Provincie Overijssel


----------
Persbericht *08-128

Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Overijssel en de Regio Twente.

Zwolle, 26 november 2008

A 1, N 35, N 50, openbaar vervoer en vervoer over water

Aanpak doorstroming op de weg en bereikbaarheid binnenhavens

De planstudie naar het uitbreiden van de N 35 naar een 2 maal 2 100 kilometerweg tussen Zwolle en Wijthmen start nog dit jaar. Daarnaast is ook de financiering voor de aanpak van de knelpunten op de A 1 en N 50 rond. Dit blijkt uit het gesprek dat de provincies Overijssel en Gelderland, Regio Twente de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de Stedendriehoek (Landsdeel Oost) met de ministers Eurlings (V&W), Cramer (VROM) en staatssecretaris Huizinga (V&W) hebben gevoerd. Ook aan het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer is aandacht besteed. Zo ontvangt de provincie Overijssel een bedrag van ruim 10 miljoen euro voor vervoersassen in Zwolle en Deventer. Regio Twente ontvangt eenzelfde bedrag voor Hengelo en Enschede. Voor kleinschalige, snel uit te voeren maatregelen (quick wins) rond het verbeteren van de bereikbaarheid van binnenhavens stelt het Rijk ruim vijf miljoen euro voor projecten in Overijssel en Twente beschikbaar.

N 35

De planstudie naar het verbeteren van de N 35 tussen Zwolle en Wijthmen is een feit. In de planstudie worden een aantal varianten bekeken voor het opwaarderen van de N 35 naar een 2x2 autoweg van 100 km/uur. De voorkeur van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle gaat uit naar de omlegging van de weg aan de zuidkant van Wijthmen. Voor de aanpak van dit tracé was nog een tekort van 6,1 miljoen euro. Dit bedrag heeft het Rijk nu toegezegd, waardoor de weg vrij is voor een planstudie. Eerder heeft de provincie Overijssel al 30 miljoen euro ter beschikking gesteld. De gemeente Zwolle heeft een bijdrage geleverd door de huidige weg over te willen nemen en terug te brengen tot een 60 km/uur weg zodra de nieuwe weg gereed is.

Voor de aanpak van overige delen van de N 35 tussen het Overijssels Kanaal en Almelo worden in het voorjaar van 2009 nadere afspraken gemaakt met het Rijk. In de Mobiliteitsaanpak van minister Eurlings is opgenomen dat de N 35 op termijn een 100 km-stroomweg moet worden.

A 1 en A 1 zone

Landsdeel Oost en het Rijk zijn het erover eens dat de A 1 nu en in de toekomst met ernstige capaciteitsproblemen kampt. Om de huidige knelpunten op de A 1 op de korte termijn het hoofd te bieden, worden er een aantal maatregelen uitgevoerd. Hierbij gaat het onder andere om capaciteitsverruiming van aansluitingen bij Deventer en Apeldoorn en de aanpak van knooppunt Beekbergen. Voor het uitvoeren van dit maatregelenpakket heeft het Rijk een bedrag van 39,2 miljoen beschikbaar gesteld. De regio draagt hieraan een bedrag van ongeveer 5 miljoen euro bij.

Intussen worden voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van een planstudie die moet leiden naar een structurele aanpak van de knelpunten. In het voorjaar van 2009 worden hierover nadere afspraken gemaakt. Het doel van Landsdeel Oost is om uiteindelijk te komen tot een uitbreiding van de A 1 naar gedeeltelijk 2x3 (wegvak Deventer-Twente) en gedeeltelijk 2x4 (wegvak Apeldoorn-Deventer) rijstroken.

Voor het programma A 1 zone is afgesproken dat het komende half jaar een studie wordt gedaan naar de samenhang tussen de A 1 en haar omgeving zoals ruimtelijke kwaliteit van de snelwegomgeving en gebiedsontwikkeling.

N 50

Naast de N 35 en A 1 hebben het Rijk en de regio ook overeenstemming bereikt over de verbetering van de N 50. Het gedeelte Kampen-Kampen Zuid van de N 50 wordt de komende jaren opgewaardeerd tot 2x2 autoweg. Hiervoor is in totaal 16 miljoen beschikbaar, 15 miljoen van het Rijk en 1 miljoen van de provincie Overijssel. De precieze start van de verkenning door Rijkswaterstaat is nog niet bekend.

Openbaar vervoer

Voor 2009 hebben de provincie Overijssel en de Regio Twente een bedrag van respectievelijk 10,8 miljoen euro en 10,7 miljoen euro gekregen voor maatregelen die op de korte termijn de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren. Deze bedragen worden verdubbeld door bijdragen van de provincie en de Regio. De maatregelen die uitgevoerd worden, zijn:


- openbaar vervoersassen in Zwolle van het station naar de Oosterenk en van het station naar

Stadshagen;


- uitbouw van het stadsnet Zwolle naar bedrijventerreinen;


- een openbaar vervoersas in Deventer van het station naar het ziekenhuis.


- HOV-midden tussen Hengelo en Enschede als onderdeel van het Agglonet systeem;


- exploiteren van de zogenaamde 'Krakeling', de frequente busverbinding tussen Enschede en

Hengelo.

Bereikbaarheid binnenhavens

Ook aan het verbeteren van de bereikbaarheid van en naar binnenhavens in Overijssel wordt gewerkt. Voor de haven in Zwolle gaat het om het verbeteren van de aanlegsteiger, de kade en de diepgang. De bijdrage van het Rijk hierin is 1,3 miljoen euro. De Regio Twente ontvangt 3,9 miljoen euro voor verbeteringen aan havens in Enschede, Markelo en Hengelo.

Informatie: Provincie Overijssel, team Communicatie, Petra Timmer, telefoon 038 499 92 23 of bij spoedvragen buiten kantooruren 06 18 30 00 03 Regio Twente, team Communicatie, Harry te Walvaart, telefoon 053 487 65 76