Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Antwerps college wil tram- en busreizigers weg

Elke dag 10800 minuten vertraging voor reizigers tram 11

Met niet minder dan drie op vier collegebesluiten wil het Antwerps college afrekenen met de "hinder" die tram- en busreizigers veroorzaken in de omgeving Astridplein - Carnotstraat. De Bond van Trein-, Tram-, en Busgebruikers (BTTB) is tevens niet te spreken over het weglaten van hun geformuleerd protest op de besluitvorming van het college. Als gevolg hiervan legde de BTTB klacht neer bij de Antwerpse gouverneur.

In een eerste besluit wordt de trambedding in de Carnotstraat richting Deurne afgeschaft. Dit treft dagelijks tienduizenden tram- en busreizigers, die daardoor in de file terecht komen. De tram- en busgebruikers zijn de belangrijkste groep gebruikers van de Carnotstraat.

In een ander collegebesluit staat letterlijk dat het openbaar vervoer op het Koningin Astridplein zo veel mogelijk moet afgebouwd worden. Volgens de BTTB mist het college elke voeling met de functie van dit stationsplein, waar tienduizenden mensen elke dag net aansluiting zoeken van en naar de trein. In andere steden is een korte overstap van tram of bus op trein een evidentie. De huidige overstap is nu al zeer lang te noemen en met het voorliggende collegebesluit dreigt dit nog te verslechteren. Dat men het voor de reizigers nog moeilijker dreigt te maken is echt een brug te ver, aldus de BTTB.

18 parkeerplaatsen belangrijker dan duizenden tramreizigers?

Een ander collegebesluit stelt dat tram 11 richting centrum uit de Ommeganckstraat weg moet en langs de Provinciestraat moet rondrijden. Hierbij wordt tram 11 terug in de file geplaatst en is er ook een hinderend verkeerslicht meer. Hierdoor lopen alle reizigers van tram 11 elke dag 10800 minuten vertraging op. De BTTB merkt op dat de 18 parkeerplaatsen die in de Ommeganckstraat eigenaardig genoeg blijven - belangrijker worden geacht dan duizenden mensen die door deze besluiten dagelijks getroffen worden. In de stationsbuurt komen trouwens honderden parkeerplaatsen bij ter compensatie.

Het college viseert hiermee een zeer grote groep mensen die zich duurzaam verplaatsen, met zeer weinig ruimtebeslag. Een kaakslag, aldus de BTTB. Als klap op de vuurpijl blijft de hinder, die de18 parkeerplaatsen veroorzaken, simpelweg voortbestaan. De doorstroming voor tram 11 richting Deurne blijft in het voorliggende plan dus even onbetrouwbaar dan vroeger, alsof er niets aan de hand was. De BTTB vraagt om toch al minstens het gewicht van de belangen te laten afwegen. De Ommeganckstraat kan zeker een heel stuk aantrekkelijker, ook met tram 11 die er al meer dan 100 jaar daar zijn diensten aanbiedt, maar men moet dit wel willen.