Vijf EuroNCAP sterren voor nieuwe Renault Mégane
(11/26/2008)
Met een maximale score van 37 punten bij het bij de Euro NCAP
crashtests is de nieuwe Renault Mégane de veiligste auto zonder
onderscheid in categorieën. De Mégane is al de elfde auto uit het
Renault gamma die de maximale vijf sterren heeft behaald.
De nieuwe Mégane heeft veiligheid in de genen en is dan ook ontworpen
om zowel actief als passief toonaangevend veilig te zijn. De auto
heeft:
- dubbele zijdelingse crashsensoren, een innovatie die is
geïntroduceerd op de nieuwe Laguna,
- zes airbags, waarvan twee zij-airbags met twee volumes,
- het Renault SRP systeem dat dubbele gordelspanners combineert met
een spankrachtbegrenzer en adaptieve frontairbags met twee volumes en
twee generatoren,
- hoofdsteunen van de nieuwste generatie.
De Mégane heeft bovendien standaard ABS en noodstopbekrachtiging en
afhankelijk van de uitvoering ook Electronic Stability Control (ESC)
en onderstuurcontrole (CSV).
Renault baseert zijn aanpak voor het hele gamma op de veiligheid en
geeft voorrang aan de doeltreffendste technologieën om ongelukken te
voorkomen, bestuurders te corrigeren en inzittenden te beschermen.
Daarnaast werkt Renault aan de bewustmaking van weggebruikers.
Met de maximale score van 37 punten bij het bij de Euro NCAP
crashtests is de nieuwe Renault Mégane de veiligste auto die ooit
werd getest door deze onafhankelijke organisatie, zonder onderscheid
in categorieën. Op het gebied van passieve veiligheid heeft de nieuwe
Mégane een constructie met geprogrammeerde kreukelzones die de bij
een aanrijding vrijgekomen energie absorberen, zodat de inzittenden
beter beschermd blijven. De materialen en staalsoorten met bijzonder
hoge elasticiteitsgrens garanderen veel absorptievermogen en maximale
omzetting van de kinetische energie. De algemene beheersing van
vervorming heeft tot gevolg dat de impact voor de inzittenden minder
groot is. In combinatie met het SRP-beschermingssysteem (SRP3)
garandeert Renault een maximale bescherming voor de inzittenden.
Het SRP3 systeem in de nieuwe Mégane houdt rekening met de kracht van
de aanrijding en de lichaamsbouw van de inzittenden. Het combineert
dubbele gordelspanners voorin en een enkele gordelspanner achterin
(die voorkomen dat het lichaam bij een aanrijding naar voren klapt
door de riem te spannen ter hoogte van borstkas en bekken) met
spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen (die de druk van de gordel op
de borstkas beperken) en adaptieve airbags met twee volumes en twee
generatoren (waarvan er afhankelijk van de schok één dan wel twee
opgeblazen worden en daarmee de schok dempen). SRP3 staat garant voor
de best mogelijke bescherming door te voorkomen dat een inzittende
onder de gordel doorglijdt. Dat fenomeen kan leiden tot ernstig letsel
in de buikstreek.
In de bebouwde kom vallen bij zijdelingse aanrijdingen vaak dodelijke
slachtoffers. Daarom heeft Renault juist hier extra aandacht aan
geschonken. Met de dubbele zijdelingse crashsensoren die voor het
eerst verschenen op de nieuwe Laguna vouwen de zij-airbags twee keer
zo snel uit als voorheen. Ze zijn gekoppeld aan de nieuwste generatie
grotere âgordijnairbagsâ en zorgen voor een 30% betere bescherming van
het hoofd. Nog een voordeel van dit systeem is dat de druk die wordt
ontwikkeld door de zij-airbags met twee volumes drie keer zo groot is
op het kwetsbaarder bekkengedeelte in vergelijking met de druk op de
borstkas.
De nieuwe generatie hoofdsteunen in de Mégane hebben stangen die
voortaan in de hoofdsteun glijden en niet langer in het bovenste
gedeelte van de rugleuning. Daardoor is de nek bij een aanrijding van
achteren beter beschermd. Door de nieuwe constructie vormen de stangen
niet langer een stijf element in de rugleuning, In de gewelfde stoelen
zonder frame wordt de rug bij een aanrijding 60 mm in de stoel
gedrukt, wat de beweging van het hoofd en de borstkas beperkt.
De voorkant van de Mégane Hatchback bevat een aantal technische
voorzieningen waardoor voetgangers in geval van een botsing met de
auto beter beschermd blijven. De bumper is stijver en dikker, zodat de
onderste ledematen beter beschermd zijn (absorptie ter hoogte van de
schenen en knieën). Om dezelfde reden is ook extra zorg besteed aan
de motorkap, de zijpanelen, de scharnieren van de motorkap en de
vormgeving van de voering van de motorkap.
De veiligheid van de kinderen vormt een onderwerp op zich. Renault
besteedt er speciaal onderzoek aan waaraan evenveel eisen worden
gesteld als aan de ontwikkeling van de veiligheidsystemen voor
volwassenen. Bij de Euro NCAP tests bleek dat de nieuwe Mégane een
veiligheidsniveau voor kinderen heeft dat tot de allerbesten behoort.
Met name de Isofix bevestigingsystemen op de achterste zijzitplaatsen
zorgen ervoor dat kinderzitjes en verhogers makkelijk en vooral veilig
zijn te plaatsen.
De nieuwe Mégane bevat bovendien een aantal systemen dat de
bestuurder helpt bij het anticiperen op risicovolle situaties in het
verkeer:
- een bandenspanningcontrolesysteem;
- een innovatieve snelheidsregelaar/-begrenzer met intuïtieve
bediening
- automatische activering van de koplampen (lichtsensor)
- automatische activering van de ruitenwissers (regensensor)
De meesturende bi-xenonlampen, waarvan de dimlichten afhankelijk van
de stuurhoek verdraaien, zorgen voor meer veiligheid âs nachts en een
beter zicht doordat de lichtbundel aanzienlijk breder is.
Op het gebied van passieve veiligheid is de nieuwe Mégane uitgerust
met ABS met een elektronische remkrachtverdeler en standaard
noodstopbekrachtiging. Verder heeft de auto Electronic Stability
Control (ESC) met onderstuurcontrole (CSV).
Renault en veiligheid: een vierledige globale aanpak
Renault baseert zijn aanpak op onderzoek naar verkeersongevallen en
veiligheid om producten aan te bieden die zijn afgestemd op de
wegsituaties. Dit houdt in dat er voorrang wordt gegeven aan de
doeltreffendste technologieën om elk risico op een ongeluk te
voorkomen, onverwachte rijsituaties te corrigeren en de inzittenden te
beschermen in geval van een aanrijding.
Renault heeft zich in de loop der jaren gevestigd als expert op het
gebied van veiligheid, zoals met name de resultaten van mediarating
laten zien:
Nieuwe Mégane
5 sterren (2008)
Koleos
5 sterren (2008)
Nieuwe Laguna
5 sterren (2007)
Clio III
5 sterren (2005)
Mégane II Coupé Cabriolet
5 sterren (2004), 1^e auto met 5 sterren in zijn klasse
Modus
5 sterren (2004),1^e auto met 5 sterren in zijn klasse
Scénic II
5 sterren (2003), 1^e auto met 5 sterren in de klasse van de compacte
monospaces
Espace IV
5 sterren (2003)
Mégane II
5 sterren (2002), 1^e auto met 5 sterren in het M1 segment
Vel Satis
5 sterren (2002 en 2005
Laguna II
5 sterren (2001 en 2003)
AutoRai