Den Haag voert campagne tegen zakkenrollers
(25 november)
Nu de feestdagen weer voor de deur staan start in Den Haag een
anti-zakkenrolcampagne. De drukke feestdagen zijn een geliefde periode
voor zakkenrollers. Gemeente Den Haag, politie, het ROC Mon3aan en het
Jongeren Toezicht Team (JTT) werken samen om Hagenaars voor te lichten
over het voorkomen van zakkenrollerij.
De campagne is een vervolg op de anti-zakkenrolcampagne van vorig
jaar. Uit cijfers is gebleken dat de campagne in 2007 een positief
effect had. Het aantal aangiften daalde van circa 100 aangiften per
maand naar 35. Helaas was de daling slechts tijdelijk. Nadat de
campagne gestopt was nam het aantal aangiften weer toe. Reden om
opnieuw een voorlichtingscampagne te houden onder het motto 'Ben jij
zakkenrolproof?'.
Dit jaar richt de campagne zich naast de binnenstad ook op de Haagse
Markt en de Leyweg. Ook hier is zakkenrollerij een groot probleem. Op
deze drukbezochte plekken geven voorlichtingsteams tips aan het
winkelend publiek over het voorkomen van zakkenrollerij. De
voorlichtingsteams bestaan uit studenten van het ROC Mon3aan en het
JTT. Om aandacht te vragen voor zakkenrollerij rijden er speciaal
bestickerde anti-zakkenroltrams en hangen er op een aantal
drukbezochte plekken grote spandoeken.
Ook ondernemers worden betrokken bij de campagne. Een speciaal team
van de politie gaat bij de ondernemers langs. Zij vragen de
ondernemers om extra alert te zijn op zakkenrollerij tijdens de
feestdagen.