Consumentenbond
---
26 november 2008
Autobotsproeven uitgebreid met whiplash-test
EuroNCAP gaat de autobotsproeven uitbreiden met een whiplash-test, de
Consumentenbond participeert vanaf de oprichting in deze Europese
testorganisatie. EuroNCAP gaat testen in welke mate autostoelen
consumenten beschermen tegen hoofd/nek/rugletsel bij een botsing van
achteren.
Op dit moment scoren slechts 5 van de 25 geteste stoelen een goed
resultaat. De stoelen in de Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen
Golf VI, Audi A4 en Opel Insignia bieden goede bescherming tegen
whiplash. De Consumentenbond hoopt dat dit de auto-industrie
stimuleert om meer aandacht te besteden aan de veiligheid op dit
aspect. De wettelijke regels die hiervoor zijn opgesteld door de
Verenigde Naties gaan wat de bond betreft niet ver genoeg.
Er is geen relatie tussen de prijs van de geteste auto en de kwaliteit
van de stoel in deze tests. Zowel dure als goedkopere auto's scoorden
goed en slecht. Bijvoorbeeld de pro-actieve hoofdsteunen in de BMW X3
en de Mercedes M klasse maakten hun claims niet volledig waar. Euro
NCAP hoopt met de publicatie van whiplashtestresultaten fabrikanten
aan te sporen het ontwerp van stoelen te verbeteren.
Whiplashtest
Whiplash komt veel voor en hoewel niet levensbedreigend kunnen de
gevolgen voor slachtoffers aanzienlijk zijn, en zijn de kosten voor de
samenleving (bv langdurige arbeidsongeschiktheid) groot. De
testprocedure van EuroNCAP kijkt naar zowel geometrische aspecten
(vorm, afmetingen van de hoofdsteun, afstand tot hoofd inzittende),
als dynamische tests (crash tests). In 2009 gaat de whiplashtest een
integraal onderdeel van de beoordeling van de bescherming van
inzittenden uitmaken.