Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Kerstkaart blijft onverminderd populair
Persoonlijke fotokerstkaart vervangt de traditionele kerstkaart

Oldenzaal, 25 november 2008 ­ De kerstkaart blijft onverminderd populair. Dit ondanks moderne communicatiemiddelen als email en mobiele telefoon. De traditionele kerstkaart wordt wel steeds meer vervangen door zelf te maken fotokerstkaarten. Wat niet verandert is dat de mensen pas op het allerlaatste moment kerstkaarten versturen. Dit blijkt uit navraag bij verschillende postbezorgingdiensten en aanbieders van fotokerstkaarten. kerstkaarten2

De kerstgroet per email of SMS lijkt geen adequate vervanging te zijn voor de kerstkaart. Het aantal kerstkaarten dat jaarlijks wordt verstuurd, blijft namelijk al jaren stabiel. Dit blijkt uit navraag bij verschillende aanbieders van fotokerstkaarten en postbezorging- en koeriersdiensten. Wel zijn trends zichtbaar in het soort kerstkaart dat verstuurd wordt. Vroeger waren het de traditionele kerstkaarten - vergelijkbaar met de ansichtkaart - die samen een slinger vormden bij de mensen thuis voor het raam. Tot voor enkele jaren terug zaten er nog veel zelfgemaakte kaarten tussen. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de kerstkaarten van theezakjes die tot eind jaren negentig enorm populair waren. De laatste jaren worden steeds meer fotokerstkaarten verstuurd. Deze kaarten worden anders dan de e-cards 'gewoon' per post verzonden en zijn persoonlijk doordat een foto toegevoegd kan worden. placemat sfeer
Webprint, een van de grootste producenten van fotoalbums en persoonlijke fotoproducten, ziet de laatste jaren een aanzienlijke toename van de fotokerstkaarten. Ton Marsman, oprichter van Webprint, weet hoe dit komt: 'Het is niet alleen leuk om zo'n persoonlijke kerstkaart te ontvangen, maar ook om te versturen. Bovendien is het maken van een fotokerstkaart zeer eenvoudig. Bij ons hoef je zelfs geen speciale software te downloaden, internet volstaat. We hebben een groot aantal originele sjablonen en lay-outs waaruit mensen kunnen kiezen en die eenvoudig in het gebruik zijn. Wij zorgen dan dat de kaarten twee dagen later bezorgd worden.'

Het gegeven dat mensen pas op het allerlaatste moment hun kerstkaarten versturen, is iets dat Marsman de laatste jaren telkens aan den lijve ondervond: 'Mensen beginnen traditiegetrouw pas na 1 december over hun kerstkaarten na te denken. Als Sinterklaas het land uit is, ontstaat de echte topdrukte. Gek, want volgens mij begint men in september al wel na te denken over hoe de kerstdagen ingevuld gaan worden, met wie en wat er op tafel komt. Maar wij zijn goed voorbereid en zorgen dat de kaarten in ieder geval voor kerst bij de mensen op de mat vallen.' Webprint vult het kerstassortiment dit jaar aan met speciale placemats die net als de kerstkaarten met foto's kunnen worden gepersonaliseerd. Over Webprint
Webprint drukt sinds 2004 voordelig digitale foto's af. Daarnaast kunnen consumenten via de website van Webprint aan de hand van digitale foto's en tekst zelf producten maken zoals fotoboeken, kalenders, geboortekaartjes, ansichtkaarten, placemats, banners, canvasschilderijen en fotobehang. Alles gaat geheel online en gebruikers hoeven geen software te installeren. Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft de Consumentenbond het album Luxe A4 van Webprint uitgeroepen tot Beste Koop. Webprint mag dit keurmerk gedurende 2008 gebruiken omdat het de beste prijs-kwaliteitsverhouding biedt.