ChristenUnie
ChristenUnie legt 'belastingvrij rijden' aan banden
ChristenUnie legt 'belastingvrij rijden' aan banden
woensdag 26 november 2008 12:00 Het belastingvrij rijden in oude
auto's wordt aan banden gelegd. De Tweede Kamer heeft een voorstel van
de ChristenUnie aangenomen waardoor de vrijstelling wordt bevroren
vanaf het moment dat de kilometerbeprijzing wordt ingevoerd, per 31
december 2011. Alleen voor auto's die op dat moment al 25 jaar of
ouder zijn - dus van bouwjaar 1986 of eerder - wordt geen
kilometerprijs gerekend.
Daarnaast wordt de gunstige fiscale bijtelling beperkt tot auto's die
ouder dan 25 jaar zijn. Nu ligt die grens bij 15 jaar. Een `auto van
de zaak' die ook privé gebruikt wordt, wordt vanaf die leeftijd niet
langer bijgeteld op basis van catalogusprijs maar op basis van
dagwaarde. Door de hoge afschrijving van auto's uit de topklasse, is
het relatief goedkoop om in een zware limousine van vóór 1993 te
rijden. In 2010 wordt de leeftijdgrens voor deze voordelige
bijtellingsregeling opgetrokken tot 25 jaar.
Liefhebbers
De ChristenUnie heeft al jaren gepleit voor een inperking van het
belastingvrij rijden, omdat er veel oneigenlijk gebruik wordt gemaakt
van de `oldtimerregeling'. Ernst Cramer, indiener van het amendement:
,,De regeling is ooit bedacht met het oog op een beperkt aantal echte
liefhebbers: verzamelaars die vaak een of meer oude auto's bezitten
waar ze heel zuinig op zijn en waarmee ze slechts af en toe een ritje
maken. De vrijstelling bespaarde hen een hoop administratieve
rompslomp; eigenaren hoefden niet meer steeds opnieuw het kenteken te
schorsen zolang ze een auto aan het opknappen waren of zolang hij in
de winterstalling stond.''
De vrijstellingsregeling had onbedoelde effecten op de automarkt.
Cramer: ,,Calculerende burgers gingen op zoek naar een klassieker voor
alledag. Nergens is het rijden in een oude auto fiscaal zo
aantrekkelijk als in Nederland. Dus uit alle delen van Europa en
Amerika, vooral uit de warme en daardoor roestarme staten, worden oude
auto's geïmporteerd om hier voor dagelijks gebruik te worden
ingezet. Met een lpg-tank er achterin rij je voor een paar cent per
kilometer, is het idee. Dat heeft met liefhebberij weinig te maken.
Bij de invoering van kilometerbeprijzing wordt het nog aantrekkelijker
om een oude, vrijgestelde auto te gaan gebruiken voor intensief
alledaags verkeer. Terwijl die oudere auto's relatief veel kooldioxide
en fijnstof uitstoten. Best als mensen zo'n wagen koesteren en er af
en toe nog een ritje mee maken, maar de overheid moet niet stimuleren
dat auto's uit de late jaren tachtig straks op grote schaal voor
woon-werkverkeer worden ingezet en in de spits gratis de lucht
vervuilen.''
Doordat de vrijstelling blijft bestaan voor auto's die in 2011 de
leeftijd van een kwart eeuw hebben bereikt, worden bestaande `rechten'
niet aangetast, benadrukt Cramer.