Besturing online dienstverlening verzekeraars vormt flinke uitdaging
25 november 2008 Verzekeraars zijn op zoek naar de wijze waarop het
online kanaal het best bestuurd kan worden. Voor verzekeraars is het
duidelijk dat de besturing van het online kanaal om specifieke
aandacht vraagt en dat de relatie tussen het online en het offline
kanaal hierin meegenomen dient te worden. De verschillen tussen
verzekeraars in de manier van besturing van het online kanaal zijn
echter groot. Dit blijkt uit de eerste editie van de Benchmark Online
Dienstverlening Verzekeringen, die Magnus Management Consultants dit
jaar is gestart.
Maarten van Welsem (manager verzekeringen bij Magnus) hierover: "Van
de 14 deelnemende verzekeraars in deze benchmark is een aantal nog
bezig met het vormen van ideeën over de besturing van het online
kanaal. Bovendien zijn er verzekeraars die nog niet op reguliere basis
de juiste informatie tot hun beschikking hebben om de online
dienstverlening te kunnen beoordelen. Dit geldt zowel voor het directe
kanaal gericht op de particuliere consument als voor het indirecte
kanaal met name gericht op de tussenpersonen. Uiteraard zijn er
verschillen tussen verzekeraars op dit gebied, waarbij verzekeraars
die zich meer recent op het online kanaal zijn gaan richten in de
regel nog een lange weg te gaan hebben."
In 2008 is Magnus gestart met de Benchmark Online Dienstverlening
Verzekeringen. Deze benchmark stelt verzekeraars - binnen zorg, schade
en leven - in staat hun eigen prestaties op het gebied van Online
Dienstverlening te vergelijken met andere verzekeraars. Er wordt
onderscheid gemaakt tussen twee business cycli: Particulier Direct
(gericht op het directe kanaal via internet) en Particulier Indirect
(gericht op het indirecte kanaal via extranet). De benchmark richt
zich onder meer op de besturing van het online kanaal en op de opzet
van de processen en organisatie voor dit kanaal. Om de toegevoegde
waarde voor de verzekeraars zo groot mogelijk te maken heeft Magnus
samen met de verzekeraars de onderwerpen en vragen van deze benchmark
bepaald. Ook voor 2009 staat de Benchmark Online Dienstverlening
Verzekeringen op het programma.
Qurius NV