Burgermarketeers helpen
Obama in het zadel
03/11/2008 17:25
Sogeti Nederland B.V.
Iedere burger is een medium geworden en Blogt, Twittert, Facebookt, YouTubet en QIKt. Op die manier bouwt hij aan zijn eigen merk en kan hij reputaties van bedrijven of mensen maken of breken.
Hoe dat in het groot werkt, is te zien bij de Amerikaanse verkiezingen. Presidentskandidaat Obama gaat 'all the way' op het web en laat burgers niet alleen zijn campagnemateriaal maken, ze betalen ook nog eens zijn campagne. De campagnekas van Obama werd in september gespekt met maar liefst 150 miljoen dollar aan burgerdonaties. Dankzij een uitgekiende internetstrategie is Obama in staat de burgers voor zijn karretje te spannen.
Obama heeft 806.659 vrienden op MySpace en op facebook 2.317.339 supporters. De pro-Obama groep op Facebook heeft 852.185 leden. Op al deze terreinen scoort Obama vier maal beter dan McCain. Op YouTube verslaat Obama zijn rivaal met factor twee. Obama mobiliseert zo veel meer kiezers om zijn 'campagnewerk' te doen dan McCain.
Dit voorbeeld is een van de velen uit het boek 'Me the Media' van VINT, het verkenninginstituut nieuwe media van Sogeti, dat is genomineerd voor de marketing literatuurprijs van PIM (Platform Innovatie in Marketing).
De winnaar van de marketing literatuurprijs wordt 25 november bekend gemaakt. Naast Me the Media zijn 'Het merk is dood, leve het merk' van Paul Stamsnijder en 'Het merk mens' van Fons van Dyck genomineerd.
"De nominatie is een erkenning voor het onderzoek dat VINT al vijftien jaar doet naar de gevolgen van internet", aldus directeur Menno van Doorn. "Het boek beschrijft hoe ICT de communicatie tussen individuen en organisaties verandert. Die trend is niet meer te keren en dat heeft bijvoorbeeld verregaande gevolgen voor hoe producten en diensten aan de man worden gebracht."
VINT is onderdeel van Sogeti Nederland en een voorloper op het gebied van sociale webstrategie. Regelmatig organiseert het instituut Social Strategy Talks.