Vooruitzicht recessie stimuleert het gebruik van 'ouderwets' kasboek
26/11/2008 13:30
Invers
's Gravenhage 26 november 2008 - In deze financieel roerige tijden realiseert menig consument zich dat het toch iets rustiger aan moet. Er is onzekerheid over de toekomst op korte en lange termijn. Wat gebeurt er met de koopkracht? Wat is het resultaat voor mij? En natuurlijk de basisvraag: Hoe sta ik er zelf voor?
In vergelijk met de ons omringende landen is het huishoudboekje in Nederland altijd populair geweest. Dit betekent niet dat iedereen dagelijks zijn inkomsten en uitgaven in een schriftje noteert; dat valt nog erg tegen. Slechts 22% van 'ons zuinige' Nederlanders denkt na over hun financiële huishouding. Nog niet de helft daarvan doet aan enige vorm van organiseren of plannen.
Maar de laatste maanden wint het huishoudboekje weer aan populariteit. Het schriftje heeft natuurlijk allang plaatsgemaakt voor simpele softwareprogramma's en het invullen gaat redelijk eenvoudig door de aansluiting op internetbankieren. Met weinig inspanning is dan al snel een beeld te vormen.
Invers is uitgever van BankingTools software en de online variant kasboek.nl. Onder haar grote groep klanten wordt intensief onderzoek gedaan en dat levert soms verrassende antwoorden op. Recente cijfers geven bijvoorbeeld aan dat vooral dertigers meer over hun bestedingspatroon nadenken dan voorheen en men blikt daarbij ook verder vooruit. Niet meer 1 à 2 maanden, maar 4 tot 6 maanden. Overigens is het maken en volgen van een begroting nog steeds niet echt populair.
Opvallend, maar niet verrassend, is dat consumenten die krap zitten, hun uitgaven het minst organiseren. Zij merken wel steeds dat hun inkomsten en uitgaven niet met elkaar in overeenstemming zijn, maar ondernemen weinig actie. De groep consumenten die tussen 1 en 2x modaal (modaal is bruto E 31.000,- per jaar) verdient is veel actiever met hun financiën bezig.
Invers merkt de sterk groeiende vraag naar financiële software. Bart den Hollander: "Consumenten zijn momenteel onzeker. Ze willen weten wat ze uitgeven en waaraan. Maar veel belangrijker: ze zoeken naar mogelijkheden om 5% te besparen. Voor als het minder wordt." Als belangrijkste argument om te starten met het bijhouden van een kasboek, noemen consumenten de hoge vaste lasten die naar beneden moeten. Men is op zoek naar financiële ruimte.
Die ruimte zoeken is helemaal niet zo moeilijk. 75% van de Nederlandse huishoudens maakt immers gebruik van internetbankieren. Alle transacties zijn daaruit te downloaden en in een eigen digitaal kasboek te bewaren. Automatisch worden rubrieken toegevoegd en komen al de eerste antwoorden: hoeveel, aan wie, aan wat, etc.
Den Hollander is van mening dat het wel eens goed is dat we in Nederland weer op de kleintjes gaan letten. "Enerzijds zijn we op zoek naar de hoogste spaarrente of de laagste hypotheekrente, maar we kijken veel te weinig naar bijvoorbeeld de bijkomende kosten. Echte besparingen zitten in je eigen uitgaven patroon. We geven makkelijk geld uit zonder dat we ons realiseren wat we er allemaal voor moeten doen. Bewustwording is de eerste stap in het vergroten van je eigen koopkracht ".
http://www.bankingtools.nl