebben of ouders die veel uren moeten afnemen worden door bevriezing van het maximum nog eens extra gedupeerd.
"Jonge ouders zijn flink meer gaan werken. Dat levert al extra belastinggeld op. Als je de kinderopvang nu weer duurder maakt, jaag je de jonge moeders weer terug naar het aanrecht. Belachelijk! Hoewel de arbeidsparticipatie onder ouders van jonge kinderen de afgelopen jaren fors is gestegen en daarmee de belastinginkomsten, weigert het kabinet de financiële consequenties te aanvaarden. Een behoorlijk deel van de kosten van het meergebruik wordt afgewenteld op de ouders. Ouders begrijpen dat de kinderopvang niet om prijsverhogingen heen kunnen, en zien dat het kabinetbeleid hun onnodig op nog meer kosten jaagt. Wordt dit beleid doorgezet, dan betekent dit onherroepelijk een trendbreuk", aldus Agnes Jongerius, voorzitter van de FNV.
Uit het onderzoek van MOgroep Kinderopvang blijkt dat het merendeel van de kinderopvangorganisaties op of onder het maximum blijven. Voor de kinderdagverblijven komt bijna 20% boven het maximum uit en voor de BSO 34%. Vrijwel alle kinderopvangondernemers berekenen de kostenstijgingen maar gedeeltelijk door om de kosten voor ouders zoveel mogelijk te beperken. De kostenstijgingen moeten echter wel gefinancierd worden; uit de interviews blijkt dat dit ten koste gaat van de geplande uitbreidingen.
"Uit ons onderzoek blijkt dat geen sprake is van exorbitante prijsstijgingen, maar dat er nu eenmaal kostenstijgingen zijn die wel opgevangen moeten worden. Kinderopvangorganisaties moeten in feite kiezen tussen twee kwaden, ze willen ouders zo veel mogelijk ontzien, maar ook voldoende uitbreiden om de wachtlijsten weg te werken. Maar de stijgende kosten moeten wel gedekt worden en dat betekent dat het rendement aangesproken wordt en er minder ruimte overblijft voor investeringen. Je kunt onmogelijk een gezonde bedrijfsvoering hebben, kwaliteit handhaven, wachtlijsten wegwerken en tegelijkertijd de prijzen laag houden terwijl de kosten alleen maar stijgen. De aangekondigde verlaging van de kinderopvangtoeslag voor de BSO met 7% in 2010, zal dit effect fors verder versterken", aldus Ina Brouwer, voorzitter van MOgroep Kinderopvang.
De gezamenlijke conclusie is dat er een ingrijpende trendbreuk dreigt in de opwaartse lijn van de afgelopen jaren. De FNV en MOgroep Kinderopvang roepen het Kabinet en Tweede Kamer op om de maatregelen terug te draaien.
Bijlagen:
1. Samenvatting interview kinderopvangorganisaties.
2. Resultaten quickscan MOgroep Kinderopvang en meldpunt FNV.
Perscontacten de FNV: Harry Lindelauff, tel. 020 5816552
Perscontacten MOgroep Kinderopvang: Kyra van der Meulen, tel. 06 51 78 45 84