http://www.evo.nl
PERSBERICHT
25 november 2008
EVO EN TLN: 'SPITSSTROKEN ESSENTIEEL BIJ AANPAK FILES'
Vandaag presenteerde KNV de resultaten van het onderzoek naar het effect van infrastructurele maatregelen op het klimaatbeleid. EVO en TLN vinden het jammer dat er alleen wordt gekeken naar de CO2-uitstoot. Dat is maar één aspect om te beoordelen of doorstromingsmaatregelen nuttig zijn. Bij projecten moet altijd een maatschappelijke kosten-batenanalyse worden gemaakt. Daarin worden veel meer effecten meegenomen, zoals de economische baten die een betere bereikbaarheid opleveren. Het rapport geeft zelf ook aan dat doorstromingsmaatregelen wel positieve effecten hebben op bereikbaarheid en luchtkwaliteit. Die effecten hadden nader onderzocht kunnen worden.
EVO en TLN twijfelen bovendien aan de opmerking dat de meeste maatregelen die de doorstroming verbeteren, negatief uitpakken voor het klimaat. Reden is dat ze een verkeersaanzuigende werking zouden hebben. Dit zou komen doordat mensen door een betere doorstroming bij eenzelfde hoeveelheid reistijd meer kilometers kunnen rijden. EVO en TLN hebben hier echter grote vraagtekens bij. Mensen rijden niet voor hun plezier extra kilometers, en kijken naar meer factoren dan alleen de reistijd. Ten tweede kan er een aanzuigend effect zijn op een specifiek wegvak, maar kan de doorstroming op het gehele wegennet toch verbeteren. Ten derde gaat het rapport ervan uit dat gemiddeld slechts 9% van de totale reistijd op de snelwegen verloren gaat door files. Het lijkt niet logisch dat wanneer die 9% opgelost wordt, Nederland massaal meer kilometers gaat rijden. Ten slotte verwachten EVO en TLN dat het beprijzen van mobiliteit een positief effect zal hebben op de verkeersintensiteit. In het rapport wordt met dat effect geen rekening gehouden.