Voedingcentrum
Jaarprijs Voedingscentrum 2008
Het Voedingscentrum nomineert vijf producten voor de Jaarprijs
Voedingscentrum 2008. Tv-personality Angela Groothuizen maakt de
winnaar bekend op woensdagmiddag 26 november in de Glazen Zaal in Den
Haag.
Dit zijn de genomineerden: âCampbellâs Délisoupâ van Campbellâs,
âKnorr Kleursoepenâ van Unilever, âAH verse soep compleetâ van Albert
Heijn, âHapklaar minder suikerâ van Koninklijke Peijnenburg en âBecel
Keuken Lightâ van Unilever.
Jaarprijs 2008 Beeldmerk
De winnaar mag het beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2008 dragen,
het is het beste nieuwe product of initiatief dat bijdraagt aan een
gezonder eetpatroon van Nederlanders. Deze keer hebben 52 ondernemers
en fabrikanten uit de voedselindustrie een product of campagne
ingezonden. Het is de twaalfde keer dat het Voedingscentrum, de
onafhankelijke organisatie voor gezond, lekker en bewust eten, de
Jaarprijs uitreikt.
Opvallend is dat er relatief veel fabrikanten meedoen met soepen,
smoothies en kaassoorten met minder zout. Juryvoorzitter Karin
Bemelmans: âDeze producten sluiten goed aan bij de adviezen van de
Gezondheidsraad om meer groente en fruit, minder zout en minder
verzadigd vet te eten. Het gaat om productaanpassingen, niet om nieuwe
concepten. Je vraagt je bij deze inzendingen af of de innovatie
stagneert.â
De jury oordeelde als volgt over de genomineerden:
Campbellâs Délisoup van Campbellâs
Campbellâs Délisoup is een soep met veel groente. Zo wordt het voor
de consument gemakkelijk extra groente te eten. Door de draaidop is de
soep bovendien handig mee te nemen en tussendoor te gebruiken.
Knorr Kleursoepen van Unilever
Met Knorr Kleursoepen krijgt de consument een extra portie groente
voorgeschoteld. Knorr verwerkt bovendien weinig gegeten groenten in de
soepen. Daardoor wordt het gemakkelijker te variëren.
AH verse soep compleet van Albert Heijn
De AH verse soep bevat een ruime hoeveelheid groente en ziet er zeer
smakelijk uit. Je ziet de verse groente goed zitten in de verpakking.
Bovendien wordt de consument verleid tot het maken van een eigen soep.
Hapklaar minder suiker van Koninklijke Peijnenburg
Doordat er veel minder suiker in zit en door de gunstige portiegrootte
is âHapklaar minder suikerâ een tussendoortje met minder calorieën.
Becel Keuken Light van Unilever
In Becel Keuken Light zitten aanzienlijk minder calorieën en
verzadigd vet dan in reguliere vloeibare bak- en braadproducten.
Daarnaast levert dit product essentiële vetzuren zoals n-3 vetzuren.
Aanmoedigingen
De jury kent aanmoedigingen toe aan âSnack a Jacksâ van PepsiCo
International en de âcampagne OLA Tussendoortjesvergelijkerâ van
Unilever. Snack a Jacks verdient een aanmoediging, omdat het product
bijdraagt aan âportion controlâ: het creëren van een normale
portiegrootte. De 2-pack is bovendien gemakkelijk mee te nemen. Een
ander voordeel is dat het product ook geschikt is voor in de
schoolkantine of op andere plekken waar consumenten moeilijk kunnen
kiezen uit gezonde producten.
De OLA Tussendoortjesvergelijker krijgt een aanmoediging omdat het op
een aansprekende manier laat zien hoeveel calorieën er in
tussendoortjes zitten. Het Voedingscentrum prijst de vernieuwende en
transparante vorm van productpromotie die oproept tot een bewuste
keuze.
Speciale aandacht
De jury geeft daarnaast speciale aandacht aan de
âcommunicatieactiviteiten en voorlichtingscampagneâ van Jumbo
supermarkten en âFastservice franchise concept Eetplezierâ van
Eetplezier.