Opel Insignia krijgt vijf sterren in EuroNCAP-crashtests
(11/26/2008)
Met een voorbeeldig resultaat van 35 punten op een totaal van 37 en
vijf sterren voor de bescherming van volwassenen, bevestigt het
Europese veiligheidsinstituut EuroNCAP het veiligheidsniveau van de
Opel Insignia. De Auto van het Jaar 2009 kreeg daarbij ook vier
sterren voor de bescherming van kinderen en twee sterren voor de
bescherming van voetgangers.
Het onafhankelijke instituut had eerder al de kwaliteit van de
hoofdsteunen in de Insignia onderschreven, ter voorkoming van een
whiplash.
âWe hebben de Insignia ontworpen, ontwikkeld en gebouwd om een van de
veiligste autoâs op de weg te worden en zijn resultaten in de
EuroNCAP-tests bevestigen de kracht van onze technische oplossingen,â
aldus Hans Demant, Managing Director van Opel en Vice President of
Engineering bij General Motors Europe. De 59 Europese journalisten die
de Insignia tot âAuto van het Jaar 2009' verkozen, prezen ook al zijn
veiligheidsconcept.
Het ontwerp van de carrosseriestructuur en de veiligheidssystemen voor
de inzittenden van Opels nieuwe middenklasser moesten aan alle huidige
en toekomstige crashnormen in Europa en de rest van de wereld voldoen.
Ook in âreal lifeâ situaties zal de auto dus een maximale bescherming
bieden.
Naast een sterke carrosseriestructuur omvat de veiligheidsuitrusting
van de Opel Insignia tot acht airbags, nieuwe actieve hoofdsteunen
vóór en dubbele gordelspanners voor de bestuurder en voorpassagier.
Wat actieve veiligheid betreft, biedt de Opel Insignia een ABS-systeem
met vele bijkomende functies, tractiecontrole (TC^plus), een nieuwe
generatie van het ESPPlus-systeem en adaptieve remlichten. Bovendien
zijn er nog diverse optionele voorzieningen die de stabiliteit ten
goede komen en de bestuurder bijstaan, zoals de Adaptive Forward
Lighting koplampen (AFL +), Adaptive 4x4 en het camerasysteem âOpel
Eyeâ.
Een uiterst sterke veiligheidskooi
De basis van de passieve veiligheidsuitrusting van de Insignia is een
stijve passagierskooi die voornamelijk uit hoogwaardig staal bestaat.
Om bij ongevallen de impactenergie te absorberen is de passagierskooi
voor, achter en opzij omgeven door kreukelzones die zich vervormen om
de inzittenden op een gecontroleerde manier te beschermen. Aan de
voorzijde absorberen en kanaliseren drie verschillende âloads pathsâ
de energie van de impact: het subframe voor, de dwarsbalken en de
bovenste rails die uitlopen in de onderste A-stijlen. Achteraan zijn
nog eens twee dwarsbalken verbonden met de aluminium bumperbalk. Ze
zijn ontworpen om bij zware aanrijdingen aan de achterzijde samen te
plooien en op een progressieve manier te vervormen om de crash-energie
naar de onderste C-stijlen, de wielkasten en de bodemplaat te
geleiden. De zijkant van de carrosseriestructuur, waar weinig ruimte
is voor een substantiële kreukelzone, is ontworpen om de energie bij
zijdelingse aanrijdingen te verdelen. De deuren hebben stalen
verstevigingsbalken die voortaan diagonaal gemonteerd zijn. Die
lay-out blijkt effectiever als het erop aankomt om de B-stijl, de
zijdrempels, de bodemplaat en de dwarsbalken in het dak te laten
samenwerken als één netwerk om de botsenergie te absorberen.
Om het hoofd van een voetganger die wordt aangereden te beschermen,
werd er genoeg ruimte boven alle harde punten onder de motorkap
gecreëerd en deden de ontwerpers een beroep op een âzachtâ
motorkapdesign met brede ruimtes in de binnenlaag om flexibiliteit met
stijfheid te combineren.
Een hoog passief veiligheidsniveau
Met standaard zes airbags en optionele zij-airbags achter, biedt de
Opel Insignia een optimale bescherming.
* Tweefasige frontale airbags: samen met de gordelspanners
zorgt de tweefasige ontplooiing van de frontale airbags voor een
optimale bescherming bij ongevallen: Bij relatief lichte aanrijdingen
met ongeveer 30 km/u wordt alleen de eerste fase van de airbags
ontplooid. De tweede fase met volledige ontplooiing wordt gebruikt bij
ernstigere frontale aanrijdingen;
* Zij-airbags borstkas/bekken: deze airbags werden zo
geplaatst dat de heupen van passagiers goed beschermd worden bij
zijdelingse aanrijdingen; een situatie die door het relatief lage
impactpunt niet werd gesimuleerd tijdens gestandaardiseerde
zijdelingse EuroNCAP-tests;
* Zij-airbags in de achterstoelen zijn optioneel voor de
Insignia;
* Gordijnairbags tegen de dakrails bedekken het volledige
glasoppervlak. De contouren van de airbags gaan zo ver naar binnen dat
deze ook kleine passagiers zoals kinderen van 12 en ouder beschermen.
Talloze veiligheidssystemen
De gordelspanners en hoofdsteunen van de nieuwe generatie dragen bij
tot het hoge veiligheidsniveau in de Insignia.
* De nieuwe actieve hoofdsteunen vóór werden speciaal voor
de Insignia ontwikkeld. Whiplash is het meest voorkomende letsel
wanneer een auto aan de achterzijde wordt aangereden;
* Drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen achter;
* Gordelwaarschuwingen voor en optioneel voor de achterbank
(in combinatie met zij-airbags achter);
* Driepuntsveiligheidsgordels op alle zitplaatsen;
* ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de drie
zitplaatsen achter;
* Dubbele gordelspanners vooraan: beide voorstoelen zijn
uitgerust met een krachtbegrenzer en twee gordelspanners zodat de
gordel stevig wordt aangetrokken over de schouder en de schoot van de
passagier;
* Speciaal ontwikkelde kinderzitjes: de kinderzitjes van Opel
garanderen een uitzonderlijk goede bescherming bij zijdelingse
aanrijdingen. De ingenieurs vonden het vooral belangrijk dat de zitjes
gemakkelijk te hanteren zijn zodat ze ook effectief zullen worden
gebruikt. Naast de wettelijk vereiste ISOFIX-aansluiting beschikken de
kinderzitjes van Opel ook over een extra topanker waarmee het zitje op
de rugleuning van de achterbank kan worden bevestigd om te voorkomen
dat deze bij een ongeval naar voren klapt. De veiligheidsdeskundigen
van Opel raden aan om alleen kinderzitjes van Opel te gebruiken, omdat
ze speciaal voor deze autoâs zijn ontwikkeld;
* Pedal Release System (PRS): bij ernstige frontale
aanrijdingen komen het rem- en koppelingspedaal los van hun vaste
positie, waardoor de bestuurder minder risico loopt op letsels aan de
onderbenen;
* Bij ernstige aanrijdingen (waarbij de airbags zich
ontvouwen) worden de waarschuwingsknipperlichten automatisch
geactiveerd en worden de deuren automatisch ontgrendeld voor een
gemakkelijke toegang tot de auto.
Actieve veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe generatie
Alle voorgenoemde items hebben een gemeenschappelijk doel: de kans op
letsels bij ongevallen elimineren of beperken. Voordat dit gebeurt is
er echter een reeks actieve veiligheidsvoorzieningen om te voorkomen
dat het daadwerkelijk tot een ongeval komt.
* Antiblokkeerremsysteem (ABS) met een elektronische
remkrachtverdeling, cornering brake control, een vertrekhulp voor
hellingen en een compleet remhulpsysteem met noodremhulp, hydraulische
fadingweerstand en reiniging van de remschijven (door kort te remmen,
worden bij nat weer de remschijven regelmatig gereinigd om zo de
beschikbaarheid van de remkracht de verzekeren);
* Elektronische stabiliteitsregeling (ESPPlus): remt tot drie
wielen afzonderlijk af;
* Tractiecontrole (TC^Plus) grijpt in op de motor en op de
remmen;
* Adaptieve remlichten: waarschuwen achteropkomende
voertuigen wanneer men plotseling remt of als het ABS-systeem
tussenbeide komt bij snelheden van meer dan 30 km/u. De drie
remlichten knipperen dan met een frequentie van vijf hertz en blijven
nog drie seconden naknipperen wanneer de auto is gestopt.
De Opel Insignia kan potentiële gevaren detecteren en waarschuwt de
bestuurder
Daarnaast zijn er nog enkele opties die de stabiliteit verhogen en de
bestuurder bijstaan. Voorbeelden zijn:
* Adaptive Forward Lighting (AFL+) bochtverlichting, waarbij
de lichtbundel van de koplampen aan de rij- en weersomstandigheden
wordt aangepast. AFL+ heeft nu in totaal negen lichtfuncties zodat de
bestuurder de weg beter kan zien, bijvoorbeeld in bochten of 's nachts
op een landweg. Verder behoren ook dagrijlichten en de automatische
inschakeling van de lichten tot de standaarduitrusting om de
zichtbaarheid van de auto overdag te verbeteren;
* Het camerasysteem Opel Eye heeft twee taken: het kan de
bestuurder waarschuwen wanneer ongewild van de weg wordt afgeweken en
het kan verkeersborden detecteren en herkennen. Op die manier krijgen
bestuurders extra hulp op een eenvoudige manier;
* Opels mechatronische chassissysteem FlexRide met adaptieve
stabiliteitstechnologie helpt de auto om zich automatisch aan te
passen aan de heersende rijomstandigheden;
* Adaptive 4x4 verbetert de trekkracht bij het wegrijden én
op een gladde ondergrond. Net zo belangrijk is dat het systeem werd
ontworpen om de Insignia dynamischer te laten rijden en om het
rijgedrag en de stabiliteit in alle rijomstandigheden te verbeteren.
In combinatie met het uitrustingsniveau Sport is het AWD-systeem
uitgebreid met een elektronisch gestuurd 'Limited Slip Differential'
(eLSD), dat de trekkracht en de stabiliteit van de auto nog verder
verbetert;
* De bandendrukcontrole (Tire pressure Monitoring System,
TPMS) waarschuwt de bestuurder wanneer de spanning in een van de
banden onder het aanbevolen niveau zakt. Er wordt dan een waarschuwing
weergegeven in het hoofdscherm;
* Trailer Stability Assist. Wanneer de Insignia is uitgerust
met een wegklapbare trekhaak, beschikt hij ook over de functie
'Trailer Stability Assist' om de stabiliteit van de aanhangwagen te
waarborgen.
AutoRai