EuroNCAP: Honda Accord de veiligste grote gezinsauto
(11/26/2008)
De nieuwe Honda Accord heeft als eerste grote gezinsauto de beste
totaalscore behaald bij de EuroNCAP-crashtest. Voor de bescherming van
inzittenden werd de maximum score van 5 sterren behaald, bescherming
van kinderen 4 sterren en voor de bescherming van voetgangers bij een
aanrijding werd de unieke score van 3 sterren behaald. De Honda Accord
is hiermee de beste in zijn klasse.
âWe zijn blij met het resultaat van de EuroNCAP-test. Het bevestigt
dat de nieuwe Accord de nummer 1 is in het D-segment â dat van de
grote gezinsautoâs â voor wat betreft de bescherming van inzittenden,
kinderen en voetgangers. In combinatie met de actieve
veiligheidsvoorzieningen in de Accord zijn kopers in de praktijk
verzekerd van het hoogste veiligheidsniveau voor iedereenâ, zegt Ken
Keir, Senior Vice President van Honda Motor Europe.
Veiligheidsprofiel van de Honda Accord
Als aanvulling op de vele passieve veiligheidsvoorzieningen is de
Honda Accord uitgerust met uitstekende, actieve veiligheidsystemen.
Het gehele Accord-gamma is standaard voorzien van Vehicle Stability
Assist (VSA). Dit systeem helpt de bestuurder om de controle over de
auto te behouden in bochten, tijdens optrekken en bij plotselinge
(uitwijk)manoeuvres door automatisch zo nodig de linker- of
rechterwielen af te remmen en de trekkracht van de motor te beperken.
Motion Adaptive EPS
De nieuwe Accord is voorzien van een systeem dat de mogelijkheden van
VSA en de elektrische stuurbekrachtiging optimaal benut: Motion
Adaptive EPS. Dit systeem herkent instabiliteit onder gladde
omstandigheden, zowel in bochten als bij het afremmen. Zodra het
systeem instabiliteit waarneemt, geeft het een kleine stuurcorrectie
om de bestuurder in de goede richting te laten sturen.
De correctie is nauwelijks voelbaar en de bestuurder is te allen tijde
degene die de auto bestuurt. De stuurcorrectie is net genoeg om de
bestuurder intuïtief te laten reageren om de auto onder controle te
houden of de remweg te bekorten.
ADAS optioneel in het aanbod
Hondaâs advanced safety pakket is een voorziening die de veiligheid
van de Accord op een geheel nieuw niveau brengt. Het is als optie
verkrijgbaar op de Accord 2.2 i-DTEC en
2.4 i-VTEC. Dit pakket is opgebouwd uit drie baanbrekende
veiligheidselementen. Als eerste Lane Keeping Assist System (LKAS),
dat via een camera de rijbaan in de gaten houdt. Dreigt de auto de
rijbaan te verlaten, dan stuurt het systeem automatisch iets tegen.
Dit systeem verlicht de inspanning van het rijden op de snelweg en
vergroot de veiligheid op de weg.
Adaptive Cruise Control (ACC) gebruikt radar om het verkeer vóór de
auto in de gaten te houden. Zo kan altijd een vaste, vooraf in te
stellen afstand ten opzichte van de voorligger bewaard worden. Rijden
met ACC levert hierdoor minder stress en vermoeidheid op.
Het Collision Mitigation Brake System let op de ingestelde afstand tot
de voorligger en grijpt in wanneer een botsing dreigt. Het waarschuwt
de bestuurder voor de mogelijke aanrijding en remt af bij een
onvermijdelijke botsing, om zo de impact van de aanrijding te
beperken.
Deze systemen zijn een aanvulling op de passieve
veiligheidsvoorzieningen van de Accord, zoals de veiligheidsgordels
met gordelspanners en drukbegrenzers voorin, tweetrapsairbags en
zijairbags voorin, gordijnairbags over de hele lengte van de auto en
ISOFIX-bevestigings-punten voor een kinderzitje in alle versies.
De Accord is ook uitgerust met actieve hoofdsteunen voorin. Wanneer de
inzittende bij een aanrijding van achteren in zijn stoel wordt
gedrukt, maakt een stijve plaat in de stoel âverbindingâ met de
hoofdsteun. Die komt vervolgens naar voren om optimale steun aan het
hoofd van de inzittende te bieden.
Carrosserie met Advanced Compatibility Engineering-structuur
De carrosserie met Advanced Compatibility Engineering (ACE)-structuur
van Honda is door de jaren heen in steeds meer modellen van Honda
geïntroduceerd. De ACE-structuur biedt inzittenden aanzienlijk meer
bescherming bij ongelukken zoals die in de praktijk voorkomen.
Een veelhoekig frame, gemonteerd in de voorzijde van de carrosserie,
voorkomt vervorming van de cabine door de botskrachten te verdelen en
weg te leiden van het passagiers-compartiment. Dit is vooral
belangrijk bij een frontale botsing tussen voertuigen van
verschillende hoogte, afmetingen, constructie en verschillend gewicht.
Om het hoogste veiligheidsniveau bij zijdelingse botsingen te bieden,
hebben de ingenieurs van Honda de zijkant van het frame versterkt. Er
is gekozen voor materialen van verschillende specificaties, die wel de
gewenste stijfheid en sterkte voor de kritieke punten hebben, maar
geen onnodig gewicht met zich meebrengen.
De nieuwe Accord is ook uitgerust met veiligheidsvoorzieningen voor
voetgangers die al in andere recente modellen van Honda zijn
toegepast, zoals de bevestiging van de ruiten-wissers die afbreken bij
een impact, een energieabsorberende bevestiging van de voorschermen en
motorkap, en extra vrije ruimte onder de motorkap om meer vervorming
mogelijk te maken.
AutoRai