Consumentenbond
---
25 november 2008
Akkoord Geschillencommissie Luchtvaart ondertekend
De Consumentenbond en BARIN (Board of Airline Representatives in the
Netherlands) hebben 24 november een intentieverklaring ondertekend
over het oprichten van een geschillencommissie voor de luchtvaart.
Voor passagiers betekent de komst van deze geschillencommissie een
laagdrempelige, snelle en goedkope manier om geschillen met
luchtvaartmaatschappijen op te lossen.
Het is nu nog lastig voor passagiers om hun recht te halen wanneer zij
van mening zijn dat de luchtvaartmaatschappijen de Europese regels
over passagiersrechten niet nakomen. Voorlopig kunnen consumenten
zaken voorleggen die betrekking hebben op instapweigering, annulering
of lange vertraging en rechten van gehandicapten. Als het aan de
Consumentenbond ligt, wordt in de toekomst ook gekeken naar
bijvoorbeeld zoekgeraakte bagage. Het streven is om de
geschillencommissie nog in de zomer 2009 van start te laten gaan,
zodat consumenten in het hoogseizoen hun geschillen aan de commissie
voor kunnen leggen.
De geschillencommissie wordt ondergebracht bij de Stichting
Geschillencommissies voor Consumentenzaken. De precieze invulling van
de geschillencommissie wordt door de partijen in de komende maanden
uitgewerkt.
Bekijk ook de video