Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Antwerps college wil tram- en busreizigers weg
Elke dag 10800 minuten vertraging voor reizigers tram 11
Met niet minder dan drie op vier collegebesluiten wil het Antwerps
college afrekenen met de "hinder" die tram- en busreizigers
veroorzaken in de omgeving Astridplein - Carnotstraat. De Bond van
Trein-, Tram-, en Busgebruikers (BTTB) is tevens niet te spreken over
het weglaten van hun geformuleerd protest op de besluitvorming van het
college. Als gevolg hiervan legde de BTTB klacht neer bij de Antwerpse
gouverneur.
In een eerste besluit wordt de trambedding in de Carnotstraat richting
Deurne afgeschaft. Dit treft dagelijks tienduizenden tram- en
busreizigers, die daardoor in de file terecht komen. De tram- en
busgebruikers zijn de belangrijkste groep gebruikers van de
Carnotstraat.
In een ander collegebesluit staat letterlijk dat het openbaar vervoer
op het Koningin Astridplein zo veel mogelijk moet afgebouwd worden.
Volgens de BTTB mist het college elke voeling met de functie van dit
stationsplein, waar tienduizenden mensen elke dag net aansluiting
zoeken van en naar de trein. In andere steden is een korte overstap
van tram of bus op trein een evidentie. De huidige overstap is nu al
zeer lang te noemen en met het voorliggende collegebesluit dreigt dit
nog te verslechteren. Dat men het voor de reizigers nog moeilijker
dreigt te maken is echt een brug te ver, aldus de BTTB.
18 parkeerplaatsen belangrijker dan duizenden tramreizigers?
Een ander collegebesluit stelt dat tram 11 richting centrum uit de
Ommeganckstraat weg moet en langs de Provinciestraat moet rondrijden.
Hierbij wordt tram 11 terug in de file geplaatst en is er ook een
hinderend verkeerslicht meer. Hierdoor lopen alle reizigers van tram
11 elke dag 10800 minuten vertraging op. De BTTB merkt op dat de 18
parkeerplaatsen die in de Ommeganckstraat eigenaardig genoeg blijven -
belangrijker worden geacht dan duizenden mensen die door deze
besluiten dagelijks getroffen worden. In de stationsbuurt komen
trouwens honderden parkeerplaatsen bij ter compensatie.
Het college viseert hiermee een zeer grote groep mensen die zich
duurzaam verplaatsen, met zeer weinig ruimtebeslag. Een kaakslag,
aldus de BTTB. Als klap op de vuurpijl blijft de hinder, die de18
parkeerplaatsen veroorzaken, simpelweg voortbestaan. De doorstroming
voor tram 11 richting Deurne blijft in het voorliggende plan dus even
onbetrouwbaar dan vroeger, alsof er niets aan de hand was. De BTTB
vraagt om toch al minstens het gewicht van de belangen te laten
afwegen. De Ommeganckstraat kan zeker een heel stuk aantrekkelijker,
ook met tram 11 die er al meer dan 100 jaar daar zijn diensten
aanbiedt, maar men moet dit wel willen.