Ingezonden persbericht


beantwoording van SV 2008, nr. 110 inzake hinder scooterrijders

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
110 Vragen van de heer H.IJ. van der Roest (ingekomen 22 oktober 2008
en antwoorden door het college verzonden op 25 november 2008)

Steeds meer bewoners van de stad Utrecht ondervinden hinder van scooterrijders. Regelmatig en in toenemende mate horen wij hier klachten van inwoners over. Aanleiding voor onze vragen zijn signalen vanuit de bewonersvereniging 'de tol' die klagen over ernstige overlast van scooters op de fietspaden.

Met name op de fietspaden richting en van Leidsche Rijn komen te vaak bijna ongelukken voor veroorzaakt door scooterrijders die soms ook tegen het verkeer inrijden. De PvdA fractie heeft daarom de volgende vragen;


1. Zijn de hierboven genoemde klachten u bekend?

Ja, er wordt geregeld door bewoners geklaagd over gedrag van scooterrijders. Het aantal klachten varieert sterk per wijk en per buurt. Ook uit De Tol (Vleuten) zijn meldingen bekend.


2. Onderkent u net als de PvdA de overlast die roekeloze scooterrijders nu veroorzaken?

Ja.


3. Bent u met ons van mening dat deze vorm van overlast andere weggebruikers, mn fietsers zodanig hinderen, dat controle en handhaving noodzakelijk lijken?

Ja.


4. Bent u bereid om in overleg met de politie te bezien welke maatregelen er op korte termijn voor de aanpak van deze scooterterreur kunnen worden genomen?

In Utrecht bestaat reeds het zogenoemde 'scooterteam'. Dit is een regionaal team van de politie dat in de stad Utrecht wekelijks voor ca. 6 uur ingezet wordt voor controle en handhaving van het gedrag van scooterrijders. Bij de inzet van het scooterteam wordt gekeken naar specifieke doelgroepen of gebieden met relatief veel klachten ("hot spots"). Dit wordt in overleg met collega-agenten van het district bepaald.

Het scooterteam bestaat uit een aantal motorrijders en een bus (met o.a. een rollenbank). Dit team wordt samen met agenten vanuit het district ingezet. De motorrijders houden verkeersovertreders of verdachten van ongewenst verkeersgedrag staande. Dan wordt een complete controle uitgevoerd. Deze controle betreft de technische staat van de scooter, benodigde papieren en dergelijke. Bij geconstateerde gebreken en verkeersovertredingen worden verbalen uitgeschreven.

Het scooterteam heeft tot oktober dit jaar in de stad Utrecht bijna 1.700 controles uitgevoerd, waarbij ca. 1.150 verbalen zijn uitgeschreven.


5. Bent u bereid om samen met de wethouder Verkeer te bezien of de fietspaden veiliger kunnen worden door bijvoorbeeld daar waar het kan de bromfietsen op de rijbaan te laten rijden? Of andere voorzieningen te treffen ten gunste van een veilig weggebruik van andere fietsers?

Dit gebeurt al. Vanaf 15 december 1999 is de maatregel 'bromfietsers op de rijbaan' landelijk ingegaan. Ook in Utrecht is dit beleid vanaf die datum gefaseerd geëffectueerd. Daar waar dit mogelijk is, worden bromfietsers op de rijbaan in Utrecht toegestaan. Dit kan echter niet in alle gevallen in de bebouwde kom. Zo wordt dit principe alleen toegepast op wegen met een snelheidsregime tot 50 km/u. Op wegen met 70 km/u is dit niet mogelijk vanwege de relatief grote snelheidsverschillen. Daarnaast passen we bromfietsers op de rijbaan niet toe bij vrijliggende (solitaire) fietspaden als deze maatregel betekent dat de bromfietsers te ver om moeten rijden.

Bovendien geldt de maatregel 'bromfietsers op de rijbaan' alleen voor de bromfietsers (mét helmplicht) en niet voor de snorfietsen (zónder helmplicht). Deze laatste groep mag niet op de rijbaan vanwege de snelheidsverschillen tussen snorfietsen en auto's. De moderne snorfiets, uitgevoerd als scooter, is uiterlijk bijna niet te onderscheiden van de bromfiets die er ook vaak uitziet als een scooter.


---- --