Ingezonden persbericht
Volgende golf kredietcrisis komt eraan
De kredietcrisis lijkt het dieptepunt bereikt te hebben: diverse banken genationaliseerd, kapitalen in de geldmarkt gepompt en dalende rentes. Centrale banken hebben alles gedaan om vertrouwen in het bancaire systeem te herstellen, maar een nieuwe fase in de kredietcrisis komt eraan. De impact hiervan kan gigantisch zijn op de wereldeconomie.
Jeroen Bours (Darling Agency) stond aan de wieg van de beroemde MasterCard Priceless campagne en kreeg zo veel inzicht in de manier hoe Amerikanen spenderen en met krediet omgaan. "Het volgende probleem is het onder controle krijgen van de kredietmentaliteit van de mensen, met name de Amerikanen die al jaren hun bestaan met plastic bekostigen." Er worden nieuwe schulden aangegaan om oude schulden af te lossen, waardoor torenhoge schulden ontstaan waar de gemiddelde Amerikaan niet meer aan kan voldoen. "Citibank verzendt normaal gesproken 4 miljoen creditcard aanvraagformulieren. Momenteel is dat minder... ongeveer 100% minder!" Net zoals de kredietcrisis zijn oorsprong in de VS had en vervolgens naar Europa overwaaide, zal Nederland de gevolgen van de creditcard crisis gaan merken.
Op 26 november zal Jeroen Bours tijdens het Marketing3-congres in de Jaarbeurs Utrecht zijn visie en mogelijke oplossing met het Nederlandse publiek delen. Meer informatie op www.marketing3.nl
---