Ingezonden persbericht


Persbericht: Overwinning Obama is psychologisch te verklaren

De verkiezingscampagne speelde in op het onderbewustzijn van de kiezers en dit was essentieel voor zijn overwinning. Obama is niet alleen vanwege zijn politieke ideeën gekozen tot president. In de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn fysieke en psychologische factoren minstens zo belangrijk. Lengte, charisma en uitstraling zijn allemaal in zijn voordeel en kiezers laten zich - zonder dat ze het beseffen - mede hierdoor beïnvloeden.

Reclame wil eveneens beïnvloeden en tracht in te spelen op dit cruciale onderbewuste, maar mist tegenwoordig vaak doel. Bekende commercials - die diverse vakprijzen winnen - zijn in de praktijk vaak niet effectief. Rick van Baaren (Radboud Universiteit) stelt dat er geen 1 op 1 relatie is tussen een 'leuke' of 'opvallende' reclame en een reclame die effectief is op het punt waar het allemaal om zou moeten draaien: gedrag.

"Wij maken als consument heel vaak een keuze die onbewust gestuurd is en wij verwerken heel veel informatie zonder dat we dat doorhebben. Dat betekent dat het wel eens belangrijker zou kunnen zijn wat mensen onbewust van een reclame vinden dan wat zij er bewust over zeggen."

Op 26 november zal Rick van Baaren in de Jaarbeurs Utrecht zijn visie op beïnvloeding door reclame presenteren. Meer informatie op www.marketing3.nl


---



Ingezonden persbericht