Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Bijenkorf Leersum

Bouwplan Bijenkorf

Aan de zuidkant van de Bijenkorf in Leersum ligt een stukje braakliggende grond. De toenmalige gemeente Leersum wilde daar woningen realiseren en heeft daarover al een aantal besluiten genomen. Na de gemeentelijke herindeling is de gemeente Utrechtse Heuvelrug verder gegaan met dit plan. Er bleken nogal wat haken en ogen aan te zitten, zoals de massa, de verschijningsvorm, parkeren, wateroverlast en het woningbouwprogramma (meer sociale woningen).

Het vinden van een oplossing voor alle problemen heeft veel tijd in beslag genomen. Uiteindelijk presenteerden gemeente en ontwikkelaar op 2 juli jl. tijdens een inloopbijeenkomst het volgende plan:
* nieuwbouw van 18 woningen; de bouwblokken hebben (ongeveer) dezelfde afmetingen en positie als de bouwblokken die in 2003 met omwonenden en winkeliers afgesproken zijn;

* de gevelaanzichten lijken sterk op die uit 2003;
* er komen meer parkeerplaatsen voor winkelend publiek: niet de oorspronkelijke 27 maar 39 en deze worden in de blauwe zone gebracht. Langparkeerders kunnen er geen gebruik meer van maken. Voor de nieuwe bewoners komen er 21 parkeerplaatsen;
* De locatie wordt aangesloten op de hemelwaterleiding die wordt aangelegd vanaf de schaapjesrotonde naar de Dreef;
* Alle 18 woningen worden sociale huurwoningen: 12 voor starters en 6 nultredenwoningen voor senioren. De woningen worden eigendom van de Woningbouwstichting Leersum en inwoners van Leersum krijgen (via de lokaal maatwerk regeling) voorrang voor deze woningen.

De reacties die de gemeente naar aanleiding van deze plannen heeft ontvangen, gaan maar deels over de nieuwbouw zelf en hebben dan vooral betrekking op de afstand tussen nieuwbouw en bestaande woningen. De meeste reacties gingen over:

* de verkeerssituatie, met name over: de verkeersveiligheid op het kruispunt Torenzichtlaan/Bijenkorf, omdat de verkeerssituatie daar onduidelijk is en doordat er bij de Schermerij dikwijls autos en vrachtwagens staan te laden en te lossen

* de problematische uitdraai vanaf het parkeerterrein van het winkelcentrumnaar naar de Bijenkorf door de smalle rijbaan daar
* de lastige looproute voor bewoners van de Schermerij naar het winkelcentrum.

het aantal parkeerplaatsen, met name over:

* de 14 parkeerplaatsen voor bewoners van de Nectarweide die verdwijnen; daar komen achter de nieuwbouw slechts 4 plaatsen voor terug en dat is te weinig

* het gebrek aan parkeerplaatsen voor winkelend publiek
* het gebrek aan parkeerplaatsen voor bewoners van de Dreef.

Er is de afgelopen maanden druk gewerkt aan het creëren van extra parkeergelegenheid en het vinden van oplossingen voor de aangedragen verkeersproblemen. Ook wordt, samen met de ontwikkelaar, onderzocht op welke onderdelen de bouwplannen aangepast kunnen worden.

De ontwikkelaar verwacht eind 2008 met een aangepast plan voor de Bijenkorf te kunnen komen. Daarna wordt dit plan, samen met de oplossingen voor parkeren en verkeersproblemen, aan het college voorgelegd. Het college besluit dan om wel of niet mee te werken aan de plannen. Pas na een collegebesluit om mee te werken begint de échte, formele, procedure, met mogelijkheden tot zienswijzen, bezwaar en beroep.

Nadat het college een besluit genomen heeft worden alle betrokkenen daar zo spoedig mogelijk over geïnformeerd. Ook wordt dan ingegaan op de voorgestelde aanpassingen, oplossingen en de verdere procedure.

Klik hier voor het persbericht november 2008

Laatst gewijzigd: 25 november 2008