Nederlandse Zorgautoriteit
Rechter stelt NZa in het gelijk
Publicatiedatum: 26-11-2008
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is door de rechter in het gelijk
gesteld in het kort geding dat een aantal vrijgevestigde psychiaters
heeft aangespannen. De psychiaters weigerden geleverde zorg te
declareren in DBC's. De NZa is blij met de uitspraak omdat de
consument wordt gedupeerd, zorgverzekeraars mogen namelijk niet
uitbetalen als er onjuist wordt gedeclareerd. Indien psychiaters in de
toekomst blijven weigeren met DBC's te werken gaat de NZa handhaven.
De NZa heeft de afgelopen maanden diverse signalen ontvangen over
vrijgevestigde GGZ- zorgaanbieders die weigeren in DBC's te
declareren. Daarbij wordt de consument gedupeerd omdat een
zorgverzekeraar het tarief niet mag vergoeden. Met ingang van 1
januari 2008 is de tariefbeschikking DBC GGZ vastgesteld. Middels deze
tariefbeschikking worden aanbieders van tweedelijns GGZ verplicht om
via de DBC-systematiek te declareren.
De betreffende GGZ aanbieders achten het vermelden van
diagnose-informatie op de nota in strijd met het medisch
beroepsgeheim. Zij weigeren daarom te werken met DBC's. De NZa vindt
dat bezwaarlijk omdat het de consument dupeert. Daarom heeft de NZa de
signalen in behandeling en gaat zij op korte termijn handhaven als de
betreffende aanbieders de wet niet gaan naleven.
De rechter stelt de NZa in het gelijk omdat (1) het College
Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft geoordeeld dat de
diagnose-informatie voldoet aan de privacynormen, (2) goede informatie
over geleverde prestaties en kosten op de nota van belang is voor de
consument, die wil immers weten waarvoor hij betaalt, en (3)
consumenten zelf in de hand hebben of de diagnose-informatie aan de
zorgverzekeraar wordt verstrekt.
Mochten aanbieders blijven weigeren op de juiste manier te declareren
dan hoeven consumenten daar niet mee akkoord te gaan. De NZa heeft
hierover contact met patiënten- en consumentenorganisaties om te
kijken hoe consumenten daarvoor kunnen worden gewaarschuwd. Ook als de
consument er bewust voor kiest zelf te betalen moet de nota in orde
zijn. Op www.kiesbeter.nl is per beroepsgroep uitgewerkt waar een
consument terecht kan met een klacht. Patiënten- en
consumentenorganisaties kunnen daarbij ondersteunen.