Persberichten
Opzet Traffic Informers vraagt om evaluatie
Reactie ROVL op onderzoek UM
De Universiteit Maastricht (UM) heeft in opdracht van het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) het evaluatie onderzoek
Traffic Informers uitgevoerd. Uit dit onderzoek, dat is gepresenteerd
op 20 november 2008, blijkt dat de verhalen van Traffic Informers
weliswaar indruk maken maar niet altijd leiden tot veranderingen in
het verkeersgedrag van jongeren. Dat is de belangrijkste conclusie uit
het onderzoek, waarbij onder meer gebruik is gemaakt van recente
inzichten vanuit de neurowetenschappen.
Het onderzoek vond plaats onder 1722 Limburgse middelbare scholieren
aan de hand van een vragenlijst. De resultaten uit het onderzoek zijn
voor ons aanleiding, om samen met de UM, de uitvoering van het project
Traffic Informers opnieuw te bekijken en aan te passen. Dat willen we
zodanig doen dat de effecten, liefst op korte termijn, tot nog meer
resultaten leiden. Er is plaats voor verbetering en verandering en
daar gaan we ook zeker voor zorgen. Daarnaast zouden wij het
toejuichen als er meer onderzoek plaats vond naar de mogelijkheden om
gedrag in het verkeer te beïnvloeden, zegt ROVL secretaris Bart
Pastoor.
Traffic Informers Limburg zijn opgeleide verkeersslachtoffers, met
lichamelijke en/of zintuiglijke belemmeringen die jongeren
confronteren met en bewust maken van de gevolgen van een
verkeersongeval. Door die confrontatie en interactie wordt een
positieve beïnvloeding van het verkeersgedrag bij de doelgroep
nagestreefd. Het ROVL is initiatiefnemer van het project en is samen
met de provincie Limburg financier. Het project is in 2002 gestart en
is uitgegroeid tot een gewaardeerd verkeerseducatieprogramma op de
Limburgse middelbare scholen.
De vraag vanuit het onderwijs is groot. Voor het schooljaar 2008-2009
bereiken de veertien opgeleide Traffic Informers in niet minder dan
zeshonderd sessies ruim 25.000 leerlingen. Die grote vraag vanuit het
onderwijs sterkt ons in de opvatting dat we mede dankzij de Traffic
Informers verkeerseducatie binnen het voortgezet onderwijs op de kaart
hebben gezet. Dat doen we overigens graag in samenhang met andere
programmas op het gebied van infrastructuur, educatie, voorlichting en
handhaving. Die samenhang in programmas is voor het ROVL belangrijk.
Daar zegt het onderzoek niets over, aldus Bart Pastoor.
In de ogen van onderzoeker Gerjo Kok, hoogleraar toegepaste
psychologie, dient de nadruk bij voorlichting meer te liggen op de
kans die jongeren lopen op een ongeluk dan op de ernst ervan. Angst is
een slechte raadgever. Daarnaast kunnen jongeren getraind worden in
weerstand tegen sociale druk en het herkennen van en omgaan met
risicos. Pastoor: Dat zijn voor het ROVL aanbevelingen waar winst mee
te behalen valt. Traffic Informers benadrukken al in hun presentaties
het herkennen van risicos. Maar misschien komt dat facet nog te weinig
voor het voetlicht. Reden te meer om snel met de inhoudelijke
evaluatie te starten.
26-11-2008 10:17
Provincie Limburg