Nederlandse Zorgautoriteit


Rechter stelt NZa in het gelijk

Publicatiedatum: 26-11-2008

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is door de rechter in het gelijk gesteld in het kort geding dat een aantal vrijgevestigde psychiaters heeft aangespannen. De psychiaters weigerden geleverde zorg te declareren in DBC's. De NZa is blij met de uitspraak omdat de consument wordt gedupeerd, zorgverzekeraars mogen namelijk niet uitbetalen als er onjuist wordt gedeclareerd. Indien psychiaters in de toekomst blijven weigeren met DBC's te werken gaat de NZa handhaven.

De NZa heeft de afgelopen maanden diverse signalen ontvangen over vrijgevestigde GGZ- zorgaanbieders die weigeren in DBC's te declareren. Daarbij wordt de consument gedupeerd omdat een zorgverzekeraar het tarief niet mag vergoeden. Met ingang van 1 januari 2008 is de tariefbeschikking DBC GGZ vastgesteld. Middels deze tariefbeschikking worden aanbieders van tweedelijns GGZ verplicht om via de DBC-systematiek te declareren.

De betreffende GGZ aanbieders achten het vermelden van diagnose-informatie op de nota in strijd met het medisch beroepsgeheim. Zij weigeren daarom te werken met DBC's. De NZa vindt dat bezwaarlijk omdat het de consument dupeert. Daarom heeft de NZa de signalen in behandeling en gaat zij op korte termijn handhaven als de betreffende aanbieders de wet niet gaan naleven.

De rechter stelt de NZa in het gelijk omdat (1) het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft geoordeeld dat de diagnose-informatie voldoet aan de privacynormen, (2) goede informatie over geleverde prestaties en kosten op de nota van belang is voor de consument, die wil immers weten waarvoor hij betaalt, en (3) consumenten zelf in de hand hebben of de diagnose-informatie aan de zorgverzekeraar wordt verstrekt.

Mochten aanbieders blijven weigeren op de juiste manier te declareren dan hoeven consumenten daar niet mee akkoord te gaan. De NZa heeft hierover contact met patiënten- en consumentenorganisaties om te kijken hoe consumenten daarvoor kunnen worden gewaarschuwd. Ook als de consument er bewust voor kiest zelf te betalen moet de nota in orde zijn. Op www.kiesbeter.nl is per beroepsgroep uitgewerkt waar een consument terecht kan met een klacht. Patiënten- en consumentenorganisaties kunnen daarbij ondersteunen.