Antwoorden op de vragen van de leden Aasted-Madsen-Van Stiphout en Knops aan de minister van Defensie over achterstanden bij de betaling van rekeningen bij Defensie.
Hierbij bieden wij u de antwoorden aan op de vragen van de leden Aasted-Madsen-Van Stiphout en Knops aan de minister van Defensie over achterstanden bij de betaling van rekeningen bij Defensie (ingezonden 14 november 2008).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Vragen van de leden van de leden Aasted-Madsen-van Stiphout en Knops aan de minister van Defensie over achterstanden bij de betaling van rekeningen bij Defensie (ingezonden 14 november 2008, kenmerk 2008Z06808)
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de KRO radio-uitzending Goedemorgen Nederland van hedenochtend, waarin aangegeven wordt dat Defensie enorme achterstanden heeft bij de betaling van rekeningen? *)
Ja.
Vraag 2
Tot welke notabedragen worden de betalingen eigenstandig door het centraal betaalkantoor verricht?
Vraag 3
Wat is stap voor stap het traject dat een rekening met een hoger notabedrag aflegt binnen de defensieorganisatie?
De naam van het Centraal Betaalkantoor Defensie is per 11 september 2008 veranderd in Financieel Dienstencentrum (FDC). Het FDC betaalt alle facturen van het ministerie, zonder dat daarbij grenzen zijn gesteld aan de hoogte van het te betalen bedrag.
Vraag 4.
Hoeveel rekeningen, waarvan de betaaltermijn verstreken is, liggen nog op de stapel die verwerkt moeten worden en waar liggen die stapels?
Vraag 6.
Wat is de normale betaaltermijn die Defensie hanteert en is die ook overeengekomen met de leveranciers?
Het aantal openstaande facturen per 18 november 2008 bedraagt 19.900 stuks en daarvan zijn 5.330 stuks ouder dan 45 dagen. De reguliere betaaltermijn is conform de Algemene Rijksinkoopvoorwaarden (ARIV) 45 dagen.
Pagina 2/4 Ministerie van Defensie
Vraag 5.
Wat zijn de oorzaken van deze achterstanden en hoe gaat u die oorzaken wegnemen?
Aan de achterstanden liggen diverse oorzaken ten grondslag. Begin 2008 is een groot deel van de FDC-organisatie verhuisd naar Zuid Limburg. De daarmee gepaard gaande reorganisatie en personeelswisselingen vergden een periode van gewenning. Ook is midden 2008 een nieuw financieel informatiesysteem in gebruik genomen (FINAD). Tijdens de introductie van dit systeem konden enkele weken geen facturen worden betaald en vervolgens moest het personeel zich de nieuwe werkwijze eigen maken. In het kader van de verbetering van het financiële beheer bij Defensie zijn voorts strengere eisen gesteld aan het betalingsproces voor het rechtmatig betalen van facturen en een gedegen kredietbewaking. Deze factoren bij elkaar hebben ertoe geleid dat de voorraad te betalen facturen op een zeker moment tot 48.000 opliep. Door bij Defensie en tegenover de leveranciers veel aandacht aan het betalingsproces te besteden en extra capaciteit in te huren, zijn de achterstanden nagenoeg weggewerkt.
Vraag 7.
Hoeveel bedrijven hebben inmiddels aangegeven niet meer te willen leveren aan Defensie vanwege de betaaltermijnen die gehanteerd worden?
Hoewel in de afgelopen periode diverse leveranciers hun ongenoegen kenbaar hebben gemaakt over de opgelopen betaalachterstand, heeft geen van hen leveringen gestopt. Om leveranciers te helpen en informeren heeft het FDC bovendien een informatiedesk ingericht waar zij met vragen terecht kunnen.
Vraag 8.
Op welke datum zijn de problemen opgelost en de achterstanden weggewerkt?
Naar verwachting zijn in december 2008 de opgelopen achterstanden weggewerkt. Vanaf dat moment kan worden gewerkt met een reguliere werkvoorraad van ongeveer 10 maal de dagelijks binnenkomende facturen, waarbij sprake zal zijn van een maximale betaaltermijn conform de ARIV. Daarbij wordt de rechtmatigheid van de betaling niet uit het oog verloren.
Pagina 3/4 Ministerie van Defensie Pagina 4/4
9
Wilt u antwoorden voor de begrotingsbehandeling doen toekomen aan de Tweede Kamer?
Ja.
*) Goedemorgen Nederland, 13 november 2008.
Ministerie van Defensie