Voedingcentrum
AH verse soep compleet wint Jaarprijs
Albert Heijn verse soep compleet heeft de Jaarprijs Voedingscentrum
2008 gewonnen. Het product inspireert de consument om zelf verse
groentesoep te maken. Het is van de inzendingen van dit jaar het beste
nieuwe product of initiatief dat bijdraagt aan een gezonder eetpatroon
van Nederlanders. AH verse soep compleet mag daarom een jaar lang het
beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2008 dragen. Dat maakte de jury op
woensdag 26 november in Den Haag bekend. De prijs werd uitgereikt door
Angela Groothuizen.
AH verse soep compleet is een soeppakket bestaande uit verse groente
en een zakje kruidenmix. De soep is compleet verkrijgbaar in de smaken
Tomaat/Paprika en Aardappel/Bloemkool. De jury vindt dat het product
mensen verleidt tot het maken van een eigen verse soep met veel
groente. De consument krijgt een voorbeeld van hoe hij soep kan maken
van verse ingrediënten en wordt zo geïnspireerd dat vaker zelf te
doen. Hiermee levert AH verse soep compleet een goede bijdrage aan de
consumptie van groente.
Bovendien zie je de verse groente goed zitten in de verpakking en dat
maakt het product extra aantrekkelijk. De soep is ook goed te
gebruiken als basis voor een verse maaltijdsoep. Dit bij elkaar maakt
dat de jury AH verse soep compleet echt een vernieuwende soep vindt.
Deze keer hebben 52 ondernemers en fabrikanten uit de voedselindustrie
een product of campagne ingezonden. Het is de twaalfde keer dat de
Jaarprijs Voedingscentrum wordt uitreikt. Andere genomineerden waren:
âCampbellâs Délisoupâ van Campbellâs, âKnorr Kleursoepenâ van
Unilever, âHapklaar minder suikerâ van Koninklijke Peijnenburg en
âBecel Keuken Lightâ van Unilever.
Opvallend is dat er relatief veel fabrikanten meedoen met soepen,
smoothies en kaassoorten met minder zout. Juryvoorzitter Karin
Bemelmans: âDeze producten sluiten goed aan bij de adviezen van de
Gezondheidsraad om meer groente en fruit, minder zout en minder
verzadigd vet te eten. Het gaat om productaanpassingen, niet om nieuwe
concepten. Je vraagt je bij het totaal aantal inzendingen af of de
innovatie stagneert.â Daarnaast waren onder de inzendingen van dit
jaar opvallend veel activiteiten en/of campagnes.
Aanmoedigingen
De jury kent aanmoedigingen toe aan âSnack a Jacksâ van PepsiCo
International en de âcampagne OLA Tussendoortjesvergelijkerâ van
Unilever.
Speciale aandacht
De jury geeft speciale aandacht aan de âcommunicatieactiviteiten en
voorlichtingscampagneâ van Jumbo supermarkten en âFastservice
franchise concept Eetplezierâ van Eetplezier.