26-11-2008
Kinderopvang door kabinetsbeleid in de knel
Het bevriezen van de toeslag kinderopvang door het kabinet heeft
grotere gevolgen voor ouders dan staatssecretaris Dijksma doet
geloven. Ouders gaan veel meer betalen en er wordt minder geïnvesteerd
in capaciteitsuitbreiding om de wachtlijsten weg te werken. Dit blijkt
uit de resultaten van het meldpunt prijsstijgingen kinderopvang van de
FNV en uit een onderzoek van MOgroep Kinderopvang. De FNV en MOgroep
Kinderopvang pleiten daarom voor het terugdraaien van deze maatregel
zodat de kinderopvang betaalbaar en toegankelijk blijft en
uitbreidingen doorgezet kunnen worden.
Het kabinet heeft besloten een aantal ingrijpende maatregelen te
treffen om de budgetoverschrijding van de toeslag kinderopvang terug
te dringen. Een van de maatregelen die in 2009 wordt ingevoerd betreft
het bevriezen van het maximumbedrag van de uurprijs die voor toeslag
in aanmerking komt. Voor 2010 is bovendien aangekondigd dat het
maximum voor de buitenschoolse opvang met zeven procent wordt
verlaagd.
Bovenop
De maatregelen komen bovenop de verhoging van de ouderbijdrage. De FNV
en MOgroep Kinderopvang hebben bij het bekend worden van deze
maatregelen onmiddellijk aangegeven dat deze maatregelen grote
gevolgen zullen hebben voor ouders en dat de toegankelijkheid van de
kinderopvang in het geding komt.
Meldpunt en quickscan
MOgroep Kinderopvang heeft in oktober jl. een quickscan uitgezet onder
haar leden en door middel van een aantal interviews
achtergrondinformatie verzameld over de ontwikkelingen met betrekking
tot de prijzen. De FNV heeft een Meldpunt prijsstijgingen geopend om
inzicht te krijgen in de gevolgen voor ouders van de bevriezing van
het maximum, de prijsstijgingen in de kinderopvang en het verhogen van
de eigen bijdrage. Uit de reacties die zijn binnengekomen bij het
meldpunt FNV en uit de quickscan van MOgroep Kinderopvang komt een
eenduidig beeld naar voren: het bevriezen van de kinderopvangtoeslag
heeft grote gevolgen voor ouders.
Arbeidsparticipatie
Nederland is bezig met een inhaalslag en door nu onnodig drastische
maatregelen te treffen waardoor ouders weer meer moeten gaan betalen
zal dit een averechts effect hebben op de arbeidsparticipatie. De FNV
en MOgroep Kinderopvang verwachten dat kinderopvang in de toekomst een
gestage groei door zal maken, vanwege het feit dat steeds meer jonge
vrouwen na de geboorte van hun eerste kind op de arbeidsmarkt actief
blijven en ook meer uren blijven werken. Dat is een goede en gewenste
ontwikkeling. De extra (overheids)kosten die dit voor de kinderopvang
met zich meebrengt wegen gemakkelijk op tegen de winst die een grotere
arbeidsparticipatie van vrouwen met zich mee brengt. Nu en in de
toekomst.
Uit het meldpunt FNV blijkt dat van de ondernemers in de kinderopvang
die boven het maximum uitkomen de verhoging varieert van een dubbeltje
tot 60 cent per uur met een gemiddelde van EUR 0,25 per uur. Deze
ouders gaan honderden euro's per jaar meer betalen, bedragen die
kunnen oplopen tot 1000 euro per jaar. Ouders die een laag inkomen
hebben of ouders die veel uren moeten afnemen worden door bevriezing
van het maximum nog eens extra gedupeerd.
Reactie Agnes Jongerius
"Jonge ouders zijn flink meer gaan werken. Dat levert al extra
belastinggeld op. Als je de kinderopvang nu weer duurder maakt, jaag
je de jonge moeders weer terug naar het aanrecht. Belachelijk! Hoewel
de arbeidsparticipatie onder ouders van jonge kinderen de afgelopen
jaren fors is gestegen en daarmee de belastinginkomsten, weigert het
kabinet de financiële consequenties te aanvaarden. Een behoorlijk deel
van de kosten van het meergebruik wordt afgewenteld op de ouders.
Ouders begrijpen dat de kinderopvang niet om prijsverhogingen heen
kan, en zien dat het kabinetsbeleid haar onnodig op nog meer kosten
jaagt. Wordt dit beleid doorgezet, dan betekent dit onherroepelijk een
trendbreuk", aldus Agnes Jongerius, voorzitter van de FNV.
Uit het onderzoek van MOgroep Kinderopvang blijkt dat het merendeel
van de kinderopvangorganisaties op of onder het maximum blijven. Voor
de kinderdagverblijven komt bijna 20% boven het maximum uit en voor de
BSO 34%. Vrijwel alle kinderopvangondernemers berekenen de
kostenstijgingen maar gedeeltelijk door om de kosten voor ouders
zoveel mogelijk te beperken. De kostenstijgingen moeten echter wel
gefinancierd worden; uit de interviews blijkt dat dit ten koste gaat
van de geplande uitbreidingen.
Reactie Ina Brouwer
"Uit ons onderzoek blijkt dat geen sprake is van exorbitante
prijsstijgingen, maar dat er nu eenmaal kostenstijgingen zijn die wel
opgevangen moeten worden. Kinderopvangorganisaties moeten in feite
kiezen tussen twee kwaden, ze willen ouders zo veel mogelijk ontzien,
maar ook voldoende uitbreiden om de wachtlijsten weg te werken. Maar
de stijgende kosten moeten wel gedekt worden en dat betekent dat het
rendement aangesproken wordt en er minder ruimte overblijft voor
investeringen. Je kunt onmogelijk een gezonde bedrijfsvoering hebben,
kwaliteit handhaven, wachtlijsten wegwerken en tegelijkertijd de
prijzen laag houden terwijl de kosten alleen maar stijgen. De
aangekondigde verlaging van de kinderopvangtoeslag voor de BSO met 7%
in 2010, zal dit effect fors verder versterken", aldus Ina Brouwer,
voorzitter van MOgroep Kinderopvang.
Trendbreuk
De gezamenlijke conclusie is dat er een ingrijpende trendbreuk dreigt
in de opwaartse lijn van de afgelopen jaren. De FNV en MOgroep
Kinderopvang roepen het Kabinet en Tweede Kamer op om de maatregelen
terug te draaien.
{icon_pdf.gif} Resultaten Quickscan en meldpunt
{icon_pdf.gif} Samenvatting interviews organisaties kinderopvang
FNV